هر چیزی در مورد چاپ

آشنایی با تمام سیستم های چاپی و کاربرد های آن

هر چیزی در مورد چاپ

آشنایی با تمام سیستم های چاپی و کاربرد های آن

۱۸ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

در مقاله ی پیشین، به معرفی و تحلیل چهار مورد از ماشین های پر کاربرد در صنعت تولید و چاپ کیسه برنج پرداخیتم. در این شماره، دیگر نمونه ها و ماشین های یاد شده در این صنعت را مورد بررسی قرار می دهیم.

سری PTK

این ماشین هم چون دیگر نمونه هایی که در مقاله ی پیشین یاد شد، دهانه ی وسیع و گسترده ای دارد که سبب می شود حجم زیادی از برنج، دانه یا دیگر ماده ها را درون خود جای دهد و بسته بندی کند. این دستگاه یکی از پیشرفته ترین، مجهز ترین، چند منظوره ترین و سریع ترین دستگاه های موجود در عرصه ی تولید و آماده سازیکیسه برنج است. انعطاف و سرعت بالای این دستگاه سبب شده تا هیچ رقیبی نداشته باشد و از آن به عنوان سریع ترین دستگاه برای پر کردن کیسه برنج یاد شود.

با این حال اندازه ی بزرگ، جا گیر بودن، هزینه ی مصرف بالا و گران قیمت بودن آن، سبب شده تا همه نتوانند از آن بهره مند شوند.

"این دستگاه، از نظر تجهیزات و امکانات، هیچ نمونه ی مشابهی در بازار ندارد".

تصویر این دستگاه در قسمت زیر قابل مشاهده است.

 

PTH-900 نیمه اتوماتیک

این دستگاه، از جمله ی پر کاربرد ترین و مجهز ترین دستگاه ها است که می تواند گونه های مختلف کیسه ها از جمله لمینتی، پلی اتیلن و کاغذی را با ماده های سیال هم چون برنج، دانه های خوراکی و حبوبات، پر کند.

این دستگاه نیمه اتوماتیک، به صورت ماژولار ساخته شده و همین عامل سبب می شود که با اضافه کردن یک ماژول رباتیک به نام ANDY، آن را تمام اتوماتیک کرد. ربات یاد شده، کیسه کنترل می کند و پس از پر شدن کیسه، آن را از دستگاه جدا می کند و می بندد.

این دستگاه نیمه اتوماتیک، ساده، ارزان و قابل اعتماد است و نگهداری کم زحمت و کم هزینه ای دارد.

 

ماشین بسته بندی تمام اتوماتیک PTW-1200

این سری از ماشین های تمام اتوماتیک، از بهترین ابزار های بسته بندی ماده های سیال هستند که بیشتر "برای کیسه های منفذ دار" که به طور عموم به صورت دستی پر می شوند، به کار می روند. از ویژگی های این ماشین می توانیم به سیستم هوشمند آن برای جدا سازی کیسه ها اشاره کنیم. برای نمونه، کیسه های پارچه ای و گونی ها (کیسه های منفذ دار)، به دلیل جنس شان، اگر در کنار یک دیگر قرار بگیرند، الکتریسیته بین آن ها ایجاد می شود و همین الکتریسیته باعث می شود تا کیسه ها به هم بچسبند. این ماشین سیستمی دارد که از این موضوع پیش گیری و کیسه ها را از هم جدا می کند. این دستگاه تمام اتوماتیک است و همین سبب شده تا رفته رفته، به جایگزین اصلی برای خط تولید انسانی و غیر ماشینی تبدیل شود.

این دستگاه هم چنین سنسور هایی دارد که می توانند میزان ضخامت کیسه، محل قرار گرفتن کیسه و باز و بسته بودن کیسه را در هر مرحله ای تشخیص دهند و ایراد وارد شده را رفع کنند.

 

بالا بر برنج

این ماشین 1000 دلاری، از جمله ماشین هایی است که نقشی گسترده در صنعت بسته بندی برنج و کیسه های برنجی دارد. این دستگاه وزن کالا را دقیق نشان می دهد و عملیات ساده ای دارد. این دستگاه بیشتر برای کیسه های بزرگ و منعطف هم چون کیسه پودر و دانه های خوراکی به کار می رود.

کیسه ها آویزان و سپس پر می شوند و پس از پر شدن، دوباره پایین می آیند و بر روی سطح دستگاه قرار می گیرند. فرکانس پایین، دامنه ی بالا، سبب می شود تا کیسه و بسته بندی ها، بدون هوا باشند و بسته بندی سفت و فشرده انجام شود. از دیگر قابلیت های این دستگاه می توانیم به امکان استفاده از آن برای گونی و کیسه های مختلف اشاره کنیم.

 

با این که تکنولوژی، ماشینی شدن و رباتیک، زندگی تا میزان زیاد و قابل توجهی برای بشر ساده کرده است، با این حال نگارنده این پیشرفت ها را بدون پیامد نمی بیند. با ورود دستگاه و ماشین های مختلف به هر صنعتی، بدون شک عده ای تکنسین و اپراتور که تا پیش از کارهای ماشین را انجام می دادند، بیکار خواهند شد و می دانیم که بیکاری عده ای فرد شاغل، در بلند مدت چه اثر هایی منفی و مخربی برای جامعه خواهد داشت. گذشته از این، وابسته شدن به تکنولوژی و دستاورد های غیر بومی که دانش آن در جایی غیر از کشور تولید و نگه داری می شود، ممکن است آسیب های زیان بار و غیر قابل جبرانی برای یک جامعه داشته باشد. در نهایت نگارنده راه کار را در مدیریت منابع انسانی جامعه و مدیریت تکنولوژی می داند که از برآیند این دو، می توان امید داشت که ورود و نفوذ تکنولوژی به جامعه، در هماهنگی کامل با منابع انسانی باشد و از آسیب دیدن منابع انسانی کشور، پیش گیری کند.

برای دانلود فایل مقاله ی "ماشین های چاپ و بسته بندی کیسه برنج (2)"، بر لینک زیر کلیک کنید.

دانلود فایل مقاله ی "ماشین های چاپ و بسته بندی کیسه برنج (2)"

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

از رنجی که می بریم

 

نگارنده عدم آگاهی را از عامل های استفاده از کیسه های پلاستیکی می داند. به همین دلیل، در این مقاله بر آن شدیم تا به تحلیل ضرر و آسیب های این کیسه ها بپردازیم تا خواننده به استفاده از کیسه های پارچه ای و کیسه های برنج صنعتی، تشویق شود.

