هر چیزی در مورد چاپ

آشنایی با تمام سیستم های چاپی و کاربرد های آن

هر چیزی در مورد چاپ

آشنایی با تمام سیستم های چاپی و کاربرد های آن

۸ مطلب در دی ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

کاپ کیک از ابزار و بسته بندی های کاربردی و موثری است که نقش برجسته ای در بسته بندی، قالب زدن، پختن و مصرف کردن کیک و شیرینی و دیگر خوراکی های این چنینی، ایفا می کند.

جنس کاپ کیک اولین عامل مهم در خرید کاپ کیک است.

نخستین و شاید بتوان گفت مهم ترین عامل در خریدن کاپ کیک، جنس آن است. باید توجه داشته باشید که کاپ کیک را برای چه جور کیکی، با چه شرایط پخت و مصرفی به کار می برید. فراموش نکنید که کاپ کیک ها گونه، جنس و سایز و شکل های مختلفی دارند و همه ی این مورد ها، بیان گر آن است که نوع پخت، نوع مصرف و البته میهمان و مصرف کننده، جایگاه تعیین کننده ای در خرید کاپ کیک دارند. برای نمونه اگر قصد پخت کاپ کیک خانگی برای مصرف فرزند یا خانواده تان را دارید، کاپ کیکهای ساده و یک لایه می توانند گزینه ای مقرون به صرفه و موثر برای این مورد باشند.

میزان ضخامت کاپ کیک مهم است.

میزان مقاومت کاپ کیک نقش مهمی در پخت و کیفیت پخت کاپ کیک دارد. اگر کیک شما مواد خاصی دارد و به زمان پخت بیشتری نیاز دارد، پس بهتر است که از کاپ کیک هایی ضخیم و حتی دو لایه که یک لایه ی مقوایی نیز دارند، استفاه کنید.

به مقاومت کاپ کیک در برابر رطوبت و گرما فکر کرده اید؟

مقاومت کاپ کیک را می توان به عنوان برآیندی از کیفیت، ضخامت و جنس کاپ کیک در نظر گرفت. گذشته از این مورد ها، محتوای کیک، شیوه ی پخت آن نیز در این مورد دخیل هستند و می توانند سبب ایجاد تغییر در پخت و مصرف کیک شما شوند.

طراحی کاپ کیک را فراموش نکنید

یکی از ویژگی های مهم و کاربردی کاپ کیک ها، طراحی های مختلف، متنوع، رنگارنگ و زیبایی است که در آن ها به کار گرفته می شود. این موضوع یک امتیاز به شمار می رود که البته اگر به درستی ملاحظه نشود، می تواند پیامد های منفی نیز داشته باشد. پس لازم است تا برای هر مراسمی (رسمی یا غیر رسمی)، کاپ کیکی با طرح مناسب و زیبنده ی مراسم، تدارک ببینید.

همواره مراسم و مناسبت را مورد نظر داشته باشید

مهم است که بدانید کاپ کیک و پذیرایی، برای چه مراسمی انجام می شود تا بر این اساس به تهیه و خرید کاپ کیک بپردازید. برای چه مراسمی به کاپ کیک نیاز دارید؟ آیا مراسم مورد نظر شما مراسم جشن و تولد ساده و غیر رسمی است؟ آیا مراسمی رسمی، مهم و با مهمان های ویژه در پیش دارید؟

در نظر گرفتن مراسم سبب می شود تا کاپ کیکی متناسب با نوع مراسم، مخاطب، مهمان و البته هزینه و شرایط مورد نیاز و متناسب، تهیه کنید.

 

شاید این پرسش برای خواننده مطرح شود که در نظر گرفتن این همه عامل و فاکتور مختلف، چه فایده و ضرورتی برای خرید کاپ کیک دارد؟ آیا لازم است برای خرید کاپ کیک به همه ی نکته های یاد شده توجه کنیم؟

فراموش نکنید که کاپ کیک، بسته بندی و نمای بیرونی پذیرایی شما را تشکیل می دهد و از نگاه نگارنده، هر گونه سهل انگاری و بی توجهی به جلوه و نمای بیرونی پذیرایی، می تواند اثر های مخربی بر کیفیت مراسم و جشن شما داشته باشد. در دیگر مورد ها هم چون مصرف خانگی کاپ کیک، در نظر گرفتن مورد های یاد شده، هم به اقتصاد خانواده و هم به صرفه جویی در زمان و انرژی شما برای پخت و مصرف کردن کاپ کیک کمک می کند.

