هر چیزی در مورد چاپ

آشنایی با تمام سیستم های چاپی و کاربرد های آن

هر چیزی در مورد چاپ

آشنایی با تمام سیستم های چاپی و کاربرد های آن

۱۱ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

در مقاله ی پیشین به معرفی بسته بندی سبز پرداختیم و دانستیم که با این روش، میزان انرژی کم تری برای تولید و چاپ بسته بندی صرف می شود، هم چنین ماده های اولیه ی قابل بازیافت و دوست محیط زیست در بسته بندی به کار می روند و در نهایت آلودگی، تخریب و آسیب کم تری متوجه اکوسیستم و زندگی انسان و دیگر موجود های زنده می شود.  

افزون بر مورد های یاد شده، در بسته بندی سبز ماده های اولیه ی کم تری به کار می رود و برای فرآیند بسته بندی و انتقال آن، از انرژی های تجدید پذیر هم چون سوخت های زیستی، باد، و انرژی خورشیدی استفاده می شود.

در این مقاله به جزئیات این گونه ی نوین بسته بندی می پردازیم.

مواد به کار رفته در بسته بندی سبز:

  • پلاستیک های تجدید پذیر زیستی (پلاستیک هایی که فرآیند تجدید آن ها به محیط زیست آسیب نمی زند)
  • پلاستیک های گیاهی
  • کالا های قابل باز یافت
  • منبع های انرژی جایگزین (انرژی خورشیدی و مانند آن)
  • کیسه های قابل باز یافت پلی اتیلن
  • بسته بندی های قالبی برای تخم مرغ و دیگر مواد

راه کار های رایج در بسته بندی سبز

بسته بندی با استفاده از مواد تجدید پذیر: پی.ال.ای نشاسته ای (اسید لاکتیک)، از جمله منبع های تجدید پذیری است که از آن برای بسته بندی سبز استفاده می شود. پی.ال.ای از نیشکر، سیب زمینی، ذرت و دیگر مواد نشاسته ای به کار می رود.

بسته بندی با استفاده از مواد افزودنی: در کل دو گونه ی افزودنی برای بسته بندی وجود دارند که آن را ماندگار و تجدید پذیر می کند. افزودنی اوکسو (OXO) و افزودنی بایو (BIO)، دو نمونه ی یاد شده هستند.

بهینه سازی بسته بندی: بهینه سازی بسته بندی بر کاهش مصرف مواد و افزایش ماندگاری بسته بندی دلالت دارد. در کل می توان گفت که این مورد بر افزایش راندمان بسته بندی متمرکز است.

 

مواد قابل بازیافت: همان گونه که از نام آن مشخص است، این مورد بر امکان بازیافت بسته بندی و مواد به کار رفته در آن دلالت دارد و رکن اصلی بسته بندی سبز به شمار می رود.

چه موادی در بسته بندی سبز به کار نمی روند؟

همان گونه که در مقاله ی پیشین یاد شد، انگیزه و چرایی پیدایش بسته بندی و بازاریابی سبز، بر محور نگه داری و حفاظت از اکوسیستم و گونه ی بشری استوار است. به همین دلیل، هر آنچه که بقای این دو مورد را به پرسش بکشد، در بسته بندی سبز جایی ندارد. سوخت های فسیلی نمونه ی شناخته شده و بارزی از این دست هستند که جدا از تولید پر هزینه و کم بهره ای که دارند، در نهایت سوخته می شوند یا در میان اقیانوس و زمین های سبز سکنا گزیده و سبب تخریب تدریجی اکوسیستم می شوند. مورد های زیر نمونه هایی از موادی هستند که در بسته بندی سبز به کار نمی روند:

روش های استفاده از بسته بندی سبز

بسته بندی سبز روش های مختلفی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

  • سعی کنید در بسته بندی های کاغذی، هیچ فضای خالی و بی استفاده ای وجود نداشته باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که بسته بندی به طور دقیق با ماده (محتوا و کالا) منطبق باشد، به طوری که بسته بندی تنها کالا ی مورد نظر را پوشش دهد و اضافه تر از آن نباشد.
  • از کاغذ های باطله، بدون استفاده و برش داده شده که از بسته بندی های پیشین مانده اند، برای بسته بندی های بعدی استفاده کنید.
  • تا حد امکان از کاغذ های نازک تر و کم وزن استفاده کنید.
  • علامت بازیافت را بر روی بسته بندی ها درج کنید تا مصرف کننده از امکان بازیافت مطلع باشد.

در پایان لازم است یادآور شویم که بازاریابی سبز و به دنبال آن بسته بندی سبز، در ابتدای مسیر رشد خود قرار دارد و هنوز راهی طولانی برای دست یافتن به کمال آن در پیش است. گرچه نگارنده باور دارد که هرچه آگاهی مصرف کننده ها نسبت به این شاخه ی دانشی جدید بیشتر شود، تمایل و انگیزه ی بیشتری در آن ها ایجاد می شود که خود محرک موثری برای گسترش این فیلد نوپدید خواهد بود.

برای دانلود فایل مقاله ی «بسته بندی سبز چیست و چه جایگاهی در بازاریابی دارد؟ (2)»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «بسته بندی سبز چیست و چه جایگاهی در بازاریابی دارد؟ (2)»

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

 

بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی مواد غذایی از جمله سازوکار و مکانیزم هایی است که بر خلاف آن چه نشان می دهد، از اهمیت و حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. همه می دانیم که مواد غذایی با سلامتی انسان و در ادامه ی آن، جامعه سروکار دارد و همین سبب می شود تا اهمیت آن دو چندان شود.

 

به دلیل حساسیت مواد غذایی، استعداد بالای آن ها برای فاسد شدن و آسیب پذیری نسبت به دگرگونی های محیطی، لازم است تا فرآیند تولید و بسته بندی این گونه مواد، با دقت بالا و توسط سازوکار های مطمئن و سلامت انجام گیرد که البته بسته بندی مکانیزه نیز پاسخی است به این نیاز که اگر درست انجام نگیرد، دستاوردی خلاف آن چه باید خواهد داشت.