 

1. تولید گاز سمی

 

کیسه برنج پلاستیکی، هنگام سوخته شدن و حرارت دیدن، گاز سمی تولید می کند: این نوع کیسه ها، به دلیل بافت شیمیایی و به کار گیری مشتق های نفتی در تولید آن ها، هنگام حرارت دیدن رفتار دیگر فرآورده های نفتی را از خود نشان می دهند و گاز سمی تولید می کنند که نه تنها برای کسانی که در مجاورت آن قرار دارند، که برای محیط زیست و هوا نیز مضر و آسیب رسان است.

2. بازیافت طولانی

 

کیسه برنج پلاستیکی در زمان طولانی باز یافت می شوند: بر خلاف کیسه برنج پارچه ای، این کیسه ها چون از جنس پلاستیک و فرآورده های نفتی هستند، در مدت زمان طولانی تری باز یافت و تجدید می شوند. کافی است میلیون ها کیسه ی پلاستیکی که هر روز توسط بشر در جهان مصرف می شود را در هزار (حالت خوش بینانه)، ضرب کنید تا به مدت زمان تقریبی و البته کوتاهی که برای باز یافت کیسه های صرف می شود، پی ببرید. حال محدودیت زمانی، مکانی و نیروی انسانی را نیز به آن اضافه کنید تا به عمق فاجعه آگاه شوید. برای نمونه، می دانیم که روزانه میلیون ها کیسه ی پلاستیکی در جهان تولید می شود و میلیون کیسه ی پلاستیکی دور انداخته می شوند. از سویی می دانیم که گرچه تولید کیسه ی پلاستیکی همه روزه انجام می شود، اما زمین و محل مورد نیاز برای بازیافت این کیسه ها محدود است و به میزان مشخصی زباله از جمله کیسه پلاستیکی می توان در آن جا داد و همین سبب می شود تا بشر از نظر مکانی، زمانی و نیروی انسانی برای بازیافت کیسه های پلاستیکی نیز در محدودیت باشد.

 

3. تولید گاز گلخانه ای

 

کیسه برنج پلاستیکی وقتی در معرض پرتو فرابنفش قرار بگیرد، گاز گلخانه ای تولید می کند: کیسه برنج پلاستیکی، به محض برخورد با پرتو فرابنفش، از خود گاز گلخانه ای تولید می کند و گاز گلخانه ای که می دانیم از عامل های گرم شدن زمین است، در نهایت سبب تخریب محیط زیست و اکوسیستم می شود.

کیسه برنج پلاستیکی هیچ فایده ای برای طبیعت ندارد و بر خلاف کیسه های پارچه ای، به سادگی پاره می شود: بر خلاف کیسه برنج پارچه ای که بعد از مصرف برنج نیز کاربرد و استفاده دارد، این کیسه ها به دلیل مقاوم نبودن، آسیب پذیر بودن در برابر حرارت، بوی نامطبوع ناشی از ماده های شیمیایی و دیگر عامل هایی که پیش تر یاد شد، کاربرد طولانی مدت و مفیدی ندارد و باید دور انداخته شوند و جالب این است که دور انداختن این کیسه ها نیز فایده ای که ندارد هیچ، تنها سبب آسیب دیدن محیط زیست می شود.

 

4. آلودگی برنج

 

کیسه برنج پلاستیکی سبب آلودگی برنج می شود: کیسه های پلاستیکی، به طور عموم از ماده های شیمیایی تهیه شده اند که به تنهایی مضر است. حال این واقعیت را هم اضافه کنید که این کیسه ها، بار دیگر با ماده های شیمیایی رنگ می شوند و در نوبتی دیگر و باز با استفاده از ماده های شیمیایی، لوگو و اطلاعات تولید کننده بر روی آن درج می گردد. اگر اودیسه ی پر پیچ و خم کیسه برنج از کارخانه تا خانه را به این ها اضافه کنیم، ....

 

آری. دمای بالای هوا، شرایط حمل و نقل و دیگر مشکل ها، کافی است تا رنگ های شیمیایی کیسه به درون برنج نفوذ کنند و کیفیت آن را تحت تاثیر قرار دهند.

نگارنده باور دارد که برای تشویق کردن مردم به استفاده از کیسه برنج پارچه ای و صنعتی، کافی است اندکی ذهن آن ها را با ضرر ها و آسیب های ناشی از استفاده ی کیسه برنج پلاستیکی آشنا سازیم و آن گاه است که خود در می یابند با هر بار مصرف کیسه های پلاستیکی (نه تنها برای مصرف برنج)، چه آسیب و زیان های جبران ناپذیری نخست برای سلامتی خود و سپس برای محیط زیست ایجاد می کنند.

پس اگر خواهان نگه داری از سلامتی خود، خانواده، نسل آینده و جهان هستید، کم تر از کیسه و البته فرآورده های پلاستیکی استفاده کنید.

برای دانلود فایل مقاله ی «کیسه ی برنج یا کیسه ی زباله: کیسه برنج پلاستیکی»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «کیسه ی برنج یا کیسه ی زباله: کیسه برنج پلاستیکی»

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

ماشین های تولید و چاپ کیسه برنج

رفته رفته، با پیشرفت فناوری و گسترش تکنولوژی در زندگی بشر، انسان ها جای خود را به ماشین ها و ربات ها می دهند و کم کم، ربات ها جایگزین قشر کارگر می شوند. واقعیت یاد شده در همه ی جنبه های زندگی بشر نمود دارد و صنعت تولید و چاپ کیسه برنج نیز از آن جدا نیست. به همین دلیل نگارنده بر آن شد تا در این یادداشت و یادداشت بعدی، به تحلیل و بررسی ماشین های به کار رفته در صنعت برنج بپردازد. در ادامه به شرح ماشین های پیشرفته در این صنعت می پردازیم.

 

  • ماشین جامبو بگ مدل P-1000

از جمله ابزار های ساده و کاربردی برای پر کردن کیسه برنج است. این دستگاه وزن مناسب و کارکرد ساده ای دارد که همین فاکتور ها، آن را به یکی از گزینه های اصلی تولید کننده ها برای پر کردن کیسه برنج صنعتی و چاپی تبدیل کرده است. دقت بالای این دستگاه در پر کردن کیسه های برنج، از دیگر امتیازهای این دستگاه است که می توان از آن نام برد. از این دستگاه برای پر کردن کیسه برنج و یا اندازه گیری وزن دانه ها و برنج به کار می رود. از دیگر ویژگی های این دستگاه می توانیم به بازدهی و بهره وری بالای آن اشاره کنیم. این دستگاه می تواند در هر ساعت 15 کیسه برنج را پر کند. افزون بر این، ارتفاع بالای این دستگاه و اندازه ی آن، امکان بار گذاری کیسه برنج های مختلف را در سایز گوناگون، فراهم آورده است. در زیر می توانید تصویری از این دستگاه پر کردن کیسه برنج را ببینید.