برای دانلود فایل مقاله ی «نکته هایی درباره ی خرید کاپ کیک»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «نکته هایی درباره ی خرید کاپ کیک».

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

کاپ کیک یا مافین، کاغذ، روکش و کاوری است که برای بسته بندی و سرو کردن کیک و دیگر مواد غذایی مشابه، به کار می رود.

کاپ کیک به طور عموم در قالب و گونه های فویلی، فنجان پخته شده و کاغذی به کار می رود و به همین دلیل به آن کیک فنجانی نیز می گویند. با این حال بد نیست بدانید که افزون بر کاور و بسته بندی، امروزه به هر کیک و خوراکی مشابهی که به اندازه ی کاپ کیک باشد یا برای یک نفر سرو شود نیز کاپ کیک می گویند.

صنعت کاغذ و پیوند آن با کاپ کیک

اگر تا کنون تجربه ی استفاده از کاپ کیک را داشته اید، به طور حتم می دانید که عمده و بیشتر ماده ای که در ساخت و فرآوری کاپ کیک به کار می رود، کاغذ است. به بیانی دیگر، کاغذ نقش اساسی و تعیین کننده ای در ساخت و تولید کاپ کیک دارد و این نیز بی دلیل نیست. از میان ماده و گونه های مختلف بسته بندی، تنها کاغذ، سلفون و پلاستیک هستند که می توانند برای بسته بندی، کاور و روکش ماده های غذایی مختلف به کار روند و مورد استفاده قرار گیرند. با این حال کاغذ نشان داده است که طبیعی، پاک و سالم تر از دیگر ماده و گونه های بسته بندی است و همین سبب می شود تا کاربرد و استفاده ی بیشتری داشته باشد.

کاغذ به دلیل جنس ماده ی اولیه (الیاف سلولوزی) و البته فرآیند و شیوه ی ساخت و فرآوری که دارد، سالم ترین و طبیعی ترین گونه ی بسته بندی به کار می رود و به همین دلیل است که می بینیم به گزینه ی نخست و اساسی برای بسته بندی ماده های غذایی (به ویژه ماده های غذایی تازه و باز)، تبدیل شده است که البته کاپ کیک نیز از این قاعده جدا نیست.

کاغذ هایی که برای ساخت و تولید کاپ کیک به کار می روند

با وجود سالم و طبیعی بودن کاغذ نسبت به دیگر گونه های بسته بندی، کاغذ های مختلف و در سطح بندی های گوناگونی داریم که هر یک خاصیت، ویژگی و میزان سلامت متفاوتی دارند. به همین دلیل کاغذ های خاصی برای ساخت و تولید کاپ کیک و مافین به کار می روند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

کاغذ مومی یا روغنی: کاغذ مومی که به کاغذ پارافینی نیز معروف است، کاغذی است که خاصیتی کاملا ضد رطوبتی دارد. ویژگی روغنی بودن این کاغذ سبب می شود تا شفاف و ضد رطوبت باشد. این کاغذ ها بیشتر در قرن نوزده تولید شدند و از آن پس بود که در صنعت های مختلف و کسب و کار های گوناگون، برای بسته بندی و کاور کردن کالا های مصرفی مورد نیاز مردم استفاده می شدند.

 

ساخت کاپ کیک

کاپ کیک استاندارد در اندازه ی سه اینچی یا هفتاد و شش میلی متری، و در وزن صد و ده گرمی تولید می شود. خط و شیار های کاپ کیک از آلومینیوم و فویل های بسیار نازک ایجاد می شوند که البته این خط ها بسته به ضخامت کاغذ متفاوت است و برای کاغذ های بزرگ، ضخیم تر هستند. هم چنین اندازه ی استاندارد این خط ها، بین 27 تا 30 میلی متر برآورد می شود.

