هر چیزی در مورد چاپ

آشنایی با تمام سیستم های چاپی و کاربرد های آن

هر چیزی در مورد چاپ

آشنایی با تمام سیستم های چاپی و کاربرد های آن

۱۶ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

طراحی بسته‌بندی‌ها امروزه نظر افراد بی‌شماری را به خود معطوف می‌نماید و طراحی بسته‌بندی را به یکی از مشاغل و عناصر سودآور تبدیل نموده است.

طراحی بسته‌بندی درواقع معرفی بهتر کالا، اطلاع‌رسانی و جلب مشتری به خرید کالا می‌باشد. ما طراحی بسته‌بندی‌هایی داریم که به‌عنوان یک فروشنده عمل می‌نماید زیرا بدون حتی یک فروشنده کالا می‌تواند خود را به‌خوبی به مخاطب خود عرضه نماید؛ و طراحی بسته‌بندی به‌عنوان اولین عنصر ارتباطی با مخاطب بازار هدف می‌تواند نقش مهمی در افزایش فروش برند سازی ایفا نماید.

ویژگی یک طراحی بسته‌بندی خوب:

طراحی بسته‌بندی خوب، شامل طراحی بسته‌بندی است که از محصول شما در طی حمل‌ونقل، انبارداری، قفسه مغازه و در منزل مشتریان مراقبت کند. طراحی بسته‌بندیاز روش فراهم نمودن یک سیستم مناسب از محافظت در مقابل شکستگی، فاسدشدن، گم‌شدن وسایل اضافه، به ارزش محصول اضافه می‌نماید.

طراحی بسته، بازاریابی و تبلیغات:

در عصر حاضر که برای انتقال پیام‌های تبلیغاتی از رسانه‌های متعدد مانند کاتالوگ، پوستر، تبلیغات تلویزیونی، نمایشگاه و...استفاده می‌شود، طراحی بسته‌بندی هم یکی از آن‌ها می‌باشد. طراحی بسته‌بندی در این میان نقش ایجادکننده انگیزه برای خریدار، به‌ویژه محصولات جدید و ایجاد تمایز بین محصولات است.

بسته‌بندی با دارا بودن طراحی معنی‌دار و متناسب با نوع کالا، همراه با درج اطلاعات مکتوب، به‌صورت صریح، بی‌واسطه پیام تولیدکننده را به سمت خود جلب می‌نماید و اطلاعات و انگیزه لازم را به او می‌دهد. از این‌رو بسته‌بندی به فروشنده خاموش شهرت یافته است

از مهم‌ترین فواید و کارکردهای بسته‌بندی، اهمیت آن در جلب مخاطب و برانگیختن وی برای ترغیب به خرید است؛ که در این بین نقش طراحی مناسب، زیبا و خلاقانه بیش از همه در تأثیرگذاری روی مخاطب مهم جلوه می‌کند. امروزه به‌وفور مشاهده می‌کنیم کالاهایی که از طراحی خلاقانه و متناسب با محصول بهره می‌برند، در مقایسه با کالاهایی با همان کیفیت و حتی بالاتر، از شانس بیشتری برای فروش برخوردارند. تکنولوژی روز، طراحان خلاق، باتجربه و شناخت بازار همگی به کمک تولیدکنندگان آمده‌اند تا محصولی را روانه بازار کنند که بتوانند در اولین نگاه چشم‌ها را معطوف به خویش کند؛ و از مخاطبان عبوری یا تصادفی نیز یک خریدار به دست بیاورند.

