هر چیزی در مورد چاپ

آشنایی با تمام سیستم های چاپی و کاربرد های آن

هر چیزی در مورد چاپ

آشنایی با تمام سیستم های چاپی و کاربرد های آن

۵ مطلب در دی ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تکنولوژی همواره در حال پیشرفت و گسترده شدن است. تکنولوژی در صنعت بسته بندی هم قدم هایی برداشته است

وقتی با مدیرعامل یک شرکت طراحی معتبر به نام Natalie chang در مورد آینده بسته بندی محصولات صحبت شد، آینده صنعت بسته بندی را در چند نکته خلاصه کرد.

شرکت های تولید کننده بیشتر به طراحی بسته بندی توجه خواهند کرد و به دنبال طرح های کلیشه ای نیستند. بلکه به دنبال طرح هایی هستند که باب میل مشتری ست. در آینده شرکت ها برای عرضه محصول به دنبال بسته بندی جدید می گردند و این کار طراحان و شرکت های طراحی بسته بندی را سخت می کند و همه باید به فکر استفاده از طرح های جذاب و خلاقانه مشتری پسند باشند.

استراتژی شرکت ها تغییر خواهد کرد و شرکت ها خواهند پذیرفت که از چه طرح هایی استفاده کنند تا برای محیط زیست کمترین آسیب را داشته باشد. همان طور که هم اکنون در شرکت های معتبر دنیا می بینید، به دنبال این هستند که خود را به عنوان حامی محیط زیست معرفی کنند و بسته بندی محصولات شان را بر اساس طرح های دوستدار محیط زیست انجام می دهند.

تکنولوژی به عرصه رقابت اضافه خواهد شد. چند سال دیگر همه به دنبال این هستند که با استفاده از تکنولوژی کمک کنند تا زندگی برای مصرف کنندگان راحت تر شود. تکنولوژی نگرش و طرز فکر مشتری را تغییر خواهد داد و تغییر نگرش مشتری یعنی راه بهتر برای زندگی کردن.

کشور های پیشتاز در صنعت بسته بندی

وقتی با این مدیرعامل معروف در مورد کشور های پیشتاز در زمینه طراحی بسته بندی صحبت شد، تفاوت زیادی بین طراحی محصولات در غرب و شرق قائل شد. او کشور های پیشتاز در صنعت بسته بندی را آمریکا و انگلیس دانست و گفت در تمام مسابقات طراحی که انجام شد و جوایزی که دریافت شد، این دو کشور از سایر کشور ها پیشتاز بودند. بعد از این دو کشور، روسیه و یونان در مقام های سوم و چهارم این لیست قرار داشتند. اما کشورهای شرق، بیشتر در یک صنعت خاص پیشتاز بودند. مثلا کشور کره جنوبی فقط برای محصولات آرایشی بسته بندی جذاب و خلاقانه داشتند. استفاده از طرح های خلاقانه و جذاب که مشتری پسند باشد، در نمونه کارهای کشور های غربی دیده می شود. ولی او اشاره کرد تا چند سال دیگر حتما باید تمام کشور ها در تمام نقاط جهان، خود را به این رقابت برسند وگرنه به زودی در این صنعت محو خواهند شد و کشور های رقیب جایگزین آن خواهد شد.

عوامل پیش رو برای رشد صنعت بسته بندی

چه چیزهایی باعث می شود صنعت بسته بندی از حال امروز خود خارج شود و روند رو به رشد در پیش گیرد؟ حفظ محیط زیست و انقلابی که تکنولوژی هوشمند در تمام صنعت ها برپا کرده است. موادی که در آینده برای بسته بندی استفاده خواهند شد، هم باید برای محیط زیست مناسب باشند و به آن کمترین آسیب را برسانند و هم باید از تکنولوژی های مختلف از جمله نانو تکنولوژی در این صنعت استفاده شود. بسته بندی های آینده سنسورهایی خواهند داشت که هم کیفیت بالاتری دارند و هم سنسورهایی روی آن ها تعبیه شده است که از هدر رفتن مواد غذایی جلوگیری می کند. تکنیک های آینده باعث رشد این صنعت و راحتی مصرف کنندگان می شود و هر کسی که از آن ها استفاده نکند و خود را با آن وفق ندهد، جایی در بازار رقابت نخواهد داشت.