 

 

  • سری BG

مورد دوم نیز هم چون مورد نخست، دستگاهی است که از آن برای پر کردن کیسه های برنج استفاده می شود. بر خلاف مورد نخست، این دستگاه بیشتر برای کار های فشرده و سنگین استفاده می شود. برای حجم و اندازه های بالا، این دستگاه بسیار مقرون به صرفه و کاربردی است. هم چنین به دلیل نیمه-اتوماتیک بودن، به یک گزینه ی کاربردی برای حجم و تعداد بالای کیسه ی برنج تبدیل شده است. به دلیل ورودی مناسب، از این دستگاه می توان برای بسته بندی دانه های مختلف از جمله دانه های پوسته پوسته، پودر و دانه های رایج نیز استفاده کرد. به دلیل نیمه اتوماتیک بودن این دستگاه، برای پر کردن کیسه تنها به "یک" اپراتور نیاز است و بقیه ی کارها توسط دستگاه انجام می شود که این خود صرف جویی در هزینه و زمان را به دنبال خواهد داشت. از این دستگاه برای گونه های مختلف دانه و پودر های خوراکی از جمله آرد، برنج، شکر، غذای حیوانات، سویا، دانه ها، ذغال، سیلیس، بتن و انواع کودها، استفاده می شود. تصویر زیر نمایی از این دستگاه است.

 

 

  • سری PTS

مورد سوم، دستگاهی است که مجرای ورودی وسیع و قیف مانندی دارد و همین سبب شده تا از این دستگاه بتوان برای ریختن متریال و دانه های مختلف در بسته های پلی اتیلن، کاغذی یا کیسه های پارچه ای و گونی، استفاده کرد. ساختار و طراحی فشرده و پیچیده ی این دستگاه، سبب شده تا به راحتی بتوان از آن در فضاهای محدود نیز استفاده کرد.

«دستگاه های یاد شده، همگی مجهز به یک کیسه یاب هستند که سبب می شود تا فرآیند پر کردن کیسه، با دقت و نظافت بیشتری انجام گیرد". تصویر زیر، دستگاه یاد شده را نشان می دهد».

 

  • پی. تی. آر. سری 1030

این دستگاه هم چون مورد سوم است و بیشتر برای مورد هایی کاربرد دارد که بیش از یک نوع پارچه و متریال در کیسه برنج یا گونی برنج به کار رفته باشد. افزون بر این، دستگاه یاد شده می تواند برای اندازه های مختلف کیسه و گونی برنج نیز به کار رود. این دستگاه از دو ربات فانوک استفاده می کند. یکی از این ربات ها برای هدایت کردن کیسه ی خالی و دیگری برای کنترل کردن پر شدن کیسه، به کار می روند. هر دو ربات، با ساده کردن فرآیند مکانیکی دستگاه و محدود کردن تعداد قطعه و بخش های متحرک درون آن، سبب دقت هرچه بیشتر دستگاه در انجام فرآیند پر کردن کیسه برنج می شوند. از سویی دیگر، رباتی که مسئولیت هدایت کیسه را بر عهده دارد، خود از راه یک سیستم نظارتی، از ابتدای کار تا زمان پر شدن و بسته شدن کیسه، آن را کنترل می کند. این دستگاه هم چنین می تواند برای کیسه های باز، کاغذی، لمینتی و متخلخل نیز به کار رود. این دستگاه، ماشینی چند منظوره در صنعت برنج و کیسه برنج است که افزون بر انعطاف بالا، می تواند برای پر کردن گونی و کیسه های برنج بزرگ نیز به کار رود و با مکانیزم های مختلف، کار کند. تصویر زیر نمایی از این ماشین را نشان می دهد.

 

نظر به کاربرد، تنوع و گستردگی ماشین های طراحی و بسته بندی کیسه برنج، نگارنده بر آن شد تا در مقاله هایی دیگر، به نمونه های دیگری از ماشین های یاد شده بپردازد تا خواننده آگاهی بیشتری نسبت به این موضوع کسب کند.

برای دانلود فایل مقاله ی «ماشین های چاپ و بسته بندی کیسه برنج» بر لینک زیر کلیک کنید.

دانلود فایل مقاله ی «ماشین های چاپ و بسته بندی کیسه برنج»

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

 

کیسه برنج: دیروز و امروز

 

شاید نسل جوان امروز کم تر کیسه های برنج قدیمی را به یاد داشته باشد. تا پیش از پیدایش کیسه های برنج امروزی و شیک و مدرن، عموم کیسه های برنج به شکل گونی های بافتنی و یا کیسه های پلاستیکی تهیه می شدند. به موهبت تکنولوژی و صنعتی شدن، رفته رفته کیسه های برنج خود نیز لباس های قشنگ تری تن کردند و سطح انتظار مشتری را بالا بردند. در این یادداشت به تحلیل و چرایی اهمیت کیسه های برنج صنعتی نسبت به دیگر کیسه های برنج می پردازیم.

 

  • کیسه برنج های صنعتی از ترکیب پارچه و پلی پروپیلن هستند که سبب استحکام و الستیسیته (کشش) بیشتر کیسه می شود.
  • بر خلاف کیسه های برنج پلاستیکی و دیگر ابزارهای نگه داری برنج (قوطی، جعبه و پلاستیک)، این کیسه ها دوست محیط زیست هستند و مصرف کننده می تواند حتی پس از مصرف برنج، از آن در دیگر کار های خود (خرید میوه، نگه داری حبوبات و روش های این چنین)، استفاده کند. گذشته از این اگر کیسه دور انداخته شود، به سبب ساختار آن، قابل باز یافت است و آسیبی به محیط نمی زند.
  • به دلیل امکان چاپ آسان بر روی کیسه برنج های صنعتی، تولید کننده ها فرصت بی مانند و استراتژیکی برای بازاریابی و سفارشی سازی کالای خود یافته اند. همین عامل سبب می شود تا فروشنده اندکی در مرحله ی بازاریابی پیش روی کند و با اعمال طرح، اطلاعات و برند سازمان خود بر روی کیسه، پیوند عمیق تری با مشتری ایجاد کند. این مورد هم چنین کاربردی زیبایی شناسانه نیز دارد و با کاربرد رنگ و طرح های مختلف، سبب می شود تا شهروند و خریدار، تجربه ی جذاب و دل نشینی از خرید و فروشگاه رفتن داشته باشد. هم چنین تولید کننده و مشتری می تواند طرح و ساختار مورد نظر خود را سفارش دهد و از این راه، کیسه ی برنج خود را از دیگر رقیب ها متمایز سازد که خود گونه ای مزیت رقابتی به شمار می رود.