رنگ و طرح: طراحی شامل طرح و نقش، رنگ، علائم روی بسته‌بندی، لوگو و تصاویر روی زمینه می‌شود. مهم‌ترین عامل در جلب‌توجه مخاطب و کشش وی برای خرید، طرح و رنگ به‌کاررفته بر روی محصولات است. به‌طور حتم بسته‌بندی شیک، جذاب و حرفه‌ای نزد مخاطب این تصور را ایجاد می‌کند که با یک تولیدکننده حرفه‌ای و یک محصول قابل‌اعتماد مواجه است. رنگ و طرح بسته‌بندی می‌تواند به‌تناسب محتوی بسته و خصوصیات کالا انتخاب شود یا با توجه به پیشینه ذهنی و نیازهای جامعه‌ی مخاطب بکار رود. هماهنگی رنگ‌ها و استفاده محدود یا متنوع از رنگ‌های مختلف، درگرو درک صحیح از بیان رنگ‌ها و ارتباط بین آن‌هاست؛ و درصورتی‌که مطابق نیاز کالا و مخاطبان آن صورت پذیرد در موفقیت یک بسته‌بندی بسیار مؤثر است. در طراحی بسته‌بندی یک محصول نمی‌توان و نباید از هر طرح و رنگی به‌دلخواه استفاده کرد. برای مثالبستهبندی محصولاتی مانند پودر شوینده نباید فاخر و بارنگ‌های آرام و سنگین طراحی شود؛ و یا هیچ‌وقت بسته‌بندی یک دستمال‌کاغذی نباید سیاه و چرک باشد درصورتی‌که می‌توان کالاهایی مانند کیف یا کمربند چرمی را در بسته‌ای سیاه‌رنگ روانه بازار کرد.

 

لوگو:

طراحی یک لوگو یا نشانه‌ی متناسب با محصول که در آن نکاتی چون سادگی و انسجام در اجزاء، بیان تصویر مناسب، متفاوت بودن و جذاب و گیرا بودن رعایت شده باشد، در موفقیت فروش محصول موردنظر و زیبایی بسته‌بندی آن تأثیر به سزایی دارد. طراحی این لوگو باید به‌گونه‌ای باشد که خصوصیات محصول بسته‌بندی‌شده را تا حد ممکن به‌وسیله تصویر یا نوشتار بیان کند و بیننده با دیدن آن بتواند ارتباط و هماهنگی بین محصول موردنظر، فضای کلی بسته و شکل لوگو را مشاهده کند.

تبلیغات برای فروش:

سازمان‌هایی که تاکنون بسته‌بندی را به‌عنوان یک رسانه جهت تبلیغات برای فروش در نظر نگرفته‌اند می‌توانند از فضا و سطح روی بسته‌بندی جهت تبلیغات برای فروش کالاهای دیگ نیز بهره برد. معدود مشتریانی هستند که دقیقاً همان چیزی را که بعد از ورود به فروشگاه قصدش را داشتند می‌خرند. تبلیغات برای فروش، امروزه 70% از تصمیم‌گیری خرید را معطوف به تصمیم در محل خرید نموده. در تبلیغات برای فروش، این موضوع که یک فروشنده باهوش با استفاده از رنگ و طرح، تبلیغات برای فروش را پیش می‌گیرد حتی اگر این مشتری برای خرید محصول نیامده باشد، اهمیت به سزایی دارد.

 

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

برنج طلایی

برنج دانه ای که غذای اصلی بخش بزرگی از جمعیت جهان محسوب می گردد و از منظر تولید انبوه و پر کاربرد پس از نیشکر و ذرت سومین محصول کشاورزی جهان است. دانه برنج حاوی ویتامین B ، آهن، منگنز و... است. از آنجاییکه بخش قابل توجهی از تولیدات نیشکر و ذرت برای مصرف سایر موجودات غیر از انسان استفاده می گردد،برنج مهمترین دانه از گروه غلات است که در واقع بخش قابل توجهی از کالری مورد نیاز انسان را تامین می کند.

گفته می شود گونه های اصلی برنج مربوط به بخش هایی از آسیا و آفریقا است، اما انواع برنج در سراسر دنیا وجود دارد که هر کدام ممکن است بسته به نوع آب و هوا و شرایط اقلیمی نیاز به کشت و مراقبت و به همین ترتیب نوع طبخ و پخت متفاوتی داشته باشند.

اگر بخواهیم به برخی از مشخصات کلی گیاه برنج اشاره کنیم، می توانیم بگوییم این گیاه می تواند قدی تا حدود 2 متر داشته باشد، برگ های آن بلند و باریک هستند، حاصل آن دانه های خوراکی که همان دانه برنج است و بسته به نوع خاک و شرایط آب و هوا می تواند باروری بیشتری داشته باشد.