مقاله ی پیش روی نگارنده نیز زمینه ای فراهم می کند تا بهتر و بیشتر به این مهم بپردازیم و بر نقطه های تاریک از جنبه های مختلف آن، نور بتابانیم. تامین تازگی و طراوت مواد غذایی، جلوگیری از آلودگی کالا و پیش گیری از دستکاری و جعل داده های ثبت شده بر روی کالا و بسته بندی، محور هایی هستند که نگارنده به آن ها می پردازد.

تازگی

مواد غذایی از جمله آسیب پذیر و حساس ترین ماده هایی هستند که در جهان وجود دارد. اندکی رطوبت، اندکی هوا، آلودگی و بروز جانور و حشره های موذی کافی است تا همه ی خاصیت یک کالای غذایی را نابود کند و آن را از بین ببرد. پس نگه داری و تامین تازگی ماده های غذایی، از جمله شرط و پیش نیاز های مهمی است که باید در بسته بندی و چاپ بسته بندی مواد غذایی رعایت شود. جنس ماده ی به کار رفته در بسته بندی، از جمله فاکتور هایی است که در تحقق یافتن یا نیافتن این مهم، نقش حیاتی دارد. این فاکتور در خصوص ماده های غذایی هم چون سبزی و نمونه های مشابه، اهمیت بیشتری می یابد.

دستکاری

بسته بندی مواد غذایی باید نسبت به هر گونه دستکاری، تجاوز و استفاده ی عامل دیگری غیر از مصرف کننده، مصون و ایزوله باشد. اگر مشتری و مصرف کننده اندکی نسبت به ایمن بودن بسته بندی در برابر دخالت شخص سومی غیر از تولید کننده و مصرف کننده حساس شود، اعتبار و ارزش کالا و البته سازمان برای بلند مدت خدشه دار خواهد شد که البته خسارت های مالی خود سخنی دیگر دارد.

هم چنین بسته بندی باید نسبت به جعل حساس و ایمن باشد. منظور از جعل، هر گونه دستکاری کردن داده، رقم و آمار های ثبت شده بر روی بسته بندی است. چه بسیار انسان و حتی تولید کننده های فرصت طلبی که با دست بردن در تاریخ انقضا، قیمت و دیگر داده های بسته بندی کالای غذایی، اعتبار و ارزش یک تولید کننده را برای همیشه به پرسش می کشند.

آلودگی

کالا مسیری بس طولانی را از کارخانه (از دست تولید کننده)، تا رسیدن به خانه (دست مشتری) می پیماید. پس بسته بندی باید به گونه ای باشد که افزون بر حفاظت از سلامت کالا در مسیر یاد شده، بتواند از بروز و نفوذ هر گونه آلاینده (هوایی، فیزیکی و زیستی)، به درون بسته بندی و کالای غذایی درون آن، جلوگیری کند.

 

در پایان باید یادآور شویم که بر خلاف آن چه عموم مردم و شاید برخی از تولید کننده ها می پندارند، فرآیند چاپ و بسته بندی مواد غذایی، از جمله فرآیند های حساس، مخاطره آمیز و البته پر هزینه و پر چالش است که هر گونه سهل انگاری، کوتاهی و بی توجهی در انجام آن، هزینه و ضرر های زیادی را در ابتدا متوجه تولید کننده و سپس جامعه خواهد کرد. گرچه ارزش دادن به این مهم، سبب افزایش اعتبار کالا نزد مشتری و به دنبال آن حمایت مشتری از کالا و تولید کننده خواهد شد.

برای دانلود فایل مقاله ی �بسته بندی مواد غذایی و خوراکی�، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی �بسته بندی مواد غذایی و خوراکی�

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

از مقاله های پیشین، نکته و یافته های زیادی درباره ی کاغذ کرافت و استیکر و کاربرد های گسترده ی آن ها در صنعت های چاپ، تبلیغات، بسته بندی و البته مواد غذایی به یاد داریم.

  • دانستیم که استیکر از جمله سازه های تبلیغاتی است که به دلیل جنس، نوع ساختار، ماهیت و کارکردی که دارد، جزو اثر گذارترین، مفید ترین و مقرون به صرفه ترین ابزار های تبلیغات و بازاریابی به کار می رود.
  • درباره ی کاغذ کرافت صحبت کردیم و پی بردیم که کاغذ کرافت به دلیل استفاده از پالپ یا همان خمیر چوب، رنگ قهوه ای دارد و از کاربرد های گسترده اش درصنعت چاپ، بسته بندی و مواد غذایی مطلع و آگاه شدیم.

در این مقاله اما سعی و هدف داریم تا به معرفی، تحلیل و بررسی کاغذ کرافت و کاربرد آن در خانه و میان افراد خانواده بپردازیم. در پایان این یادداشت، مخاطب و خواننده به کاربرد و فایده های گسترده ی کاغذ کرافت و استیکر در منزل آگاه خواهد شد و کاربرد های دیگری از ابزار های مورد نظر را خواهد یافت.

  • استیکر و نقش آن در زیبا سازی دکوراسیون منزل

استیکر جدا از کارکرد های تبلیغاتی و بازاریابی، کاربرد های مهم و گسترده ای در زیبا سازی منزل و دکوراسیون نیز دارد. برای نمونه می توانیم به سطح و روی وسیله های منزل هم چون یخچال، ماشین لباس شویی، کابینت، کمد دیواری، میز و دیگر سطح های مشابه اشاره کنیم. چسباندن استیکر های جذاب و زیبا به سطوح یاد شده، جذابیتی خاصی به منزل و دکوراسیون آن اضافه می کند و فضا را برای اهالی آن دل نشین می سازد.

 

  • استیکر برای بچه ها

کودکان و بچه های شما می توانند با استفاده از استیکر، جلوه و نمای جذاب و کودکانه ای به اتاق، میز، کمد و ابزار های و اسباب بازی های خود بدهند که بدون شک اثر به سزایی در روحیه و رفتار آن ها خواهد داشت. جالب است که شما با صرف هزینه ای ناچیز، می توانید به میزان قابل توجهی رفتار و روحیه ی کودک دلبند خود را دگرگون سازید.