در پایان لازم است یادآوری کنیم که گرچه سال های زیادی از رواج یافتن و استفاده از کاپ کیک در کشورمان ایران نمی گذرد، اما این شیوه ی بسته بندی و کاور کردن کیک، بیش از یک قرن است که در کشور های صنعتی هم چون انگلستان و آمریکا رواج دارد و به عاملی مهم و حیاتی در پذیرایی ها و مراسم های مختلف تبدیل شده است.

برای دانلود فایل مقاله ی «درباره ی کاپ کیک»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «درباره ی کاپ کیک».

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

امروزه همه ی ما به گونه های مختلف با شکل، روش و متد های گوناگون بسته بندی کالا، لباس، کیف، کفش، وسیله های دیجیتال و خوراکی ها، سروکار داریم. با این حال عده ی کمی از ما تا کنون به این موضوع پرداخته اند که به راستی بسته بندی چیست و چه کاربردی دارد؟

نگارنده قصد دارد تا در این مقاله، تحلیل و نگاهی بر چیستی بسته بندی و کاربرد های متعدد آن از هر دیدگاه و تعریف بپردازد. پس اگر شما هم دغدغه ای در خصوص چیستی و تعریف های مختلف داشته باشید، می توانید به خواندن این مقاله ادامه دهید.

بسته بندی ترکیبی از دانش، هنر و تکنولوژی است.

بر خلاف آن چه که عموم مردم می پندارند، بسته بندی تنها و فقط تکنولوژی نیست و می توان آن را آمیزه ای از دانش، هنر و تکنولوژی دانست که البته هر یک سهم و نقش به سزایی در ایجاد، تولید، چاپ و نشر بسته بندی های دلخواه، مفید و کاربردی دارند.

هنر بسته بندی

هنر بسته بندی بیشتر بر جنبه ی طراحی، رنگ آمیزی، فونت و دیگر المان های مربوط به طراحی که در بسته بندی قرار می گیرند، تمرکز دارد. هنر بسته بندی بیشتر کار طراح بسته بندی است که طرحی را با رنگ آمیزی، ترکیب رنگ، فونت، فضا و جلوه های گرافیکی مختلف برای بسته بندی درج و طراحی می کند.

برای نمونه، تصور کنید که طراح چه کار هایی برای بسته بندی انجام می دهد؟

او ابتدا به تحلیل و بررسی مخاطب کالا می پردازد و سپس می کوشد تا با تحلیل و آنالیز برند مورد نظر، طرحی را مناسب با جامعه ی مصرف کننده، هویت برند، بازار و شرایط کسب و کار، ایجاد و به واحد چاپ، عرضه کند. آشنا بودن با مخاطب، سلیقه ی او، فرهنگ مصرفی و شرایط استفاده از کالا و هویت برند مورد نظر، به طراح کمک می کند تا طرحی گویا، پویا و زایا ایجاد و به مخاطب عرضه نماید که بدون شک بر نگرش او و استقبال او به خرید اثر گذار خواهد بود.

دانش بسته بندی چیست؟

دانش بسته بندی به المان هایی چون اندازه، سایز، موقعیت بسته بندی، شرایط استفاده از بسته بندی، مقاومت بسته بندی، ویژگی های بسته بندی در برابر محیط هم چون سختی، ظرافت، نرمی، مقاومت در برابر گرما و سرما، میزان تاب آورندگی در برابر آسیب های میحطی مانند پارگی، فرسایش و دیگر عامل های مشابه، می پردازد.

برای نمونه، فرض کنید که شما قصد تولید و ساخت کیسه برنج دارید. مهم است که بدانید و فکر کنید که این کیسه برنج تا چه میزان در برابر آسیب های محیطی مقاوم باشد؟ آیا لازم است کیسه ی برنج نسبت به نفوذ گرما و رطوبت مقاوم باشد؟ کیسه ی برنج پارچه ای باشد بهتر است یا کیسه ی پلاستیکی مناسب تر به نظر می رسد؟ این ها از جمله پرسش و چالش هایی هستند که بخش دانشی بسته بندی با آن ها دست و پنجه نرم می کند و می کوشد تا پاسخی در خور برای آن ها بیابد.