انواع برنج می توانند بر اساس شکل ظاهری دانه برنج دسته بندی شود. برای مثال حتما تا بحال برنج دانه بلند یا برنج گرده را شنیده اید و می دانید که هر کدام از آنها برای طبخ غذاهای خاصی مورد استفاده قرار می گیرند؛ از برنج دانه بلند معمولا برای پخت غذاهای رسمی استفاده شده و از برنج خرد شده یا همان برنج گرده برای پخت دسرهایی مثل شیربرنج یا شله زرد استفاده می گردد.

نوعی برنج که البته از انواع طبیعی برنج نبوده و با اصلاحات ژنتیکی حاصل شده است با نام "برنج طلایی" ارائه شده است.

کاروتنوئید ماده ای است که در هویج موجب ایجاد رنگ نارنجی روشن می شود. این ماده در برنج نیز وجود دارد اما نه در دانه آن، بلکه در برگ های گیاه برنج موجود بوده و در طی فرآیند رشد، مورد استفاده گیاه قرار می گیرد.

به طور تخمینی هر سال حدود 600 هزار کودک به دلیل کمبود ویتامین A دچار اختلالات بینایی شده و یا حتی از بین می روند؛ به امید اینکه غنی سازی برنج با بتاکاروتن و مصرف آن در مناطقی که با کمبود ویتامین A به صورت جدی روبرو هستند موجب کنترل و از بین بردن این معضل شود پروژه "برنج طلایی" آغاز شد.

 این پروژه  از سال 1992 تا سال 2000 میلادی مورد تحقیق دو پژوهشگر به نام های Ingo Potrykus و Peter Beyer  قرار گرفت و به عنوان برنج طلایی که برای درمان کمبود ویتامین Aموثر است معرفی شد.

با این حال برخی منابع فایده برنج طلایی برای رفع کمبود ویتامین A را رد کرده اند.

زیرا پرسش هایی مثل اینکه بدن انسان می تواند بتا کاروتن برنج طلایی را به ویتامین A تبدیل کند؟ و یا حتی این خاصیت برنج طلایی در طول انبار کردن و نگهداری دانه برنج و پخت برنج نیز ماندگار خواهد بود؟ هنوز به پاسخ درست نرسیده است.

 

 

جهت دانلود فایل مقاله "برنج طلایی" روی لینک زیر کلیک کنید:

فایل مقاله "برنج طلایی"

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

در حدود 8 هزار سال پیش بود که کشت خرما در منطقه بین النهرین آغاز شد و به دلیل خواص بسیاری که دارد در بیشتر کشور های جهان به صورت تازه یا خشک شده مصرف می شود. بر اساس تحقیقاتی که انجام شده، سالانه 7 میلیون تن خرما در جهان تولید می شود که از این مقدار مصر بیشترین سهم تولید دارد. پس از مصر ایران به عنوان دومین کشور تولید خرما سالانه 1 میلیون تن کشت می کند که مقدار زیادی از آن را به سایر کشور ها صادر می کند.

علاوه بر خرما سایر محصولاتی که از خرما تهیه می شود مانند خرما شکلاتی، کلوچه خرمایی، چیپس خرما، سرکه خرما و شیره خرما همگی از محصولاتی هستند که به سایر نقاط جهان صادر می شوند. لزوم صادرات هم رعایت قوانین استاندارد بین المللی ست. بسته بندی خرما با شیوه هایی که استاندارد بین المللی در آن رعایت شده باشد، نتایج خوبی در صادرات خرما به همراه خواهد داشت. به همین دلیل لازم است تا ایران به عنوان یک کشور صادر کننده خرما به بسته بندی محصولاتش توجه کند.

هدف از صادرات خرما به صورت بسته بندی

  • معرفی خرما به بازار های جهانی
  • پیدا کردن جایگاه مناسب برای این محصول در دنیا
  • طراحی بسته بندی مطلوب با رعایت قوانین بین المللی
  • سود آوری در سطح کلان

بسته بندی خرما

برای بسته بندی خرما باید از انواع مقوا، کاغذ و پلاستیک های مرغوب استفاده شود.