هم چون بسته بندی های رایج مواد غذایی و گل و گیاه، در منزل نیز می توان برای پوشاندن سطح های مختلف، از کاغذ کرافت استفاده کرد. می توانید سطح گلدان های منزل را با استفاده از کاغذ های کرافت، به ویژه کرافت های سفارشی، بپوشانید و جلوه ی دیگری به منزل خود بدهید.

 

کاغذ کرافت را هم چنین می توان برای پوشاندن دریچه های باز و منفذ هایی که نمی توان از پلاستیک استفاده کرد، به کار گرفت.

جدا از عامل های یاد شده، نگه داشتن کاغذ کرافت در آشپزخانه جزو نکته های مهمی است که هیچ خانم یا آقای خانه داری نباید از آن غافل شود. به هر حال زمانی خواهد رسید که شما به پخت و تهیه ی ساندویچ خانگی می پردازید و به همین دلیل لازم است تا مقداری کاغذ کرافت در منزل داشته باشید. گذشته از این مورد، در دسترس داشتن مقداری کاغذ کرافت، می تواند در انجام خرید های روزمره (ماهی و سبزیجات) نیز به کار شما بیاید (هر چند که فروشنده ی مجرب پیش از مشتری به این نکته آگاه خواهد بود).

نگارنده باور دارد که اگر خوب بنگریم و اندکی میدان دید و توجه خود را گسترده سازیم، چه بسا کارکرد و استفاده های متعدد و بی شمار دیگری در این خصوص بیابیم که خود بتوانند باب مسئله، موضوع و بحث های جدید را باز کنند. با این حال، گام نخست این است ذهنیت خود را از کلیشه های رایج دور کنیم و بکوشیم تا با نگاهی ارزش آفرین به کالا و هر آن چه که اطراف ما هست، بنگریم.

برای دانلود فایل مقاله ی «کاربرد کاغذ کرافت و استیکر در منزل»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «کاربرد کاغذ کرافت و استیکر در منزل».

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

دستگاه های بسته بندی مواد غذایی

با وجود فراگیر بودن مواد غذایی در زندگی روزمره ی انسان ها، عموم مردم درک و دریافت چندانی از چگونگی ساخت و تولید این بسته بندی ها ندارند. نگارنده بر این باور است که پی بردن به چگونگی تولید و ساخت این جعبه ها و بسته بندی ها، نه تنها به مشتری ها در خرید بهتر کمک می کند، که سازنده را نیز آگاه می سازد تا بسته بندی های بهتر و با کیفیت تری به بازار و مصرف کننده عرضه کند. به همین توجیه، در این نگاشته بر آن شدیم تا به تحلیل و بررسی دستگاه های بسته بندی مواد غذایی بپردازیم.

 

بسته بندی به غذا بستگی داره

مواد غذایی از ماده، روش و شیوه های مختلفی پخته و تولید می شوند. به همین دلیل، بسته به ماده های به کار رفته و نوع غذا، شیوه ی بسته بندی متفاوتی برای هر ماده ی غذایی در نظر گرفته می شود که البته هر یک دستگاه و ابزار های خاصی را به کار می گیرند و ماندگاری هر بسته بندی، با دیگر بسته بندی ها متفاوت خواهد بود. برای نمونه، گوشت، فرآورده های پروتئینی و دیگر ماده های غذایی تازه و یخ زده، به سبب ویژگی های شیمیایی شان، استعداد بالایی برای فاسد شدن دارند و همین سبب می شود تا از بسته بندی به خصوصی که از نفوذ هوا به درون بسته پیش گیری می کند، استفاده شود.

در ادامه به تحلیل و بررسی دستگاه های به کار رفته برای هر یک از بسته بندی ها می پردازیم.

دستگاه بسته بندی وکیوم: این دستگاه بیشتر برای بسته بندی های مواد غذایی پروتئینی، و دیگر ماده های غذایی که نسبت به نفوذ هوا به درون بسته بندیحساس هستند، استفاده می شود.

درون ماده های غذایی، میکرو ارگانیسم های هوازی وجود دارند که سبب تلف شدن سریع ماده های غذایی می شوند. بسته بندی وکیوم، با مانع شدن از بروز و نفوذ هوا درون بسته ی ماده ی غذایی، مانع از رشد ارگانیسم های یاد شده می شود و یا در بد ترین حالت، آهنگ رشد و پدیدار شدن آن ها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. بسته بندی وکیوم، سبب افزایش عمر ذخیره سازی محصولات غذایی می شود و به آن ها کمک می کند تا بتوانند برای بلند مدت در فریزر، یخچال و سرد خانه ی فروشگاه و محل ذخیره شان، ماندگار و پایدار بمانند و به سلامت به دست مشتری برسند.

 

  1. بسته بندی بیسکویت

دما از جمله عامل هایی است که در همه ی گونه های بسته بندی، به ویژه بسته بندی بیسکویت کاربرد دارد. به همین دلیل، به طور معمول برای بسته بندی بیسکویت و کنترل دقت برای دست یافتن به دمای مطلوب، از کنترل الکترونیکی دیجیتال دما استفاده می شود که نقش مهم و موثری در حفظ طراوت و تازگی ماده های غذایی دارد.

  1. دستگاه کیسه زن

این دستگاه ها بیشتر برای غلات، حبوبات، پودر شیر، شکر و ماده های غذایی از این دست به کار می رود و در کشور هایی هم چون چین، طرفدار بسیاری دارد. این گونه یبسته بندی چندان ظرافت و تکنیک های خاصی ندارد.

  1. ماشین های بسته بندی

این ماشین ها برای محصور کردن بسته بندی و اتصال سیم های فلزی بسته بندی به کار می روند. هم چنین گونه های دیگر این نوع ماشین ها برای بسته بندی شربت، آبمیوه و مواد غذایی نوشیدنی به کار می رود. این دستگاه نه به شکل مجزا که در کنار دیگر دستگاه ها کاربرد دارد.