تکنولوژی بسته بندی چیست؟

تکنولوژی بسته بندی را شاید بتوان یکنواخت ترین و البته پویا ترین وجه بسته بندی دانست. به لطف گسترش و پیش روی روزمره ی دانش و تکنولوژی بشر، می بینیم که هر روز تکنولوژی و فناوری های نوین و کاربردی تری برای بسته بندی های گونه های مختلف کالا به بازار عرضه می شوند و جلوه ی جدیدی به صنعت بسته بندی می بخشند.

استفاده از ترکیب های مختلف در بسته بندی هم چون استفاده از ترکیب نایلون و کاغذ، کاغذ و سلفون، ترکیب پارچه و کاغذ، ساخت و فرآوری مشتق وترکیب های بهتری و بهینه از نایلون، پارچه و کاغذ، همه جزو تکنولوژی های بسته بندی هستند که هم چون سوختی موتور این صنعت را روشن می کنند و آن را به پیش می رانند.

در پایان، نگارنده بر این باور است که هر سه جنبه در بسته بندی مهم و اثرگذار هستند و بی توجهی به هر کدام از آن ها، می تواند بر کیفیت بسته بندی اثرگذار باشد و از ارزش آن بکاهد.

برای دانلود فایل مقاله ی «بسته بندی چیست و چه کاربردی دارد؟»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «بسته بندی چیست و چه کاربردی دارد؟».

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰


یکی از چالش و دغدغه هایی که شرکت های چاپ, تبلیغات و بسته بندی مواد غذایی همواره با آن دست به گریبان هستند, چالش عدم تمایل و رغبت تولید کننده های برنج به استفاده از کیسه برنج و بسته بندی های صنعتی, طراحی شده و سفارشی است. بیشتر تولید کننده های برنج هنوز به این دریافت ومهم دست نیافته اند که صرف هزینه برای کیسه ی برنج نه تنها بی فایده نیست, که ارزش های بی مانند و پایداری را برای تولید کننده برنج ایجاد می کند که در بلند مدت به سود آوری هر چه بیشتر سازمان منتهی می گردد. این مقاله قصد دارد تا به چرایی استفاده از بسته بندی و کیسه ی برنج بپردازد.

چرا از کیسه برنج سفارشی استفاده کنیم؟
حفظ نام و برند تجاری: با استفاده از کیسه برنج سفارشی, شما در اصل به تداوم و ماندگاری برند و نام تجاری خود در ذهن خریدار کمک کرده اید. در بلند مدت نام و برند برنج شما همواره در ذهن و توجه مشتری خواهد بود و احتمال مراجعه ی بعدی مشتری به شما بیشتر می شود.
2. بازار آشفته و تعدد تولید کننده و دلال: همان گونه که می دانیم امروز بر خلاف گذشته که انحصار تولید و پخش برنج در دسترس محدود بازیگر های کلان بود, امروز ولی با رشد جمعیت, جهانی سازی و گسترش فناوری, دلال و تامین کننده های برنج افزایش یافته اند و حفظ برند و نام تجاری بیش از پیش مهم و موثر می نماید. با استفاده از کیسه برنج های طراحی شده, سفارشی و کیسه برنج های صنعتی و ماشینی, با قدرت بیشتری در بازار برنج حضور خواهید داشت و کسی نمی تواند به راحتی به قلمرو کسب و کار برنج شما تخطی کند.

٣. فرض کنیم شما نه تولید کننده ی کلان برنج که دلال خرد هستید. شما نیز می توانید با استفاده از کیسه برنج طراحی شده و سفارشی, برند برنج خود را ایجاد و اقدام به پخش برنج در بازار کنید. پس مشخص می شود که استفاده از طراحی و کیسه برنج های صنعتی و ماشینی, نه تنها برای تامین کننده ی بزرگ برنج که برای دلال های ساده هم می تواند ارزش آفرین و راه گشا باشد.
4. احترام نهادن به نگاه و سلیقه ی مشتری: فراموش نکنید که تولید کننده و فروشنده، نه کالا که ارزش را به مشتری می فروشند و مشتری نیز به ارزش و سلیقه بیش از کالا بها می دهد. در شرایط یکسان، در نهایت کالایی منتخب و گزیده ی مشتری خواهد بود که بسته بندی، طراحی، جلد و چاپ زیبا و مورد پسند تری نسبت به نمونه های هم سان داشته باشد. هر چه طراحی و بسته بندی کالا و برنج شما زیبا و مناسب تر باشد، به طور قطع برای مشتری ارزش و بهای بیشتری خواهد داشت و مشتری نیز به دنبال آن ارزش و هزینه ی بیشتری برای آن صرف خواهد کرد.