 
  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

مطالعات اخیر نشان می دهد که تقریبا اکثر برنج های تولید شده که انواع زیادی داشته و متنوع نیز هستند، آزمایش شده و حاوی میزان نگران کننده ایی از آرسنیک می باشند. می توان گفت این خبر خوبی نیست علی الخصوص برای افرادی که مبتلا به بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن هستند.

گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو و... یافت می‌شود. افرادی که به علت ابتلا به بیماری سلیاک به گلوتن حساسیت دارند، مصرف برنج بیشتری نسبت به افراد عادی دارند زیرا برنج را جایگزین گندم می کنند.

برنج، یکی از مواد غذایی مهمی است که افراد در یک رژیم غذایی فاقد گلوتن مصرف می کنند، هر چند مصرف برنج دارای آرسنیک فقط افرادی را که از مصرف گلوتن اجتناب میکنند، محدود نمی کند. در واقع همه ما در معرض خطر مسمومیت آرسنیک هستیم. اگر چه محققان گفته اند که  آرسنیک موجود در این برنج ها به اندازه ای نیست که جان کسی را به خطر بی اندازد، ولی مصرف آن در دراز مدت خطراتی را در پی دارد.

آرسنیک، یکی از عناصر طبیعی موجود در خاک، آب و هوا است، بنابراین حضورش در مواد غذایی جدید نیست. چیزی که مساله را نگران کننده می کند، این است که چه مقدار آرسنیک در برنج وجود دارد و از این طریق وارد بدن ما می شود. چون آرسنیک به سرطان مرتبط است و مطالعات نشان می دهد که می تواند موجب سرطان شود.

می توان این ماده را به دو نوع آلی و مدنی تقسیم کرد. نتایج تحقیقات نشان دهنده این است کهآرسنیک غیرآلی سرطان زا شناخته شده است. آرسنیک آلی  میزان سم کمتری را در خود دارد، اما با این حال بی ضرر نیست.

برنج اولین ماده غذایی نیست که حاوی آرسنیک شناخته می شود. خیلی از مواد غذایی هستند که همچین مضراتی را به همراه دارند که دلیل عمده آن به استخراج معادن و پساب صنعتی می باشد.

 


 
  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

همان طور که پیش تر هم صحبت کردیم، بسته بندی محصولات یکی از موضوعات حائز اهمیت است که امروزه به آن توجه زیادی می شود و حتی شرکت های بزرگ اتاق فکرهایی دارند که در آن به تغییر بسته بندی محصولات شان می پردازند تا چطور بتوانند مخاطب را تحت تاثیر قرار دهند. خشکبار هم از این قاعده مستثنی نیستند. برای بسته بندی خشکبار باید به چند نکته مهم توجه کرد تا در نهایت خشکبار دچار رطوبت نشود و به اصطلاح نم نگیرد.

کیفیت محصول

هیچ گاه کیفیت محصول را با هیچ عامل دیگری جایگزین نکنید. کیفیت عامل مهمی ست که به راحتی اعتماد مشتری را جلب می کند و وفاداری مشتری را به همراه دارد. حتی اگر سود شما کم باشد، در دراز مدت تاثیر بسته بندی محصول با کیفیت را خواهید دید. به دنبال این باشید که مشتری های تان با رضایت از محصول شما، برای تان مشتری های دیگری پیدا کنند. اثر این نوع بازاریابی طولانی مدت خواهد بود.

بسته بندی خلاقانه

وقتی در ابتدای کارتان هستید، افراد زیادی شما را نمی شناسند اما با یک بسته بندی خلاقانه می توانید شروع پر قدرتی داشته باشید. در کنار تمام بسته بندی هایساده ای که برای خشکبار وجود دارد و در نهایت با کاغذ کرافت و یک پنجره در جلوی آن بسته بندی می شود، شما خلاقیت به خرج دهید و طرحی متفاوت به بازار عرضه کنید. در این صنعت معمولا خیلی به دنبال این نیستند که از طرح های شکیل یا قابل توجه استفاده کنند. به همین دلیل شما با یک طراحی خلاقانه می توانید به راحتی در این صنعت پیشتاز باشید.