 

  • حمل و نگه داری راحت: این کیسه ها به دلیل سایز، طراحی و ساخت بهینه و روش مندی که دارند، قابلیت حمل و نقل ساده، سریع و مناسب تری را برای مشتری فراهم می کنند. گذشته از حمل و نقل، سادگی در جا به جا کردن و نگه داری در فروشگاه و خانه، از دیگر مزیت های این نوع کیسه های صنعتی و استاندارد است.
  • ماندگاری برند: کیسه های بافته شده و پلاستیکی، به دلیل نداشتن امکان درج اطلاعات تولید کننده، سبب می شدند تا مشتری پیوندی مقطعی با تولید کننده داشته باشد و در صورت تمایل، نتواند برای خرید های بعدی به تولید کننده ی مورد نظر رو کند. کیسه های صنعتی اما با درج اطلاعات کامل تولید کننده، خود می توانند گونه ای ابزار دائمی برای ارتباط با مشتری باشند. به این صورت مشتری پس از مصرف برنج و رضایت بخش بودن نتیجه می تواند از راه مستقیم با تامین کننده وارد معامله شود.

 

  • مطمئن: کیسه های صنعتی به این دلیل که توسط کارخانه، با پرسنل کار آزموده و با نظارت های زیاد تولید و بسته بندی می شوند، مطمئن تر از کیسه های گونی سنتی و بدون نام و نشان هستند. تصور کنید گونی برنجی را خریداری می کنید و پس از باز کردن آن متوجه کیفیت نا مرغوب برنج و یا وجود عیب و ایرادی درون بسته بندی می شوید. به چه کسی رجوع می کنید؟ آیا می توانید تولید کننده را شناسایی نمایید که در آینده از آن جنس برنج و تامین کننده ی مورد نظر خریداری نکنید؟ کیسه های برنج صنعتی، به دلیل داشتن نام و نشان، دست کم این امکان را به شما می دهند که اگر برنج خریداری شده یا حتی بسته بندی نا مرغوب بود، در آینده از تامین کننده ی مورد نظر خریداری نکنید.

 

در این مقاله به جنبه های مثبت و کاربردی استفاده از کیسه های برنج صنعتی به جای کیسه های گونی و بافتنی پرداختیم. از دید نگارنده، افزایش جمعیت، صنعتی شدن و پیشرفت جامعه سبب شدند تا شیوه های تولید و پخش کالا نیز دگرگون شود و ساختاری دیگر بیابد. بسته بندی و پخش برنج نیز از جمله مورد هایی است که از گذشته تا کنون دگرگونی های زیادی را تجربه کرده است که کیسه های برنج صنعتی، یکی از دستاورد های آن هستند.

برای دانلود فایل مقالۀ �چرا کیسه های برنج صنعتی بهتر است؟�، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقالۀ �چرا کیسه های برنج صنعتی بهتر است؟�

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

نکته های کلیدی و کاربردی در نگه داری برنج

 

در این مقاله به تحلیل و بررسی نکته های کاربردی در نگه داری از برنج می پردازیم. با این حال، پیش از هر چیز لازم است هدف از گزینش موضوع مشخص شود.

چرا نگه داری برنج اهمیت دارد؟

 

می دانیم که برنج غذای اصلی مردم ایران به شمار می رود و اگر مصرف روزانه ی آن را نیز در نظر داشته باشیم و گرانی، تورم و نوسان های بازار را نیز به آن افزوده کنیم، در می یابیم که خرید برنج به میزان زیاد (مصرف یک یا بیش از یک سال)، یکی از اقدام های هوشمندانه ای است که هر خانواده ای می تواند از آن بهره مند شود. با این حال تنها خرید کافی نیست و پس از این، باید راهی برای نگه داری برنج اندیشیده شود که مقاله ی حاضر، پاسخی به این نگرانی است.

 

روش نگهداری و بسته بندی باید به گونه ای باشد که:

 

  1. برنج را از حشره، پرنده و دیگر جانورها دور نگه دارد.
  2. به راحتی بتوان آن را بار گذاری و بار گیری کرد.
  3. فضای زیادی اشغال نکند.
  4. به راحتی بتوان به آن دسترسی پیدا کرد.

 

  1. از رطوبت زدگی محصول پیش گیری کند: دانه ی برنج باید در رطوبت زیر 12 درصد نگه داری شود. بروز رطوبت سبب رشد کپک در برنج، کاهش طعم و در نهایت کاهش کیفیت برنج می شود. کیسه و گونی های پارچه ای، از جمله ابزار و عامل های موثر در نگه داری از برنج هستند که خود مانع از بروز رطوبت می شوند. هم چنین پیشنهاد می شود تا با قرار دادن تخته های چوبی یا دیگر پوشش های رایج، از نفوذ نم و رطوبت به کیسه ی برنج جلوگیری نمایید. برای این مورد می توانید ابتدا کف محل را تمیز و پس از آن با استفاده از تخته های چوب بپوشانید.
  2. فاصله گذاری فراموش نشود: فاصله ی بین کیسه ها و البته فضای نگه داری به شدت مهم است. توصیه می شود کیسه های برنج با سقف محل نگهداری، دست کم یک و نیم متر فاصله داشته باشند. هم چنین بهتر بین ردیف های کیسه برنجو اطراف آن ها، از هر طرف یک متر فاصله باشد.

 

  1. محل نگه داری برنج تمیز باشد: پیش از قرار دادن برنج در محل مورد نظر (انباری، کابینت، کمد و ...)، آن محل را با دقت تمیز کنید. محل مورد نظر باید عاری از هر گونه تار عنکبوت، دانه های خوراکی و غیر خوراکی و گرد و غبار باشد. لازم است در طول نگه داری برنج، محل مورد نظر همواره مرتب و تمیز نگه داشته شود.
  2. محل نگه داری برنج امن باشد: باید اطمینان داشته باشید که برنج در محلی امن و به دور از دسترس موش و دیگر جانور های آفت رسان قرار دارد. برای این منظور می توانید از تله ی موش و دیگر راه های دفع جانور و حشره های موذی استفاده کنید.
  3. انتخاب کیسه برنج مناسب: اگر شما هم مانند برخی از خانواده ها، مصرف برنج بالایی دارید و به همین دلیل برنج خود را مستقیم از مزرعه و کشاورز تهیه می کنید، پس بهتر است پیش از هر چیز فکری برای نگه داری برنج در کیسه و انتخاب کیسه ی مناسب داشته باشد. کیسه های برنج پارچه ای که توسطکارخانه ها تولید می شوند، می توانند یکی از بهترین گزینه ها برای نگه داریبرنج باشند. کیسه های پارچه ای هم ارزان قیمت و هم مناسب است و به شما این امکان را می دهد تا به راحتی آن را درون محل نگه داری جا به جا و نگه داری نمایید.
  4. باز هم کافی نیست: رعایت کردن همه ی مورد های بالا، گرچه ضروری و مفید است، ولی کافی نیست. لازم است هر هفته به محل نگه داری برنج سر بزنید و از نزدیک محل مورد نظر را بررسی نمایید.