کاغذ هایی که برای بسته بندی خرما استفاده می شود، مقوای سفید، مقوای خاکستری، مقوای فلوت دار، مقوای کرافت سفید شده، کرافت لمینیت شده، کاغذپاراشمنت(نوعی کاغذ نازک که برای تماس نزدیک با خرما از آن استفاده می شود)، کاغذ کتد یا پوشش دار و انواع کاغذ های زرورقی ست.

پلاستیک هایی که برای بسته بندی این محصول استفاده می شود، سلفون یا سلافون، پلی پروپیلن، پلی اتیلن، پلی استایرن، PVC و PET و نایلون هستند. البته بیشترپلاستیک ها به دلیل انعطاف پذیری خوبی که دارند و شکل گیری مناسب شان، برای بسته بندی مناسب هستند.

انواع بسته بندی خرما

بسته های کوچک که به Glove Box معروف اند معمولا بین 220 تا 250 گرم خرما در آن ها جا می گیرد. که غالبا با دست بسته بندی می شود اما می توان به صورت اتوماتیک هم آن ها را بسته بندی کرد و معمولا کیسه ای که برای آن ها استفاده می شود، PET است.

در بسته های فله ای هم به هر میزان که نیاز باشد، به صورت فله ای بسته بندی می شود و برای صادرات آماده می شود.

طراحی بسته بندی خرما

برای طراحی بسته بندی خرما باید از رنگ هایی استفاده شود که فرهنگ کشور صادر کننده را نشان دهد. یا طرح هایی که استفاده می شود، از طرح های معروف و مرتبط با خرما در همان کشور باشد اما باید برای بسته بندی مواد غذایی که شیرین هستند، از رنگ هایی استفاده شود که هم شاد باشند و هم زنده. بهترین رنگ ها برای طراحی بسته بندی خرما رنگ های قرمز یا نارنجی و ترکیب این رنگ ها با سایر رنگ هاست.  فرم بسته بندی هم باید ساده و دور از ابهام یا پیچیدگی باشد.

 
  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

آیا تا کنون برای شما هم پیش آمده که بعد از مدتی به سراغ خشکبار یا حبوبات خود بروید و با حشرات و آفات مواجه شوید؟

در این شرایط اولین راه حلی که به ذهن شما می رسد استفاده از سموم و حشره کش های شیمیایی است که حتما می دانید این کار چه آسیبی به سیستم گوارش خود و خانواده می زنید. البته برخی از این سموم طبیعی بوده و ضرر کمتری برای بدن انسان دارد، اما بهتر نیست به جای استفاده از سموم مثل نوش دارو بعد از مرگ سهراب، از به وجود آمدن این آفات جلوگیری کنیم؟

هر کدام از غلات و حبوبات آفات خاص خود را دارد و راه حل ها و سموم زیادی برای از بین بردن آنها پیشنهاد می شود. بخش نگران کننده اینجاست که این حشرات پس از نفوذ به بسته بندی برنج و حبوبات شما شروع به تخم ریزی می کنند و در شرایط مساعد تکثیر می شوند.

 بهترین شرایط برای رشد و تخم ریزی آفت‌ غلات گرما و رطوبت است، مثلاً اگر تخم آفت داخل گونی برنجشما باشد و برنج را در محلی گرم و نسبتاً مرطوب نگهداری کنید به احتمال خیلی زیاد پس از مدتی هنگام باز کردن گونی، با تعداد کثیری از حشرات ریز مواجه خواهید شد که از برنج شما تغذیه کرده اند.

 

بهترین راه برای پیشگیری از نفوذ حشرات و جلوگیری از تکثیر تخم آفت‌ها،‌ نگهداری غلات و حبوبات دربسته بندی و دمای مناسب است. مکان‌های خشک و خنک، بهترین محل برای نگهداری و انبار کردن غلات هستند. دقت داشته باشید هنگام بسته بندی برنج و دیگر غلات از بسته بندی های مناسب و با دوام که نفوذ حشرات را به حداقل می رساند استفاده کنید. بسته بندی هایی مثل کیسه های فوم رنگ که برای بسته بندی برنج، بسته بندی حبوبات، بسته بندی آرد و... طراحی و دوخته شده اند. این نوع کیسه های فوم رنگ علاوه بر مقاومت، بهداشتی بودن و قابلیت چاپ پذیری، به صورت دو لایه دوخته شده اند تا میزان نفوذ رطوبت و حشرات را به حداقل برساند.