 

برند سازی با طراحی بسته بندی خشکبار

استفاده از طرح خاص روی بسته بندی خشکبار می تواند باعث افزایش قدرت شما در بازار عرضه و تقاضا شود. استفاده از یک طرح جذاب در کنار نام برند تان می تواند کمک کند تا برند تجاری شما در ذهن مشتری حک شود. هر رنگ می تواند باعث شود تا مدتی ذهن مخاطب درگیر طراحی بسته بندی شما باشد. پس لزوم این که یکطراحی خوب داشته باشید، این است که یک طراح خوب و آشنا به روانشناسی رنگ ها داشته باشید.

تست رایگان

در کنار بسته بندی محصولات خود می توانید یک بسته کوچک را به عنوان تست قرار دهید. تست رایگان حتی در نگاه اول هم نظر مشتری را جلب می کند. زمانی که مشتری از تست رایگان استفاده کند و کیفیت و مرغوبیت کالای شما را ببیند، ترغیب می شود از محصول شما استفاده کند. تست رایگان می تواند به عنوان یک بسته کوچک در کنار محصول شما باشد یا می تواند به صورت بسته های جداگانه در هایپر مارکت ها یا قنادی ها توزیع شود. شما برای تست رایگان مبلغ کمی می پردازید اما فروش حاصل از آن چندین برابر خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

 
  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

استفاده از تکنولوژی و راحت تر شدن زندگی برای اغلب مردم امری خوشایند است و دائما به دنبال استفاده از راهی هستند تا زندگی خود را راحت تر مدیریت کنند و کمتر درگیر کلیشه های زندگی پیش از تکنولوژی شوند. در سال های گذشته سازمان هایی که اسم و رسم خوبی دارند و از اعتبار بالایی برخوردارند، علاقه پیدا کردند تا از بسته بندی های هوشمند استفاده کنند. با استفاده از بارکد ها و کدهایQR (کدهایی که با اسکن کردن آن ها می توان سریعا پاسخ مورد نظر را دریافت کرد که به شکل یک مربع است که سه گوشه آن مربع های کوچکتر سیاه و سفید دارد) میتوان قدم بزرگی در صنعت بسته بندی برداشت.

محققان به دنبال این هستند که با استفاده از تکنولوژی NFC بتوانند پیشرفت های قابل توجهی را در این صنعت رقم بزنند. اما ممکن است بپرسید تکنولوژی NFC چیست و چه کاربردی در صنعت بسته بندی دارد؟

NFC برگرفته شده از اصطلاح Near Field Communication به معنای ارتباط از راه نزدیک است و همان طور که از نامش مشخص است، می تواند ارتباط دستگاه هایی که در نزدیکی یکدیگر قرار دارند را فراهم کند. مثلا فرض کنید شما وارد یک فروشگاه مواد غذایی شده اید و یک پاستا برداشته اید و با استفاده از تکنولوژی NFC می توانید اطلاعاتی در مورد آن و حتی نحوه پخت آن را بفهمید. این تکنولوژی به کمک اینترنت اشیا به زودی به صنعت بسته بندی خصوصا بسته بندی مواد غذایی وارد می شود و کمک می کند تا یخچال ها و فریزر ها از موادی که لازم است پر شود و موادی که احتیاجی به آن ها ندارید، دیگر خریداری نشود. ایده بسته بندی هوشمند باعث می شود تا شرکت ها و صنایع بسته بندی به یک ارتباط مسالمت آمیز دست پیدا کنند و به سمت پیشرفته شدن و فروش دقیق و درست محصولات نزدیک شوند.

 

کاربرد NFC در صنعت بسته بندی مواد غذایی

مصرف کنندگان می توانند تراشه های NFC که روی بسته بندی ها تعبیه شده است را اسکن کنند و اطلاعات لازم در خصوص مواد تشکیل دهنده یا نحوه پخت محصول را ببینند. این موضوع به راحتی اعتماد مصرف کننده به برند تجاری را بالا می برد چون اطلاعات را به صورت صحیح و بدون کم و کاست در اختیار مشتری قرار می دهد.

NFC این قابلیت را دارد که به مصرف کننده هشدار دهد که یک محصول در حال تمام شدن است و باید مجدد آن را خریداری کند. با این کار حس وفاداری مشتری را ترغیب می شود و از رقبا پیشی می گیرد.