 

بر خلاف آن چه که عموم مردم می پندارند، نگه داری از برنج خود از نکته های مهمی برخوردار است که در این مقاله به تعدادی از آن ها پرداختیم. در نهایت نگارنده توصیه می کند که اگر قصد نگه داری برنج در بلند مدت را دارید، پیش از هر چیز ازتامین کننده خود مطمئن شوید و پس از آن محل و روشی برای نگه داری بهینه ی آن بیابید.

برای دانلود فایل مقاله ی "زمستون نزدیکه: نگه داری برنج"، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی "زمستون نزدیکه: نگه داری برنج"

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

 

بسته بندی، کالایی برای کالای شما

 

بسته بندی از آن جنبه مهم است که به مخاطب و مشتری نشان می دهد که کالای شما از دیگر کالا ها متمایز است و در نتیجه، از نگاه کیفیتی، تفاوتی قابل توجه با دیگر نمونه ها دارد. با وجود این که عمده ی تولید کننده ها به اهمیت و کاربرد بسته بندی آگاه و با آن آشنا هستند، ولی هنوز دگردیسی قابل قبولی در صنعت طراحی وبسته بندی کالا در ایران رخ نداده است. نگارنده بخشی زیادی از عقب ماندن ایران در زمینه ی طراحی و بسته بندی را ناشی از انتزاعی بودن طرح ها می داند. پس بر آن شدیم تا در این یادداشت، به نکته های "کاربردی" در طراحی و بسته بندی کالا (با محوریت برنج و کیسه ی برنج) بپردازیم تا از این راه، بسته بندی و طراحی کالا به بخشی از "تجربه و البته مصرف کالا" تبدیل شود.

 

طراحی و بسته بندی در کاربرد

 

1. بسته بندی را از کالا جدا نبینید: اشتباه بزرگی که بیشتر طراح ها مرتکب می شوند، این است که طراحی و بسته بندی را بخشی جدا از کالا می بینند. جدا به این معنا که پس از مصرف کردن کالا، طراحی و بسته بندی آن دور انداخته می شود. گرچه در بسیاری در مورد ها نمی توان از این موضوع پیش گیری نمود، اما نگارنده باور دارد که با گسترش تکنولوژی، امروز بیشتر و بهتر می توان به نوآوری هایکاربردی در طراحی و بسته بندی دست یافت.

 

"بسته بندی کالا را به بخشی از تجربه ی کالا تبدیل کنید، به گونه ای که بسته بندیمکملی برای مصرف کالا و یا بهتر از آن، شرط لازم برای مصرف کالا باشد".

 

2. به دموگرافی مشتری ها آگاه باشید: فرض کنیم شما یک تولید کننده ی برنج هستید و در بیشتر شهرهای کشور نمایندگی و شعبه ی فروش قرار داده اید. حال نوبت به طراحی و بسته بندی کالا رسیده است و شما دو گزینه پیش روی خود دارید:

  • همه ی کیسه های برنج را با طرحی یکسان و برند سازمان تولید و به مرکز های فروش بفرستید.

  • طراحی و بسته بندی را با توجه به شرایط جغرافیایی و ویژگی مردم هر منطقه، انجام دهید.

همان گونه که حدس زدید، عمده ی تولید کننده ها روش نخست را بر می گزینند و نسبت به ویژگی و ساختار های دموگرافیک مشتری، بی توجه هستند. با این حال تجربه نشان داده که هرچه طراحی و بسته بندی سفارشی تر و منطبق بر میل و سلیقه ی اجتماعی و فرهنگی مشتری باشد، ضریب نفوذ آن در بازار هدف بیشتر است.

 

"طراحی و بسته بندی را سفارشی و منطبق بر سلیقه ی مشتری انجام دهید".

3. شهر ما خانه ی ما: می دانیم که رفته رفته، بر دغدغه های محیط زیستی مردم افزوده می شود و جامعه ها بیش از پیش به آرمان ها و سرمایه های محیطی خود بها می دهند و پس لرزه های این نگرانی را می توان در توجه مردم به مصرف کالا های مختلف و بسته بندی کالا یافت. ترکیب هایی چون تجدید پذیر، تجدید ناپذیر و باز یافتی و غیر بازیافتی، بیش از هر مقطع زمانی دیگری به گوش می رسند و همین نشان می دهد که چه مسئولیت سنگینی بر دوش طراح بسته بندی کالا قرار دارد. به همین جهت پیشنهاد می شود تا حد امکان، بسته بندی قابل باز یافت باشد و یا دست کم، آسیب چندانی به محیط زیست وارد نسازد. 

در پایان با بیان چند نکته ی مهم در بسته بندی هرچه بهتر برنج، بحث را به پایان می بریم.

 

بسته بندی باید

 

  • مانا باشد: بسته بندی برنج باید ماندگار، ایمن و قابل اطمینان باشد. این بسته بندی باید بتواند از برنج در مقابل رطوبت هوا نگه داری کند.

  • تمیز و سالم باشد: گرچه این مورد در همه ی زمینه ها کاربرد دارد، اما اهمیت آن در صنعت های غذایی بیشتر است. این نکته ی مهم را فراموش نکنید کهبرنج ماده ای غذایی است و با سلامتی مصرف کننده در ارتباط است. پس تا جایی که امکان دارد، بسته بندی تمیز و سالم باشد. حتی یک لکه ی کوچک هم ممکن است مشتری را نسبت به کالا بی میل کند.

  • جمع و جور باشد: باید بتوان آن را راحت از قفسه ی فروشگاه برداشت و به خانه برد.

  • قابل تشخیص باشد: هر چقدر هم که مورد های پیشین را رعایت کرده باشید،بسته بندی (و به ویژه اطلاعات درج شده بر آن از جمله نام برند و اطلاعات مربوط به کیفیت کالا) باید برای مشتری قابل تشخیص باشد. انتظار نداشته باشید مشتری وقت و حوصله ی کافی برای تشخیص کالای شما از میان صد ها کالا را داشته باشد.

  • چشم گیر باشد: چشم گیر و جذاب بودن طراحی و بسته بندی، شرط لازم است ولی کافی نیست.

برای دانلود فایل متن مقاله ی «چرا بسته بندی به اندازه ی خود کالا اهمیت دارد؟»، بر لینک زیر کلیک کنید.

دانلود فایل متن مقاله ی «چرا بسته بندی به اندازه ی خود کالا اهمیت دارد؟»

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

در این مقاله نگارنده به تحلیل و بررسی جایگاه بسته بندی در صنعت تولید و صادرات برنج می پردازد و در تلاش است تا جنبه های گوناگون استفاده از بسته بندی (با تمرکز بر بسته بندی پارچه ای) در صنعت تولید و صادرات برنج را، تحلیل و بررسی نماید.