با این حال این مورد نیز در شرایط مختلف، بازتاب های متفاوتی دارد. برای نمونه، باید اطمینان حاصل کنید که بسته بندی، طراحی و چاپ کیسه برنج، به اندازه ای برای مشتری و خریدار برنج، هزینه بر نباشد که تمایل وی به خرید کیسه برنج و برنج با کیسه های صنعتی را کاهش دهد. برای حل این چالش می توانید مطالعه ای بر بازار و گروه مشتری های خود انجام دهید. اگر مشتری های شما برای طراحی، چاپ و بسته بندی بیش از اندازه و نرم معمول ارزش قائل هستند، مانعی ندارد که شما هم ارزش و بهای بیشتری صرف طراحی، چاپ و بسته بندی کیسه برنج و کالا نمایید. در شرایط مخالف مشخص است که داستان نیز روندی دیگر طی می کند.
در نهایت اطمینان حاصل کنید که بسته بندی کالا و کیسه ی برنج بتواند کالا ی شما را از دیگر رقیب ها متمایز کند، برای مشتری و مصرف کننده مقرون به صرفه باشد، متناسب با سلیقه و نیاز مشتری طراحی شده باشد و با رفتار و سلیقه ی او برای خرید منطق باشد. این جمله را از نگارنده به یاد داشته باشید که «یک بسته بندی معقول، زیبا، با دوام، ماندگار و با قیمت مناسب، بار ها بهتر از بسته بندی جذاب، چشم نواز، درخشان ولی گران قیمت است».
برای دانلود فایل مقاله ی «آیا کیسه و بسته بندی برنج بر میل به خرید مشتری اثر گذار است؟»، بر لینک زیر کلیک کنید.
فایل مقاله ی «آیا کیسه و بسته بندی برنج بر میل به خرید مشتری اثر گذار است؟».
 
 
 

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

از یادداشت های پیشین به یاد داریم که کاتالوگ ابزار، متد و روشی برای تبلیغات و اطلاع رسانی شرکت به مشتری است. هم چنین در یادداشت ها به کاربرد کاتالوگ، چیستی آن، انواع کاتالوگ، کاتالوگ آنلاین، کاتالوگ آفلاین و هر آن چه که به کاتالوگ، طراحی کاتالوگ، چاپ کاتالوگ و پخش کاتالوگ مربوط است، پرداختیم.

اگر به یاد داشته باشید، در بخشی از مقاله ی مربوط به کاتالوگ، نگارنده نکته ای مهم و متاسفانه مغفول مانده از توجه را خاطر نشان کرد که این مقاله می کوشد تا نکته ی یاد شده را بسط و گسترش دهد.

 

نکته چه بود؟ بر خلاف آن چه که عموم مردم تصور می کنند، کاتالوگ و بروشور تفاوت های عمده ای با هم دارند که در این مقاله به آن می پردازیم.

پس از مطالعه ی آن چه یاد شد، نخستین پرسشی که به ذهن خواننده می آید، این است که کاتالوگ و بروشور چه کاربردی دارند که آن ها را از یکدیگر متمایز می سازد.

در ادامه به بیان تفاوت های کاتالوگ و بروشور می پردازیم.

کاتالوگ چه کاربردی دارد؟

کاتالوگ به طور معمول برای معرفی کالا، سرویس و هر آن چه که یک سازمان عرضه می کند به کار می رود. در بیانی دیگر کاتالوگ بیشتر جنبه ی اطلاع رسانی به منظور بازاریابی و مارکتینگ را دنبال می کند تا اطلاع رسانی به منظور کمک به مخاطب و مصرف کننده. با بیان جمله ی بالا باید تا حدودی متوجه کاربرد بروشور و در نتیجه تفاوت آن با کاتالوگ شده باشید.