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

ایفا می کند. نوع بسته بندی می تواند تاثیر به سزایی روی کیفیت مواد غذایی داشته باشد، بطوریکه ممکن است با یک بسته بندی استاندارد و مناسب بتوانید یک ماده غذایی را مدت بیشتری در یخچال و یا فریزر خود نگهداری کنید. البته در برخی موارد حتی زمانی که  تمام مواد غذایی به درستی بسته بندی می شوند دارای عمر کوتاهی پس از باز شدن هستند.

در این مطلب برخی از رایج ترین بسته بندی های مواد غذایی که در اکثر فروشگاه های مواد غذایی استفاده می شود را به شما معرفی می کنیم.

یکی از مهمترین راه هایی که برای پوشش، بسته بندی و ذخیره مواد غذایی و دارویی از آن استفاده می شود جلوگیری از تماس آن ماده با اکسیژن است به همین دلیل حفظ مواد غذایی در بسته بندی غیرقابل نفوذ هوا بسار مهم است.

بسته بندی مواد غذایی در فویل آلومینیوم از نفوذ نور، اکسیژن و رطوبت محافظت می کند، اما باید به خاطر داشته باشید که فویل متشکل از آلومینیوم بوده و واکنش پذیر است، پس نمی توان از آن برای مواد غذایی اسیدی مانند گوجه فرنگی و... استفاده شود.

بسته بندی پلاستیکی یا اصطلاحا سلفون مزیت شفاف بودن را دارد، بنابراین شما لازم نیست برای فهمیدن این که چه چیزی در آن است، آن را باز کنید. بسته بندی های پلاستیکی برای ساخت یک محفظه ی محکم غیر قابل نفوذ هوا، عالی است. علی رغم اینکه بسته بندی های پلاستیکی معمولا نمی توانند دوباره استفاده شوند، اما برای چاپ برند محصول شما بهترین گزینه است.

با چاپ روی سلفون بوسیله چاپ فلکسو می توانید برند خود را روی محصول چاپ کنید و به مخاطب این فرصت را بدهید که با هر بار استفاده از آن محصول شما را به خاطر بسپارد.


  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

به گزارش فائو (سازمان خوار و بار کشاورزی ملل متحد) چای پر مصرف ترین نوشیدنی بعد از آب است و به طور متوسط روزانه 6 میلیارد فنجان چای در تمام نقاط جهان نوشیده می شود. چه چیزی چای را انقدر خاص کرده است؟ بعد از یک روز خسته کننده، چیزی که می تواند حال شما را خوب کند، یک فنجان چای داغ است. یا تصور کنید که در هوای سرد یک روز زمستانی چه چیزی بیشتر به شما می چسبد؟ یک فنجان چای داغ.

همین اهمیت زیاد چای و طعم خوب آن باعث شده است تا شرکت های تولید کننده چای برای بسته بندی محصول شان از روش هایی کمک بگیرند تا بتوانند راحت تر محصول شان را شکیل تر و جالب تر به دست مشتری برسانند.

چای عمدتا به دو صورت فله ای یا کیسه ای به دست مشتری می رسد. چه شما به صورت فله ای بخواهید محصول خود را توزیع کنید و چه به صورت چای کیسه ای، باید بهطراحی و بسته بندی محصول توجه کنید.

طراحی بسته بندی چای

در بسته بندی چای کیسه ای حتما توجه کنید که سبک و کم جا باشد چون معمولا در هنگام سفر یا در محل کار از آن استفاده می شود و سنگین یا جاگیر بودن آن باعث عدم استفاده از آن می شود. در بسته بندی چای فله ای دقت کنید که مواد استفاده شده در تولید بسته بندی باید حتما کیفیت لازم را داشته باشد تا از ورود رطوبت و هوا به داخل چای جلوگیری شود.