  1. قیمت

هم چون هر موضوع دیگری، این پول، هزینه و قیمت است که همیشه حرف نخست را می زند. گرچه روش های مختلفی برای بسته بندی برنج وجود دارند، ولی نسبت به همه ی آن ها، بسته بندی پارچه ای مقرون به صرفه تر است و به سادگی می توان بر روی آن اطلاعات و محتوای مورد نظر را چاپ کرد.  

 

  1. ماندگاری

اسیدهای چرب و رطوبت دو عامل اصلی هستند که می توانند برنج را ضایع کنند. به دلیل این که برنج سفید اسید چرب پایینی دارد، اگر دور از رطوبت و در جای خنک نگه داری شود، در بلند مدت ماندگار خواهد ماند. بسته بندی برنج، به ویژه کیسه های پارچه ای و چند لایه ی برنج، با مانع شدن در نفوذ رطوبت به برنج، مانع از ضایع شدن آن می شوند.

احتیاط کنید: آن چه پیش از این یاد شد، تنها درباره ی "برنج سفید" درست است. "برنج قهوه ای" به سبب میزان بالای اسید چرب، ماندگاری بالایی ندارد و نمی تواند بیش از 18 ماه در قفسه بماند.

 

  1. سادگی

بسته بندی برنج (به ویژه بسته بندی پارچه ای)، به فروشنده این امکان را می دهد تا به راحتی کیسه ی برنج را جا به جا و در قفسه ها جا دهد. هم چنین، مشتری می تواند به راحتی کیسه را برداشته و میزان مشخص و البته قابل توجهی برنج را، به سادگی با خود حمل کند و در خانه قرار دهد. افزون بر این، سادگی در بسته بندی برنج، بر فرآیند صادرات نیز اثرگذار خواهد بود و دلیلی می شود تا کارگزار های مربوطه بتوانند به سادگی حمل و نقل برنج را انجام دهند. گذشته از این، با افزایش و رشد برند های مختلف و متنوع در زمینه ی تولید و توزیع برنج، بسته بندی و طراحی کالا، به یک رکن اساسی و اثرگذار بر تصمیم گیری خریدار تبدیل شده است. به این معنا که خریدار یا وارد کننده، به دلیل نداشتن وقت، توجه و تمرکز کافی، در بیشتر مورد ها، کالا را از روی بسته بندی و طراحی آن قضاوت و گزینش می کند.

 

"از میان 100 درصد کالاهایی که سالانه روانه ی بازار می شوند، 95 درصد آن ها با شکست و بی میلی عموم مصرف کننده ها رو به رو می شوند. پژوهش گرها دلیل این مهم را در بسته بندی و مارکتینگ جست و جو و عنوان کرده اند که عموم مصرف کنند ها، به این دلیل که روزانه با کالا و تصمیم های خرید مختلفی مواجه هستند، دیگر کمتر فرصت و تمرکز برای بررسی کالا می یابند و همین سبب می شوند تا بسته بندی و طراحی کالا، نقش عمده و مهمی در تصمیم گیری آن ها برای خرید داشته باشد."

 

در این یادداشت به تحلیل و بررسی عامل های موثر بر طراحی و بسته بندی کالا به ویژه برنج پرداختیم. دانستیم که جذاب و گیرا بودن بسته بندی کافی نیست و باید نکته های مهمی از جمله راحتی حمل و نقل، سادگی استفاده از کالا در فروشگاه، تمیز بودن و در نهایت قابل تشخیص بودن کالا، نیز مورد توجه قرار بگیرند تا برند و کالا بتواند جایی در بازار پیدا کند. نگارنده پیشنهاد می کند که اگر دل در گروی ایجاد و تحکیم برند خود دارید، هزینه و وقت کافی برای مارکتینگ کالا، به ویژه طراحی و بسته بندی آن در نظر بگیرید و گرنه رقیب های شما این کار را انجام خواهند داد.

برای دانلود فایل مقاله ی "خودت بسته بندی رو یاد بگیر و گرنه رقیبت یادت میده"، بر لینک زیر کلیک کنید.

دانلود فایل مقاله ی "خودت بسته بندی رو یاد بگیر و گرنه رقیبت یادت میده"

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

آن چه گذشت...

 

در مقاله ی پیشین ­به تحلیل زنجیره ی تامین برنج پرداختیم و دانستیم که سه عاملکشاورز، واسطه و مصرف کننده ی نهایی، تشکیل دهنده ی این زنجیره هستند و پیوندی سیستمی و متقابل با یکدیگر دارند. پس از این سیاست گذاری را به عنوان عاملی مداخله گر مطرح کردیم و دانستیم که موج سیاست گذاری ها تا چه میزان می تواند بر سازه های یاد شده را تکان دهد و از خود متاثر سازد. در نهایت عنوان کردیم که هر تهدیدی، به دنبال خود فرصت های بی شمار خواهد داشت که اگر از آن ها آگاه شویم، می توانیم تهدید ها را تخفیف دهیم و البته سود آوری کلانی ایجاد کنیم.

 

در این یادداشت، به تحلیل یکی از فرصت های نهفته در تجارت برنج (آسیاب برنج) می پردازیم.

فرصت ها

 

در این بخش با بیان کردن نمونه ای از کشاورز محلی و واسطه ی بخش خصوصی، به تحلیل پیوند این دو و فرصت های نهفته در این صنعت می پردازیم.

در فیلیپین، قانون های مرسوم کشاورزی بر زمین های کشت برنج حاکم است که بر خلاف قانون فئودالی و زمین داری عمل می کند. در کل به ازای هر کشاورز، 3 هکتار زمین کشت برنج در فیلیپین وجود دارد که بخش عمده ای از برنج جنوب شرقی آسیارا تولید می کند. میزان تولید برنج بسته به زمین، کشاورز، شرایط و دیگر عامل ها متفاوت است، اما در کل می توان این گونه گفت که به ازای هر هکتار زمین، 4 تن برنج تولید می شود. بر این اساس، کشاورز محلی می تواند با یک بار کاشت برنج در یک هکتار زمین (4 تن)، درآمد ناخالصی معادل 2520 هزار دلار، ایجاد کند که اگر میزان هزینه ی کاشت و برداشت برنج در سه هکتار را (1077 دلار) از آن کسر کنیم، در نهایت 1443 دلار برای کشاورز باقی می ماند که برای مدت 4 ماه، قابل توجه است.