 

  1. ماشین های انباشت

ماشین های انباشت، ماشین هایی هستند که در کنار دستگاه هایی برای قرار دادن درپوش بر روی ظرف و بسته بندی مواد غذایی به کار می روند.

هم چنین از این دستگاه ها برای پر کردن منظم مواد غذایی نیز استفاده می شود.

در این مقاله به پنج مورد از مهم ترین دستگاه های بسته بندی مواد غذایی پرداختیم. با این حال نباید فراموش کنیم که هم زمان با پیشرفت تکنولوژی، این دستگاه ها نیز پیشرفته می شوند و هر روز بر کارکرد و امکانات آن ها افزوده می گردد و همین دلیلی است برای این که پیوسته به مطالعه در خصوص این دستگاه ها بپردازیم.

برای دانلود فایل مقاله ی «دستگاه های بسته بندی غذایی چگونه هستند و چه کاربرد هایی دارند؟»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «دستگاه های بسته بندی غذایی چگونه هستند و چه کاربرد هایی دارند؟»

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

چرا کیسه برنج صنعتی بهتر است؟

 

کافی است سری به مغازه، فروشگاه و هر مکان و جایی که به عرضه و فروش برنج می پردازند بزنید و نظر و دیدگاه مشتری و مصرف کننده ها را درباره ی کیسه ی برنججویا شوید. در نهایت به یک واقعیت و اصل مسلم می رسید:

عموم مشتری و مصرف کننده ها درک و تصویر روشنی از چرایی و دلیل های برتریکیسه برنج صنعتی نسبت به کیسه برنج های پلاستیکی و مرسوم ندارند. همین عامل سبب شده تا ببینیم که هم چنان تولید کننده هایی به عرضه و فروش برنج درکیسه های پلاستیکی و سنتی مرسوم می پردازند.

نگارنده بخش عمده ای از این بی توجهی و بی اعتنایی به کیسه و بسته بندی های صنعتی را، ناشی از نا آگاهی و بی اطلاعی از فایده های این کیسه ها و ضرر و زیان های استفاده از کیسه های پلاستیکی و غیر صنعتی رایج می داند. این در صورتی است که اگر عموم مردم اندکی با فایده و کارکرد های متنوع و موثر کیسه های برنج صنعتیآشنا شوند، به طور قطع نسبت به خرید و گزینش کیسه های برنج خود حساس تر خواهند شد و با آگاهی و اطلاع بیشتری به خرید کیسه برنج های صنعتی و پلی پروپیلن، اقدام می کنند. به همین دلیل نگارنده بر آن شد تا یادداشتی را به این موضوع اختصاص دهد.

کیسه برنج های پارچه ای، صنعتی، عمومی، اختصاصی و پلی پروپیلن چه فایده هایی برای خریدار و مصرف کننده دارند؟

کیسه های برنج صنعتی، از نظر هزینه و قیمت مقرون به صرفه تر هستند: اگر طول عمر، ماندگاری، سهولت حمل و نقل، سلامت برنج، ماده های اولیه ی به کار رفته و کیفیت کلی کیسه را در نظر آوریم، در میابیم که کیسه های برنج صنعتی و پلی پروبیلن، نسبت به کیسه های برنج های معمولی و پلاستیکی رایج، به صرفه و مناسب تر هستند.

کیسه های برنج پلی پروبیلن و اختصاصی، از نظر ماندگاری و سلامت کالا، گزینه ی بهتری هستند: این کیسه ها به دلیل این که از مواد اولیه ی نو و بهینه ساخته و فرآوری شده اند، گزینه ی بهتر و مناسب تری برای بسته بندی، حمل و نقل و در نهایت عرضه ی مواد غذایی از جمله غلات، حبوبات، گندم و برنج هستند.

رونق کسب و کار: کیسه های برنج صنعتی به دلیل طرح های سفارشی، امکان گسترده ای را برای حفظ برند، نمایش و گسترش نام تجاری و معرفی کسب و کار، پیش روی تولید کننده قرار می دهد و همین سبب می شود تا زمانی که مصرف کننده کیسه را نزد خود دارد، همواره برند و نام تامین کننده را پیش رو و در کانون ذهن و توجه خود بیابد.

کیسه های پلی پروبیلن حتی پس از مصرف نیز به کار می آیند: کیسه های صنعتی این امکان را به مصرف کننده و مشتری می دهند که حتی پس از خرید و مصرف برنج نیز بتوانند از کیسه های برنج، برای کارکرد و منظور های دیگری هم چون خرید های خانه، نگه داری دیگر غلات و حبوبات، نگه داری ابزار و وسیله های تعمیراتی و البته نگه داری البسه و پارچه و مورد هایی از این دست، استفاده نمایند.

با نگاهی جامع و تفسیری دقیق نسبت به مطلب های یاد شده، در می یابیم که کیسه های صنعتی و پارچه ای، از هر نظر، از کیسه های مرسوم و رایج بهتر و مقرون به صرفه تر هستند. با خرید این کیسه ها شما مزیت و امتیاز های زیر را برای خود و جامعه فراهم می کنید:

صرفه جویی در هزینه

 

  1.  

صرفه جویی در زمان

 

  1.  

کمک به حفظ محیط زیست

 

  1.  

امکان بهره مندی چند منظوره از کیسه

 

  1.  

 

امیدواریم این یادداشت توانسته باشد شما را نسبت به خرید کیسه های برنج صنعتی و پلی پروپیلن، ترغیب کرده باشد.

برای دانلود فایل مقاله ی «آیا کیسه برنج صنعتی سالم و به صرفه است و چرا؟»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «آیا کیسه برنج صنعتی سالم و به صرفه است و چرا؟»

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

انواع بسته بندی بر اساس مواد اولیه

 

از اهمیت بسته بندی در زمینه های مختلف، بسیار بحث کرده ایم و به آن ها پرداخته ایم. در مقاله های پیشین، به ضرورت و اهمیت بسته بندی در مارکتینگ، بازاریابی، فروش و جذب مشتری پرداختیم. دانستیم که بسته بندی هم پا با بازاریاب و نماینده ی فروش، در فروش کالا موثر است و در صورت قدرتمند و نافذ بودن، می تواند تا میزان قابل توجهی هزینه ی بازاریابی را کاهش دهد.