طرح و رنگی که انتخاب می کنید می تواند با رنگ های برند شما هارمونی داشته باشد و یا می تواند کاملا با آن تفاوت داشته باشد. چون برای مصرف کننده بیشتر مهم است که طرحی جذاب و قابل توجه ببیند تا اینکه به رنگ های برند شما روی آن توجه کند.

اطلاعات روی بسته بندی باید کامل باشد. این که چای چه طعمی دارد، زمان مورد استفاده چقدر است، تاریخ تولید و تاریخ انقضا چه زمانی ست، اگر چای از چند طعم تشکیل شده طعم ها چه هستند و حتی چه خواصی دارند، برای فرد خاصی ممنوعیت مصرف دارد یا خیر. در انتها هم حتما به لوگو و شعار شرکت تان توجه کنید.

یکی از روش های خوبی که امروزه برای بسته بندی محصولات استفاده می شود، استفاده از بسته بندی های پارچه ای ست. یعنی شما می توانید در کیسه های پارچه ای با وزن دلخواه چای یا هر محصول دیگری را قرار دهید. این کیسه پارچه ای در حین حمل و نقل مشکلی نخواهد داشت و پاره نمی شود و حتی برای صادرات هم مناسب است. 

  • پرینتر پرینت
  • ۱
  • ۰

بسته بندی یک محافظ است که سلامت کالای شما را از تولید تا مصرف تضمین می کند. علاوه بر این اطلاعاتی که خریدار هنگام خرید نیاز دارد، روی آن درج می شود و در واقع پلی میان مصرف کننده و تولید کننده ست. امروزه شرکت های صنایع غذایی به دنبال بسته بندی مواد غذایی با روش های جدید هستند که بسته بندی استفاده شده، هم سهولت در استفاده داشته باشد، هم مقاومت کافی داشته باشد تا در حین حمل و نقل تازگی مواد غذایی از بین نرود و هم نظر مشتری را جلب کند و او را ترغیب کند تا محصولش را بخرد.

یکی از انواع بسته بندی هایی که در این صنعت استفاده می شود، استفاده از نایلون بسته بندی ست. در مواد غذایی های مختلفی از نایلون بسته بندی استفاده می شود.

بسته بندی مواد غذایی با نایلون

به عنوان مثال شما در صنعت خشکبار و مواد غذایی می توانید از سلفون یا متالایز های لمینیت شده استفاده کنید.

برای بسته بندی مواد غذایی مانند گوشت و مرغ و... می توانید از سلفون های نازک استفاده کنید.

برای بسته بندی نان می توانید از سلفون استفاده کنید.

 در حال حاضر که بیشتر مواد غذایی و مواد بهداشتی با سلفون بسته بندی می شوند، به وسیله چاپ فلکسو یا همان فلکسوگرافی می توان اطلاعاتی مثل برند، ناممحصول، ترکیبات آن محصول و بسیاری از موارد دیگر را روی آن چاپ کرد تا از این طریق هم در ذهن مخاطب ماندگاری داشته باشد و هم باعث شود خریدار هنگام خرید، اطلاعات لازم را روی آن مشاهده کند.

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

نان یکی از مواد غذایی ست که پس از پخت و خارج از فر یا تنور، به سرعت واکنش های شیمیایی در آن اتفاق می افتد که اصطلاحا به آن بیات شدن می گوییم. امروزه روش های زیادی برای نگهداری و بسته بندی نان استفاده می شود که از فرآیند خراب شدن و فاسد شدن نان جلوگیری می کند. در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد این روش ها صحبت کنیم و در نهایت راهی که برای شما به صرفه تر و بهتر است را انتخاب کنید.

یکی از این روش ها بسته بندی نان به صورت تک به تک و به شکل مجزاست. این کار مانع ایجاد بخار آب در فضای بسته بندی می شود و از خراب شدن نان جلوگیری می کند. در این بسته بندی کیفیت و تازگی محصول به میزان زیادی حفظ می شود و از نفوذ بخار آب به داخل نان پیشگیری می کند. این بسته بندی هر چند که ممکن است یکی از بهترین راه ها باشد، اما مقرون به صرف نیست. چون شرکت ها باید از مواد اولیه پلاستیکی یا پارچه ای بیشتری استفاده کنند.