می توان از تکنولوژی NFC استفاده کرد تا تاریخ انقضای محصول را به مشتری گوشزد کند و اینجاست که متوجه می شویم این تکنولوژی چقدر در جلوگیری از فساد مواد غذایی می تواند موثر باشد و مصرف کننده بر اساس تشخیص دهد که چقدر به یک محصول نیاز دارد.

 

لطف دیگری که این تکنولوژی به صنعت بسته بندی مواد غذایی می کند این است که مشتری را آسوده خاطر می کند که محصولی که خریده است، چه اعتبار و اصالتی دارد. سلامت و کیفیت ماده غذایی کاملا مشخص می شود و نمونه های اصلی از نمونه های تقلبی آن کاملا تفکیک می شود.

 
  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

رنگ ها! رنگ ها اولین چیزی هستند که چشم ها می بینند! یعنی شما می توانید با رنگ چشم مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید. چرا رنگ ها انقدر مهم هستند؟ چرا رنگ هااولین چیزی هستند که چشم ها درک می کنند؟ چرا یک رنگ خاص می تواند تمام قوای ادراکی شما را تحت تاثیر قرار دهد؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا به پاسخ سوالات بالا برسیم.

رنگ ها به چند دلیل در صنعت و زندگی روزمره ما مهم هستند و به محیط اطراف ما زیبایی می دهند:

  • حس روانی مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهند و از این شیوه می توان برای فروش و بازاریابی استفاده کرد.
  • می توانید برای نمایش دادن محصول تان از یک رنگ خاص کمک بگیرید و چشمان مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید.
  • استفاده درست از رنگ به فروش یک محصول یا عرضه و نمایش آن کمک می کند و برعکس، اگر از رنگ ها در جای مناسب استفاده نکنید با واکنش بد مخاطب روبرو می شوید.

 

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است و با استفاده از طراحان و متخصصان در زمینه رنگ شناسی، در صنعت بسته بندی مواد غذایی و مواد بهداشتی به نتایج خوبی رسیده اند که در جدول زیر به نتایج این تحقیق می پردازیم. بر اساس این تحقیق مشخص شد که مخاطبان وقتی برای مواد غذایی یا بهداشتی زیر، رنگ های گفته شده را در بسته بندی ببینند، بیشتر تمایل پیدا می کنند تا محصول را بخرند.

زرد مایل به قرمز ذرت
ترکیب قهوه ای و زرد نوشیدنی های شکلاتی
ترکیب قهوه ای و طلایی قهوه
سبز یا خاکستری و برای ادویه های تند قرمز ادویه
سفید یا آبی روشن یا کرم شیر
سفید یا سبز مایل به رنگ آبی  مواد غذایی یخ زده
قرمز یا ترکیبی از نارنجی و قهوه ای شکلات
زرد یا قهوه ای روشن بیسکوییت
سفید یا آبی یا سبز یا صورتی محصولات پاک کننده
رنگ طبیعی هر میوه آبمیوه ها
سفید یا آبی (آبی روشن یا تیره فرقی ندارد) خمیر دندان
صورتی یا آبی روشن لوازم آرایشی
تم های مربوط به رنگ بنفش عطر
سفید یا قرمز یا آبی روشن ضد عفونی کننده ها
ترکیبی از زرد و مشکی یا ترکیبی از زرد و قهوه ای حشره کش
نارنجی یا ترکیبی از زرد و قهوه ای و طلایی کرم ضد آفتاب

نتایج این تحقیق نشان می دهد که شرکت هایی که معتبر هستند و در دنیا به عنوان برند های مطرح مشغول فعالیت هستند، همگی از این رنگ ها استفاده می کنند و به رنگ محصولات و تاثیر آن روی چشم اهمیت می دهند. اما گاهی اوقات یک طراح با ساختار شکنی می تواند در ترکیب رنگ ها طوری عمل کند که به یک نوآوری جدید دست پیدا کند و در نهایت یک برند تجاری را با همان ساختار شکنی به محبوبیت برساند.

 

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، موقعیت جغرافیایی است. یعنی ممکن است طراحی بسته بندییک محصول نشان فرهنگی یک منطقه باشد و به معرفی آن بپردازد که در این صورت همان ساختار  شکنی اتفاق می افتند اما یک طراح باید دقت کند که ترکیب رنگ هایی که در نظر گرفته است، تاثیر معکوس بر چشم مخاطب نداشته باشد.

 

 

 

  • پرینتر پرینت