 

از سویی دیگر، به اهمیت دیدگاه و ارزیابی مشتری نسبت به طراحی و بسته بندیکالا آگاه شدیم و پی بردیم که بر خلاف باور رایج، بسته بندی باید بر اساس میل و سلیقه ی مشتری انجام شود.

جمله ی آن چه یاد شد، دال بر این است که کسب دانش و آگاهی درباره ی بسته بندی، یکی از پیش نیاز های ضروری برای موفقیت در این زمینه است. در راستای همین دغدغه، نگارنده بر آن شد تا موضوع و هدف این مقاله را به سمت گونه های مختلف بسته بندی بر اساس ماده های اولیه ی به کار رفته سوق دهد.

بسته بندی با استفاده از مواد فلزی

 

بسته های فلزی، همان گونه که از نام و ماده ی به کار رفته در آن مشخص است، بیشتر برای کالا های فلزی، سنگین و صنعتی به کار می رود. عمده ی کالا هایی که در این گروه بسته بندی قرار می گیرند، کالا های صنعتی، فلزی و مواد غذایی هستند.

 

این گونه ی بسته بندی در سال 180 میلادی، توسط شخصی به نام نیکلا اپرت و برای ساخت قوطی های نگه دارنده ی ماده های غذایی به کار رفت.  رفته رفته این شیوه گسترش یافت و در قرن بیستم (انقلاب صنعتی)، به شیوه و گونه ی امروزی اش تبدیل شد. از ویژگی های این بسته بندی می توانیم به مدت بالای نگه داری مواد غذایی در آن و کاهش ضایعات اشاره کنیم. هم چنین این شیوه ی بسته بندی از جمله روش های مرسوم و رایج برای نگه داری غذا و میوه در موقعیت های بحرانی هم چون سیل، جنگ، زلزله و آتش سوزی، می باشد.

بسته بندی با استفاده از مواد شیشه ای

 

از قدیمی ترین روش های بسته بندی، می توان به بسته بندی با استفاده از مواد شیشه ای اشاره کرد. قدمت این روش به هزار ها سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد. این روش برای نگه داری، خرید و فروش ماده های غذایی هم چون مربا، ترشی، غذا های پخته شده و انواع کیک و شیرینی، به کار می رفت.

 

بسته بندی با استفاده از مواد سلولوزی

هم چون مورد پیشین، این روش هم از کهن ترین روش های بسته بندی است که قدمت آن به زمان تولید کاغذ از پاپیروس در مصر باستان باز می گردد. در کشور ایران نیز نخستین کارخانه ی تولید کاغذ، در دهه ی 30 خورشیدی احداث و راه اندازی شد. از زمان ابداع این روش، همواره از آن برای انتقال ماده های کاغذی هم چون نامه، لباس و برخی از ماده های غذایی (نان، کیک، برنج، گندم) استفاده شده است.

بسته بندی با استفاده از مواد شیمیایی (پتروشیمی)

 

با گسترش یافتن صنعت پلاستیک در قرن نوزدهم، رفته رفته پای مواد اولیه و ماده ای چون اتیلن به صنعت بسته بندی باز شد. این مواد که همه از خانواده ی مواد پتروشیمی بودند، عایق حرارتی خوبی به شمار می رفتند و همین سبب شد تا کارکرد و جایگاه ویژه ای در صنعت بسته بندی بیابند. پلاستیک، پلی اتیلن، نایلون، پلی پروبیلن و دیگر فرآورده های نفتی، پیش قراول صنعت بسته بندی مواد مختلف به ویژه مواد غذایی به شمار می روند.

 

با نگاهی به مطلب های یاد شده و در نظر گرفتن شرایط امروز جامعه، در می یابیم که مواد سلولوزی و پتروشیمی، هم چنان در صدر جدول مواد اولیه ی مورد استفاده برای بسته بندی هستند. کاغذ کرافت، کیسه های برنج، کاپ کیک، هد رست، کیسه نمک، کیسه و بسته بندی خشکبار، سفره های پلاستیکی و نایلون و نایلکس، همه گونه هایی از بسته بندی هستند که از فرآورده های سلولوزی و پتروشیمی پدید آمده اند. با این حال فراموش نکنیم که بسته بندی با استفاده از شیشه و مواد فلزی نیز هم چنان از محبوبیت و کاربرد تعریف شده ای برخوردار است.

برای دانلود فایل مقاله ی «انواع بسته بندی بر اساس مواد اوله چه هستند؟»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «انواع بسته بندی بر اساس مواد اولیه چه هستند؟»

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

در این نگاشته سعی داریم تا به پردازش و هم سنجی کاربرد سلفون و گروهی دیگر به نام نایلون و نایلکس بپردازیم. سلفون و نایلون و نایلکس، هر سه جزو سازه هایچاپی و  بسته بندی هستند که از مشتقات نفتی پدید می آیند. با این حال، تفاوت های اساسی میان این دو گروه هست که آن ها را از یک دیگر متمایز می کند. نگارنده در این مقاله قصد دارد تا به این مهم پاسخ دهد.

بر خلاف نایلون و نایلکسسلفون به میزان بالایی از خاصیت ارتجاعی و کشندگی بالا برخوردار است که البته همین عامل سبب شده تا کاربرد ویژه و شاید محدودی برایسلفون تعریف کنیم.

 

نازک بودن سلفون سبب می شود که بر خلاف نایلون و نایلکس, نتوان از آن برای حمل و نقل کالا و مواد غذایی استفاده کرد. به زبانی دیگر, سلفون به مراتب و بیش ازنایلون و نایلکس کارکرد و کاربرد بسته بندی دارد و همین عامل سبب می شود تا نقش پر رنگی در تبلیغات, بازاریابی و مارکتینگ ایفا کند که البته همین عامل درگاه و بهانه ای می شود که پای پرافیست و طراح ها را به میان می کشد.