پس از گذشت مدت زیادی در سال 1970 از پلی اتیلن برای بسته بندی استفاده کردند که متوجه شدند زمانی که از پلی اتیلن دو لایه به جای تک لایه استفاده می کنند، نان رطوبت خود را بیشتر حفظ می کند و مدت زمان بیشتری تازه می ماند. به همین دلیل دولایه کردن پوشش باعث بهبود نفوذپذیری شد و تا مدت زیادی از همین شیوه برای بسته بندی استفاده می شد.

 

راه دیگری که برخی شرکت ها در پیش گرفته اند، استفاده از اتمسفر تغییر یافته ست. در این نوع از بسته بندی باید دقت شود که ورورد بخار آب و رطوبت به شیوه درستی کنترل شود تا محلی برای رشد کپک ها و قارچ ها به وجود نیاید یا نان به دلیل از دست دادن رطوبت زیاد، خشک و بیات نشود.

یکی از راه های بسته بندی نان که امروزه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، بسته بندی نان با سلفون یا سلافون است. سلفونی که برای بسته بندی مواد غذاییاستفاده می شود، با پلی اتیلن ترکیب می شود و این روکش یک خاصیت مقاومتی در برابر آب و هوا و رطوبت به وجود می آورد و باعث حفظ درصد مشخصی از هوا می شود که به کمک آن نان نه خشک می شود و نه دچار کپک می شود. این راه بسته بندی شاید یکی از بهترین راه ها برای حفاظت از نان باشد ولی قیمت اولیه ای آن نسبتا بالاست اما می دانیم که هر ساله سازمان بهداشت جهانی نرخی را برای مواد فاسد و دور ریختنی اعلام می کند، بسته بندی نان با این شیوه به کاهش این نرخ کمک شایانی می کند.

در پایان می توان گفت بسته بندی نان راهی مطمئن برای حفظ تازگی و کیفیت نان است و شما به راحتی می توانید نان داخل بسته بندی را برای مدت زیادی نسبت به نان های غیر بسته بندی نگهدارید.

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

صنعت مواد غذایی صنعتی بوده که همیشه در حال رشد بوده و شرکت ها همیشه به دنبال راهی بودند تا از طریق آن ها، مصرف کنندگان را به برند شان علاقه مند کنند. رقابت بالا در این عرصه باعث شده تا برند های تجاری علاوه بر طعم و رنگ مواد غذایی شان، به فکر طراحی و بسته بندی محصولات شان هم باشند.

دستورالعمل های روی بسته بندی

دستورالعمل ها یک عضو لاینفک روی بسته بندی مواد غذایی هستند. طی تحقیقاتی که اخیرا برای بسته بندی مواد غذایی انجام شده است، بالغ بر 80 درصد مشتریان گفته اند دوست دارند دستورالعمل استفاده از محصول را روی بسته بندی ببینند. بر اساس دستورالعمل راحت تر می توانند تصمیم بگیرند که محصول را بخرند یا نه. در دستورالعمل باید تاریخ انقضا و ارزش غذایی هم نوشته شود. برخی از این اطلاعات اجباری هستند و باید حتما روی بسته بندی مطرح شود.

اکنون که متوجه شدید ارزش دستورالعمل روی بسته بندی چقدر زیاد است، می توانید از راهکارهایی برای جذاب تر کردن آن هم استفاده کنید. به طور مثال می توانید با یک شعار جذاب مشتری را جذب کنید و به سمت دستورالعمل هدایت کنید. این اطلاعات باید شفاف و واضح باشد. هیچ دلیلی ندارد شما اطلاعات مبهم در اختیار مصرف کننده قرار دهید.