 

پس از این، دلال وارد کار می شود و با خرید برنج از کشاورز، آن را به دیگر واحد ها منتقل می کند تا برنج فرآوری و آماده ی مصرف شود. فرآوری برنج بسته به عملیات و نوع برنج، به طور میانگین برای هر تن برنج 252 دلار ارزش افزایی و درآمد ناخالص دارد. اگر هزینه ی بازاریابی و فرآوری برنج را از این میزان کسر کنیم، در نهایت به میزان 4.5 دلار برای هر تن و یک ساعت آسیاب کردن برنج می رسیم. هر واحد فرآوری و آسیاب برنج، 8 ساعت در روز کار می کند، که با احتساب 200 روز از سال، به عدد 1600 تن می رسیم. با در نظر گرفتن 4.5 دلار به ازای آسیاب کردن هر تن برنج، عدد 7600 دلار به دست می آید که میزان درآمد سالانه ی یک واحد آسیاب برنج را نشان می دهد. گرچه در محاسبه مدت زمان کاری هر آسیاب را 8 ساعت در نظر گرفتیم، ولی آسیاب هایی هم هستند که 12 ساعت در روز مشغول به کار هستند و البته درآمد بیشتری به دست می آورند.

 

در پایان لازم است از برخی از عامل های محدود کننده نیز یاد کنیم. می دانیم کهزمین کشاورز محدود است و همین سبب می شود تا کشاورز نتواند از میزان مشخصی تولید برنج تجاوز کند که این خود درآمد او را محدود می کند. از سویی دیگر، محدودیت سرمایه و ظرفیت واحد فرآوری برای خرید و آسیاب برنج، خود سبب محدود ساختن درآمد این واحد می شود.

 

موردی که در این مقاله به آن پرداختیم، تنها "یکی" از بی شمار فرصت هایسودآوری در صنعت برنج بود. مارکتینگ، طراحی، بسته بندی و حمل و نقل، از دیگر فرصت های موجود در این صنعت هستند که هر یک می توانند به میزان قابل توجهی گردش مالی و سودآوری داشته باشند. به دلیل ضرورت و اهمیت بازاریابی در هر کسب و کاری، به ویژه برنج، نگارنده بر آن شد تا یکی از مقاله های آتی را به این محور مهم اختصاص دهد.

برای دانلود فایل مقاله ی "کسب و کار برنج (2): فرصت تهدیدها"، بر لینک زیر کلیک کنید.

دانلود فایل مقاله ی "کسب و کار برنج (2): فرصت تهدیدها"

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

چه اطلاعاتی بر روی بسته بندی کالا قرار می گیرد؟

در دنیای امروز با توجه به رقابت تنگانگ در بحث فروش و بازاریابی محصولات، اهمیت دادن به تبلیغات و نحوه معرفی کالا باید در اولویت اقدامات تولید کنندگان قرار گیرد.

طراحی لوگو و تبلیغات بر روی بسته بندی در حال حاضر یک هنر و علم تخصصی به حساب می آید که در راستای این موضوع تمامی کارخانه ها و شرکت های تولیدی یک فرد یا گروه متخصصی را به این امر اختصاص داده اند.

طراحی ویژه و جذابیت داشتن اطلاعات بسته بندی رابطه ی مستقیم با تصمیم گیری مصرف کننده به هنگام خرید دارد.

قطعا تا کنون به این موضوع برخورد کرده اید ، کالا هایی که از نظر بصری جذاب نیستند یا اطلاعات کافی بر روی آن ها درج نشده است ماه ها و شاید سال ها تا زمان منقضی شدن آن در ویترین یا قفسه فروشگاه خاک میخورد، در همچین شرایطی عرضه کننده مجبور به مرجوع جنس می شود و در نهایت تولید کننده و حتی همان عرضه کننده متحمل ضرر و زیان مالی می گردند.

با یک بررسی ساده و اهمیت دادن به نقش طراحی و اطلاعات بسته بندی می توان از وقوع بسیاری از ضرر و زیان های مالی جلوگیری کرد.

در ادامه به اجزای یک بسته بندی می پردازیم.

فرم و شکل بسته بندی

در ابتدا باید مشخص کرد که تصمیم دارید محصول خود را به چه شکل و در چه نوع بسته بندی به مشتری عرضه نمایید.

هرچه طراحی فرم ظاهری بسته بندی خلاقانه و منحصر به فرد باشد به هدف خود نزدیک تر شده اید. در این موضوع باید به کارایی بسته بندی، سادگی، مقاومت و در عین حال مقرون به صرفه بودن آن توجه نمو

جالب است بدانید محصولاتی که بسته بندی آن ها دارای کارایی پس از اتمام محصول هستند از طرفداران زیادی برخوردارند!

به طور مثال عسل هایی که در لیوان های شیشه ای عرضه می گردند.

رنگ بسته بندی

رنگ بسته بندی به عنوان یک اصل مهم در طراحی بسته بندی قرار دارد. رنگ بسته بندی بر اساس نوع و ماهیت کالا باید انتخاب گردد. به طور مثال در صنایع غذایی از رنگ هایی که جذابیت بصری بیشتری دارند استفاده می شود. رنگ هایی مثل قرمز، نارنجی و ترکیبی از رنگ های گرم انتخاب مناسبی در صنعت بسته بندی مواد غذایی به شمار می آیند یا استفاده از رنگ های سرد برای موادی که نیازمند القای حس تازگی به مصرف کننده هستند بسیار تاثیر گذار است.

 

انتخاب رنگ به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله سلیقه، سنت ها و مقدسات ملل یا جامعه ای که مخاطب قرار دارند. علاوه بر این ها انتخاب یک رنگ که به صورت متمادی دربسته بندی محصول به کار میرود یک تصویر همیشگی در ذهن مخاطب ایجاد میکند که این امر موجب برند سازی می گردد. به طور مثال در سرتاسر دنیا پپسی را با رنگ آبی می شناسند!

لوگو و  عکس بسته بندی

خوشبختانه تا کنون اکثر صاحبان برند به اهمیت داشتن لوگوی بازرگانی پی برده اند.

یک محصول با هرگونه بسته بندی حتما باید دارای چندین عکس و لوگو باشد. تصویری از محتویات محصول، لوگوی برند و همینطور لوگو های ملی و بین المللی که در آن جامعه شناخته شده باشد و نشانه اصالت و هویت آن محصول به حساب می آیند باید بر روی بسته بندی قرار گیرد.

 

اطلاعات پشت بسته بندی

یکی دیگر از ارکان اصلی بسته بندی، اطلاعات درج شده در پشت بسته بندی است. این اطلاعات شامل جدول مشخصات و ترکیبات محصول، علائم و مفاهیم عمومی، قیمت و تاریخ مصرف محصول می باشد.

شفافیت این اطلاعات در عین ساده بودن نقش به سزایی در تصمیم گیری مصرف کننده به هنگام خرید ایفا می کند.

 

قطعا تا کنون مشتریانی داشته اید که اهمیت چندانی به برند یا فرم ظاهری محصول نمی دادند و تمام تمرکز آنها هنگام خرید بر روی این موضوع است که کالای مورد نظر دارای چه ارزش و استاندارد هایی است. این موضوع با توجه به وجود مواد مخرب و زیان بار در دنیای امروز مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار دارد.