 

ویژگی و خاصیت چسبندگی:

خاصیت چسبندگی دومین و مهم ترین خاصیتی است به دنبال عامل نخست یعنی نازک بودن, در سلفون ایجاد شده و کارکرد های زیادی را برای سلفون فراهم آورده است. خاصیت چسبندگی سبب می شود تا سلفون به خوبی و با کم ترین تلاش و زحمت بر روی کالا و ماده ی غذایی قرار بگیرد و آن را پوشش دهد. از سویی دیگر, نازک بودن سلفون سبب کاهش استفاده از مواد شیمیایی و مشتقات نفتی می گردد که در نهایت همین موضوع سبب کاهش آسیب و ضرر های سلفون می شود. پس بی راه نیست که می بینیم سلفون بیش از دیگر سازه های پلاستیکی در بسته بندی و پوشاندن مواد غذایی به ویژه مواد غذایی تازه و بدون کاور کاربرد و استفاده دارد

سلفون سبک وزن است:

نازک بودن سلفون و به کار گیری ماده های اولیه ی اندک, سبب شده اند تا سلفون نسبت به دیگر مواد و سازه های بسته بندی هم چون نایلون و نایلکس, از وزن بهینه و کم تری برخوردار باشد و همین موضوع گرچه در مورد هایی محدود کننده است, اما فراموش نکنیم که وزن سبک سلفون تاثیر به سزایی در نگه داری مواد غذایی, به خصوص مواد غذایی موجود در یخچال, دارد.

سلفون براق است: به دلیل استفاده از مشتق های نفتی و مواد اولیه ی لهینه (که البته با هدف و کاربرد سلفون منظور شده است), سلفون از رنگ براق و شفافیت بیشتری نسبت به دیگو سازه های پلاستیکی مانند نایلون و نایلکس که برای بسته بندی به کار می روند, برخوردار است و همین ویژگی, سلفون را به بهترین گزینه برای پوشش دادن و بسته بندی میوه, سبزیجات, گوشت و مرغ تبدیل کرده است.

سهولت استفاده از سلفون

آخرین ویژگی و امتیاز سلفون نسبت به نایلون و نایلکس این است که استفاده و کارکرد مناسب و البته سفارشی دارد. بر خلاف نایلون و نایلکس که در وزن, اندازه و ابعاد مشخص و از پیش تعریف شده تولید می شوند, سلفون در رول های مختلف عرضه می گردد و همین موضوع به کاربر و مصرف کننده این امکان را می دهد تا سلفون را برش دهد و متناسب با بسته بندی, ظرف و کالای مورد نظر استفاده کند.

در پایان اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی میان سلفون و دیگر سازه های بسته بندی هم چون نایلون و نایلکس انجام دهیم، باید بگوییم که بر خلاف نایلون و نایلکس که بیشتر برای بسته بندی به منظور حمل و نقل به کار می روند و بیشتر تا مرحله ی پیش از خرید کالا کاربرد دارند، سلفون بیشتر در مرحله ی پسا خرید و جهت نگه داری و استفاده از کالا کاربرد و فایده دارد.

برای دانلود فایل مقاله ی «سلفون چه تفاوتی با نایلوننایلکس و دیگر سازه های پلاستیکی دارد؟»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «سلفون چه تفاوتی با نایلون, نایلکس و دیگر سازه های پلاستیکی دارد؟»

 

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

از مقوا چه می دانید؟

مقوا چگونه ساخته می شود؟

مقوا چه نقشی در چاپ و نشر دارد؟

چه عامل و بازیگر هایی در چاپ و تولید مقوا دخیل و سهیم هستند؟

 

در این یادداشت قصد داریم به تحلیل محور های یاد شده ی بالا بپردازیم. با این حال پیش از هر چیز لازم است به تحلیل و بررسی پیشینه و البته تاریخ تولید و تهیه ی مقوا بپردازیم.

 

آلمان زادگاه مقوا

 

مقوا برای نخستین بار در کشور آلمان تولید شد. در سال 1885، شیمی دانی آلمانی، اقدام به ساخت و تولید مقوا کرد. این شیمی دان توانست با استفاده از روش خمیر سازی چوب، راه کاری برای تولید و ساخت مقوا بیابد. پس گام نخست در تولید مقوا، ایجاد خمیر چوب است. کرافت در گام بعدی تولید مقوا قرار دارد.

کرافت

 

کرافت از جمله ابزار و سازه های مهم و موثر صنعت چاپ است که نقش مهمی در تولید و فرآوری دیگر سازه های چاپی دارد و از اهمیت زیادی برخوردار است. حال ممکن است این پرسش ایجاد شود که کرافت چه نقش و جایگاهی در چاپ و تولید مقوا دارد؟

همان گونه که پیش از این یاد شد، در تولید مقوا ابتدا خرده چوب (خمیر چوب) را تهیه می کنند. سپس به کمک کرافت، این خرده چوب ها به کاغذ تبدیل می شوند. با این حال می دانیم که مقوا سازه ای مستحکم است. پس لازم است تا کاغذ تولید شده، از قدرت و استحکام کافی برخوردار باشد. به همین دلیل، در این مقطع و پس از ساخت کاغذ، به کمک مواد شیمیایی از جمله سولفات سدیم، آن را پایدار تر و البته محکم تر می نمایند. با این حال نباید فراموش کنیم که قدرت و استحکام مقوا ها با هم تفاوت دارد و البته این نیز بی دلیل نیست.

خمیر کاغذ از دیگر عامل هایی است که در ساخت مقوا به کار گرفته می شود و بد نیست کمی درباره ی آن بدانیم.

 

خمیر کاغذ چیست؟

 

خمیر کاغذ یا پالپ، فرآورده ای است که از خرده چوب و فرآورده های بازیافتی پدید می آید و سپس به کاغذ تبدیل می شود و در ساخت مقوا کاربرد دارد.