امنیت بسته بندی

در صنعت، صادرات یک موضوع کاملا جا افتاده است و بیشتر تولید کنندگان علاقه دارند تا محصولات شان را به خارج از کشورشان صادر کنند. بیشتر محصولاتی که صادر می شوند، مسافت زیادی را طی می کنند تا به کشور مقصد برسند. به همین دلیل بسته بندی محصولات باید امنیت لازم را داشته باشد تا محصول پس از طی مسافت زیاد، دچار آسیب دیدگی یا فاسد شدن نشود.

مثلا طراحی بسته بندی قهوه باید طوری باشد که طراوت محصول را در حین حمل و نقل حفظ کند و در عین حال مقاومت لازم را داشته باشد تا در برابر آسیب هایی احتمالی، مشکلی برای محصول پیش نیاید.

رقبا

رقبای شما می توانند مهم ترین منابع برای دسترسی به اطلاعاتی باشند که شما نیاز دارید. حتی اگر رقیب شما در کارش شکست هم بخورد، شما می توانید به اطلاعات جامعی در این زمینه دست پیدا کنید. می توانید با مطالعه علت شکست آن ها به اطلاعات خوبی دست پیدا کنید و راه آن ها را نروید. چیزی که میان رقبای صنعت مواد غذایی خیلی شایع است، جنگ میان برند های تجاری ست. این جنگ می تواند باعث بهبود محصول شود. شما می توانید بسته بندی مواد غذایی رقبای تان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. اگر به موفقیت رسیده است یا نه، حتما به طراحی انجام شده توجه کنید.

در پایان می توان گفت که کیفیت محصول نقش مهمی دارند اما تاثیر بسته بندی را هیچ گاه دست کم نگیرید. طراحی بسته بندی مواد غذایی می تواند باعث جذابیت بیشتر شود و توجه مصرف کننده را جلب کند.

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

 

صنعت مواد غذایی صنعتی بوده که همیشه در حال رشد بوده و شرکت ها همیشه به دنبال راهی بودند تا از طریق آن ها، مصرف کنندگان را به برند شان علاقه مند کنند. رقابت بالا در این عرصه باعث شده تا برند های تجاری علاوه بر طعم و رنگ مواد غذایی شان، به فکر طراحی و بسته بندی محصولات شان هم باشند. 

صنعت بسته بندی

منحصر به فرد بودن یک کلید برای بقاست و هیچ شکی در آن وجود ندارد اما برخی از محصولات به شرایط خاصی نیاز دارند تا بتوانند سرمایه را برگردانند. رعایت استاندارد ها در هر محصول ضروری ست اما باید شرایط هر محصول در هر صنعت به طور کامل بررسی شود و به وضوح درک شود. حضور شما در میان رقبا و جایگاهی که در میان شان دارید، یکی از عوامل تعیین کننده برای بقای یک محصول است. طراحی و انتخاب نوع بسته بندی محصول شما در این صنعت تاثیرگذار است و باید به آن توجه اساسی شود.

انتخاب رنگ بسته بندی

رنگ خاصی برای مواد غذایی وجود ندارد و دست طراح کاملا باز است تا بر اساس سلیقه خود و قواعد رنگ شناسی، رنگ مناسب برای بسته بندی محصولات انتخاب کند.

اما خلاقیت در این زمینه بی تاثیر نیست. به عنوان مثال گاهی طراحان رنگ و طعم را یکی می کنند. مثلا اگر شما نوشیدنی پرتقال تولید می کنید، رنگ بسته بندی شما می تواند نارنجی باشد.

تصویر روی بسته بندی محصول

چشمان شما اولین چیزی که می بیند کلمات نیست بلکه تصاویر است. زمانی که یک محصول در قفسه فروشگاهی قرار دارد، اولین چیزی که چشمان شما آنالیز می کند تصاویر روی بسته بندی محصول است. محرک های بصری مغز اثری ناخودآگاه دارند و به صورت خاصی عمل می کنند. تصویر روی بسته بندی مواد غذایی شما می تواند یک تصویر واقعی، یک تصویر کارتونی یا یک طرح مینیمالیستی باشد. در هر صورت مغز آن را زودتر از کلمات پردازش می کند. نوآورانه بودن تاثیر روی موفقیت شما برای عرضه محصول تاثیرگذار است.

  • پرینتر پرینت