درصنایع غذایی، بسته بندی باید حتما دارای جدول ارزش غذایی که شامل ترکیبات و میزان آنها  می شود، بارکد ثبت شده، لوگو های استاندارد و بازیافت و موارد مرتبط دیگر قرار گیرد. در نهایت جز جدا نشدنی یک محصول، قیمت گذاری و تاریخ مصرف آن است که بدون قرارگیری آن ها بر روی بسته بندی یک محصول به معنای واقعی کامل نیست.

 

حال می دانیم برای تولید یک بسته بندی تجاری موفق باید به نکاتی نظیر رنگ و طراحی ظاهری، اطلاعات و لوگو های درج شده بر روی بسته بندی توجه ویژه نماییم. با توجه به این نکات و ارائه محصول در یک بسته بندی منحصر به فرد، به سادگی می توانیم در بازاریابی و فروش محصول خود از رقبا پیشی گرفته و همیشه در ذهن مشتری ماندگار بمانیم.

 

 

جهت دانلود فایل مقاله "چه اطلاعاتی بر روی بسته بندی کالا قرار می گیرد؟" روی لینک زیر کلیک کنید:

 فایل مقاله "چه اطلاعاتی بر روی بسته بندی کالا قرار می گیرد؟"

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰
  • مقدمه

    برنج یکی از پرمصرف ترین غذاهای جهان است که در همه جا طرفدار دارد. با این حال عموم مردم، شناخت و درک درستی از چگونگی پیدایش برنج و گسترش آن در سراسر جهان، ندارند. به همین جهت تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به تحلیل پیدایش و گسترش برنج و غذاهای برنجی در جهان بپردازیم.

     

  • آسیا

 

دانلود مقاله ی "تاریخچه ی کشت برنج: از آسیا تا آمریکا"

بزرگ ترین مزرعه ی برنج در جهان

 

اگر تولید و مصرف برنج را از ابتدا و آغاز مورد بررسی قرار دهیم، در می یابیم که قاره ی آسیا، به ویژه کشورهای شرقی و جنوب شرقی، نقش تعیین کننده ای در تامین برنج، بسته بندی و تولید کیسه برنج و البته گسترش مصرف برنج در جهان داشته اند. نگارنده بدون این که نقش دیگر کشورها و قاره ها را در تامین برنج نادیده بگیرد، باور دارد که قاره ی آسیا را می توان مزرعه و قطب صادرات برنج جهان نام داد. چین، هند، اندونزی، پاکستان، بنگلادش، ویتنام، تایلند، میانمار، فیلیپین و ژاپن، از جمله تولید کننده های عمده ی برنج در آسیا و البته جهان هستند که بیش از 92 درصد برنج جهان را تامین می کنند. با این حال، آن چه مهم جلوه می کند، این است که کشور ما ایران، هنوز سهم قابل توجهی از این بازار را به دست نیاورده است. امید می رود که با پیگیری و برنامه ریزی بلند مدت، کشور ما هم بتواند در آینده ای نه چندان دور، در زمینه ی تولید برنج در جهان، حرفی برای گفتن داشته باشد.

برای دانلود مقاله ی "تاریخچه ی کشت برنج: از آسیا تا آمریکا"، بر لینک زیر کلیک کنید.

برنج ابتدا به آمریکای لاتین و برزیل راه یافت و سپس در تمام قاره ی جوان فراگیر شد. در ابتدا، این مهاجرهای اسپانیایی بودند که برنج آسیایی را به مردم مکزیک معرفی کردند. پس از این، پرتغالی ها و برده های آفریقایی شان، برزیلی ها را از نعمت برنج بهره مند ساختند و همین سبب شد تا پژوهش گر ها عنوان کنند که برده های آفریقایی، نقش موثری در معرفی برنج و گسترش مصرف آن در آمریکای لاتین و کارائیب داشته اند.

 

آمریکای لاتین و کارائیب

قرن دهم میلادی را شاید بتوان مهم ترین دوره ی گسترش برنج در اروپا دانست. نا گفته نماند که مسلمان ها نقش مهمی در گسترش برنج در اروپا داشتند، هرچند تا مدتی پس از جنگ های صلیبی، کشت برنج در اروپا متوقف شد. در قرن پانزده بود که برنج راه خود را به سمت ایتالیا و از آن جا فرانسه پیدا کرد و رفته رفته، همه ی قاره ی سبز را در نوردید.

اروپا

ایران، عراق، یمن، مصر و فلسطین، از جمله کشورهای مهم خاورمیانه هستند که به تولید و کشت برنج می پردازند. در ایران ساحل های جنوبی دریای کاسپین، بخش های جنوبی عراق، دلتای رودخانه ی نیل در مصر و دره ی اردن در فلسطین، از جمله ناحیه های برنج خیز خاورمیانه هستند. با این حال کشور های یاد شده چندان در طراحی و بسته بندی کیسه های برنج موفق نبودند.

 

خاورمیانه

پس از این، هند و نپال را می توان جزو کشورهای پیش تاز در تولید و کاشت برنج (به شکل امروزی آن) نام برد که البته هنوز هم در بخش هایی از آن، برنج وحشی یافت می شود. در قرون وسطی بود که شیوه های تولید و پخت برنج به سرعت به قاره ی اروپا و به ویژه کشورهای جنوبی آن راه یافت. با این حال فراموش نکنیم که ماجراجویی های اسکندر مقدونی در آسیا نیز نقش مهمی در راه یافتن این دانه ی پرطرفدار به قاره ی اروپا داشت. بر اساس سندها و مدرک های تاریخی، برنج نخستین بار در حاشیه های رودخانه ی یانگ تسه در چین کاشت و بهره برداری شد. مطالعه ها نشان می دهند که در آغاز، برنج به شکل امروزی آن فرآوری نمیشد و پس از دوره ها کاشت و برداشت و آزمودن روش های مختلف، کشاورز ها دریافتند که چگونه برنج را به شکل امروزی آن و در بسته بندی و کیسه های مخصوص، تهیه و تامین کنند. برنج وحشی نخستین گونه ی برنجی بود که در آغاز کشت می شد و رفته رفته جای خود را به برنج سفید داد. با این حال روند رشد و بهره برداری از برنج و البته طراحی و بسته بندی کیسه برنج، به سرعت رشد کرد و تا پیش از میلاد مسیح، هند و نپال نیز به دو تامین کننده ی مهم برنج تبدیل شدند. سال ها پیش (2003)، پژوهش گر هایی از کره جنوبی پس از پژوهش هایی، ادعا کردند که قدیمی ترین برنج، به دوازده هزار سال پیش و به کشور چین باز می گردد.

  • پرینتر پرینت