قدرت و کیفیت مقوا به چه عامل هایی بستگی دارد؟

قدرت و کیفیت مقوا با نوع فیبری که از آن تولید می شود، پیوند مستقیمی دارد. حال باید پرسید که چه عاملی در تعیین کیفیت نوع فیبر موثر است؟

نوع فیبر به کار رفته در تولید مقوا، به جنس درخت و گیاه هایی که چوب مورد استفاده از آن ها تامین می گردد وابسته است و به زبانی دیگر، این کیفیت و جنس درخت و گیاه به کار رفته است که در نهایت کیفیت و مقاومت مقوا را تعیین می کند.

جنس برخی از درخت ها به گونه ای است که می توان از آن ها کاغذ هایی نازک، شفاف و صیقلی ایجاد کرد، جنس برخی دیگر از درخت ها نیز به گونه ای است که از آن ها برای تولید و ایجاد مقوا های ضخیم و البته مات به کار می رود.

 

پخت چوب

 

پخت چوب فرآیندی است که نقش مهمی در تولید مقوا دارد. در این فرآیند شیمیایی، خمیر چوب را در محلولی از سولفات قرار و پس از آن حرارت می دهند. در این مقطع است که با استفاده از ماده ای به نام لیگنین، فیبر چوب به دست آمده را جدا می کنند. از دیگر دستاورد های پخت چوب، می توانیم به تغییر رنگ خمیر چوب از قهوه ای سوخته به کرم روشن تغییر می کند. پس از آن خمیر کاغذ را درون گودالی بزرگ می ریزند و آن را صاف و فشرده می کنند. سپس مقوای ایجاد شده را درون دو لاینر قرار می دهند و با افزودن مقداری ماده های بازیافتی، آن را به شکل نهایی ایجاد می کنند.

پس از این مقوا به کارخانه و کارگاه های مورد نظر صادر و برای کاربرد های مختلف، مورد استفاده قرار می گیرد.

 

بسته بندی و نقش حیاتی آن در سلامتی مصرف کننده

 

تا پیش از این، بیشتر به کاربرد و کارکرد های بازرگانی و بازاریابی بسته بندی پرداختیم و به لحنی دیگر، بر مزیت، فایده و کارکرد های مادی و درآمد زای آن تمرکز کردیم. در این یادداشت نگارنده می کوشد تا از لنز سلامتی مصرف کننده و دغدغه های این چنینی بسته بندی را مورد بررسی قرار دهد.

 

برای دانلود فایل مقاله ی «از تولید مقوا و چاپ مقوا چه می دانیم؟»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «از تولید مقوا و چاپ مقوا چه می دانیم؟».

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

آشنایی با روش های چاپ

این مقاله هدف آشنا شدن خواننده با شیوه های مختلف چاپ را دنبال می کند. نگارنده بر این باور است که هرچه خواننده بیشتر با شیوه های چاپ، تکنیک و ابزار های آن در ارتباط باشد، بهتر می تواند خواسته و منظور خود را به چاپ خانه ها منتقل کند و در نتیجه سرویس بهتری دریافت می نماید.

فلکسوگرافی، پوشش سیال و لمینیت، از جمله روش هایی هستند که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت و آن ها را بررسی خواهیم کرد.

 

  1. فلکسوگرافی خطی

این شیوه را شاید بتوان نخستین و ساده ترین تکنیک چاپ مقوای موج دار دانست. فلکسوگرافی خطی به کارخانه و کاربر این امکان را می دهد تا اطلاعات مربوط به بسته بندی، کارخانه ی سازنده، تامین کننده و هر آن چه که لازم است را با هزینه ای پایین تر (نسبت به دیگر روش ها)، انجام دهند. از دیگر مزیت های این روش می توانیم به چاپ تصویر های گرافیکی ساده با استفاده از 1 تا 3 رنگ و با هزینه ای پایین، یاد کرد.

  1.  پیشرفته

همان گونه که از نامش مشخص است، بیشتر برای چاپ تصویر های گرافیکی با کیفیتی بالا و در ترکیبی 4 رنگی به کار می رود. چاپ با کیفیت تصویر، استفاده از تعداد رنگ بیشتر، و تصویر جذاب تر، از مزیت های این روش هستند که البته بر قیمت تمام شده اثر گذار خواهند بود و همین سبب شده تا بهای تمام شده در این شیوه نسبت به شیوه ی قبل بیشتر باشد.

 

  1. از پیش چاپ شده

این روش به مورد پیشین نزدیک است. در این روش مشتری کلیشه هایی از پیش چاپ شده را تهیه می کند و از آن برای چاپ بر روی مقوا بهره می برد. تیراژ چاپ در این روش بسیار بالا است و اگر در حجم انبوه چاپ شود، مقرون به صرفه است. از این روش بیش تر در کالا های غذایی و آشامیدنی استفاده می شود.

  1. پوشش سیال

این تکنیک از دو شیوه ی یاد شده پر کاربرد تر و مهم تر و از چاپ 100 درصدی رنگ، پشتیبانی می کند. به سبب پشتیبانی خوب از رنگ ها، این شیوه بیشتر برای بسته بندی کالا های قابل عرضه در ویترین فروشگاه و فروشگاه های خرده فروشی به کار می رود. از مزیت های این روش می توان به امکان استفاده از صفحه های چاپ دست دوم و استفاده شده اشاره کرد که سبب می شود تا مشتری هزینه ی کلیشه نپردازد.

 

  1. لیبل لمینیت

همان گونه که از نامش پیداست، در این مورد چاپ به شیوه ی برچسب زدن انجام می گیرد. به این صورت که صفحه های چاپ شده و لیبلی به سطح مقوای موج دار چسبانده می شوند. لازم به یاد آوری است که بیشترین اندازه ی لیبل در این روش، 28 در 40 می باشد. افزون بر این، روش یاد شده به سبب امکان چاپ رنگ های با کیفیت و براق، به گزینه ای غیر قابل چشم پوشی برای چاپ در تیراژ های پایین و متوسط تبدیل شده است. ظاهر شفاف و با کیفیت سطح جعبه، از دیگر مزیت های این روش هستند. هم چنین لیبل های چاپی می توانند تمام جعبه را پوشش دهند و با دیگر روش ها و متد های فلکسوگرافی ترکیب شوند.

  1. لیتو لمینیت

مشابه با روش لیبل لمینیت است، با این تفاوت که تیراژ آن بیشتر است و می توان 10 تا 20 هزار نسخه چاپ کرد. بر خلاف روش لیبل لمینت که در آن سطح چاپ بر رویبسته بندی قرار می گیرد، در این روش سطح چاپ بخشی از بسته بندی است.

 

  1. چاپ اسکرین

از دیگر روش های چاپ تصویر با کیفیت بر سطح بیرونی بسته بندی و جعبه ی کالا است. این روش نسبت به لمینیت لیبل محدودیت کم تری برای ابعاد چاپ دارد و تنها می توان 4 رنگ را در آن چاپ کرد.

به باور نگارنده، هرچه مخاطب با شیوه های چاپ آشنا باشد، بهتر می تواند خواسته و دغدغه ی خود را به چاپ خانه و طراح منتقل کند. نگارنده امیدوار است که این مقاله توانسته باشد شما را با تکنیک های مختلف چاپ و مزیت و کاربرد هر یک آشنا کند.

برای دانلود فایل مقاله ی «روش های مختلف چاپ چه هستند؟»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی روش های مختلف چاپ چه هستند؟.

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

بروشور چیست و چه کاربردی در صنعت تبلیغات دارد؟

بروشور چیست؟

 

  •  

بروشور چه کاربردی در تبلیغات دارد؟

 

  •  

چرا شرکت ها از بروشور استفاده می کنند؟

 

  •  

چرا باید برای بروشور هزینه کنیم؟

 

  •  

چرا خریدار و مصرف کننده به بروشور نیاز دارد؟

 

  •  

آیا بروشور در ایجاد تصویر معتبر از سازمان موثر است؟

 

  •  

چه می شود اگر نتوانیم یک بروشور موثر طراحی و عرضه کنیم؟

 

  •  

در این مقاله نگارنده می کوشد تا پاسخ و جوابی موثر برای پرسش های بالا عرضه کند. پس در ادامه به بررسی و تحلیل هر یک از مورد های یاد شده می پردازیم.

بوروشور چیست؟

 

بوروشور در کنار کاتالوگ، پوستر و بنر، از جمله ابزار های موثر و مفید بازاریابی و مارکتینگ است که از دیرباز مورد توجه مارکتر ها، بازاریاب ها و تبلیغ کننده ها بوده است.

بروشور ابزاری چاپی (و امروزه آنلاین نیز هم) است که برای ارائه و عرضه ی اطلاعات و دستور العمل های مربوط به مصرف و استفاده از کالا و سرویس خریداری شده به کار می رود.

بروشور چه کاربردی در تبلیغات دارد؟

 

با این که بروشور (بر خلاف کاتالوگ) بیشتر به اطلاع رسانی می پردازد و چندان جاذبه های تبلیغاتی ندارد، ولی از المان های موثر تبلیغات است و نباید نفوذ و اثرگذاری تبلیغاتی آن را دست کم گرفت. بروشور می تواند با ارائه ی اطلاعات جامع، مفید و کاربردی، تجربه ی خوبی را برای مشتری ایجاد و از این راه، رضایت او را جلب کند.

 

چرا شرکت ها از بروشور استفاده می کنند؟

 

شرکت ها دریافتند که اگر مشتری نتواند به خوبی و درستی از کالا و سرویس مورد عرضه استفاده کند، تجربه ی خوشایندی از خرید خود نخواهد داشت و همین عامل سبب عدم مراجعه ی بعدی می شود.

چرا باید برای بروشور هزینه کنیم؟

 

به چند دلیل. بروشور کالا، برند و سازمان شما را مورد توجه و دید مستمر مشتری های واقعی و حتی احتمالی قرار می دهد. بی توجهی و هزینه نکردن برای بروشورسبب کاهش اعتماد مشتری به کالا و سرویس شما می شود و این دیدگاه منفی را می رساند که سازمان چندان تمایلی به رفاه مشتری ندارد و تنها به فروش بیشتر فکر می کند.

 

چرا خریدار و مصرف کننده به بروشور نیاز دارد؟

 

نکته، دستورالعمل و راه کار های بسیاری هست که به طور حتم فرصت عرضه ی مستقیم آن به مشتری وجود ندارد و از طرفی پی بردن به آن ها، برای مشتری هزینه و زمان بر است. پس لازم است تا سازمان خود با فراهم آوردن این بستر، تجربه ای خوشایند برای مشتری رقم بزند.

آیا بروشور در ایجاد تصویر معتبر از سازمان موثر است؟

 

به طور قطع همین طور است. بروشوری که مفید و موثر باشد، تجربه ی خوبی از استفاده ی کالا برای مشتری ایجاد و در نتیجه اعتبار سازمان نزد او را افزایش می دهد.

چه می شود اگر نتوانیم یک بروشور موثر طراحی و عرضه کنیم؟

 

آن چه بالا یاد شد، همه دال بر اهمیت روز افزون و فزاینده ی بروشور در تبلیغ، مارکتینگ و بازاریابی کالا و سرویس های سازمان و شرکت هستند. پس اگر سازمانی در عرضه ی این مهم شکست بخورد، این شکست مقدمه ای برای شکست های بعدی (به ویژه کاهش فروش و سطح رضایت مشتری) خواهد بود.

 

پس لازم است تا سازمان و شرکت ها با صرف وقت، هزینه، دانش، تجربه و البته نیروی کار متخصص و حرفه ای، به تحقق یافتن این مهم بپردازند و از این ره گذر، اعتبار، سود و درآمد قابل قبولی را برای سازمان خود فراهم آورند. با این حال این تمام ماجرا نیست و چگونگی طراحی و چاپ بروشور، حکایت خاص و طولانی خود را دارد که مجالی دیگر طلب می کند.

برای دانلود فایل مقاله ی «بروشور چیست و چه کاربردی در صنعت تبلیغات دارد؟»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «بروشور چیست و چه کاربردی در صنعت تبلیغات دارد؟»

 

  • پرینتر پرینت