طراحی و چاپ کاتالوگ باید با هدف آن منطبق و سازگار باشید. به این معنا که طراحی و چاپ کاتالوگ باید با انگیزه ی بیشینه ساختن آگاهی مشتری از برند، کالا و سرویس سازمان، بیشینه ساختن جذب مشتری و در نهایت بیشینه ساختن خرید از سازمان توسط مشتری انجام شود.

پس لازم است طراحی کاتالوگ، زیبا، جذاب، معتبر، چشم گیر و نافذ باشد.

از نگارنده به یاد داشته باشید که: کاتالوگ باید مشتری را ترغیب کند تا کاتالوگ را بردارد و مطلب های آن را مطالعه کند.

بروشور چه کاربردی دارد؟

بروشور هم چون کاتالوگ، از سازه های تبلیغاتی به شمار می رود با این تفاوت که هم چون کاتالوگ، هدف عمده ی آن جذب مشتری به میزان محسوس نیست.

اگر کاتالوگ با طراحی جذاب و چشم گیر سعی در قاپیدن مشتری دارد، بروشور از راه اطلاع رسانی و افزایش آگاهی به این مهم دست می یابد. در زبانی دیگر، کاتالوگمسیری مستقیم و بروشور مسیری نامستقیم برای جذب و افزایش مشتری دارند.

 

اگر بخواهیم به زبانی ساده و روشن صحبت کنیم، باید بگوییم که بروشور صرفا نوعی دفترچه راهنما است که می کوشد تا اطلاعات و داده های مورد نیاز مصرف کننده برای استفاده از کالا را به او یاد آور شود و دستور کاری برای چگونگی بهره مند شدن از کالا و سرویس های سازمان به او ارائه دهد.

هم چون کاتالوگ، لازم است تا در طراحی بروشور هم نکته هایی منطبق و سازگار با هدف آن رعایت شوند که در مطلب زیر به آن ها می پردازیم.

در طراحی و چاپ بروشور سعی کنید هدف و تمرکز خود را بر روی اطلاع رسانی، نحوه ی استفاده از کالا و سرویس، نکته های فنی، بهداشتی، آموزشی و نگهداری، متوجه سازید.

در پایان این نکته را از نگارنده به یاد داشته باشید که مخاطب و مصرف کننده باید با خواندن و مطالعه ی یکباره ی بروشور کالا و سازمان شما، به همه ی آن چه که برای استفاده ی هرچه بهتر از کالا و سرویس سازمان نیاز دارد، دست پیدا کند که اگر چنین نباشد، باید گفت که بروشور نتوانسته هدف خود را محقق سازد. پس در طراحی وچاپ کاتالوگ، تبلیغات و در طراحی و چاپ بروشور، اطلاع رسانی را مد نظر قرار دهید.

برای دانلود فایل مقاله ی «کاتالوگ و بروشور چه تفاوتی دارند؟»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «کاتالوگ و بروشور چه تفاوتی دارند؟».

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

یکی از دغدغه های همیشگی مردم، بسته بندی کادو و هدیه است. مردم همیشه این نگرانی را دارند که چگونه کادو و هدیه ی مورد نظرشان را بسته بندی کنند و همیشه نگران هستند که مبادا بسته بندی مورد نظر به میزان کافی در جلب توجه شخص مورد نظر موفق نباشد و یا بد تر از آن، سبب آزردگی و دل زدگی فرد شود. به همین دلیل نگارنده تصمیم گرفته است تا در این یادداشت به واکاوی و تعمق در خصوص شیوه، سازوکار و ابزار های مختلف برای بهره گیری در بسته بندی کادو و هدیهبپردازد. پس اگر شما هم از کسانی هستید که زیاد کادو می دهید یا کادو و هدیه های زیادی دریافت می کنید، خواندن این یادداشت برای شما بی فایده نخواهد بود.

بسته بندی مات یا گلاسه

یکی از پرسش های رایج در بسته بندی کادو و هدیه، این است که کاور و جلد بسته بندی، مات یا گلاسه باشد؟ کدام بهتر است؟ کدام یک بیشتر و بهتر می تواند توجه و نگاه شخص مورد نظر را به خود جذب و جلب کند؟

پاسخ این پرسش به مخاطب شما بستگی دارد. برای پاسخ گفتن به این پرسش و تصمیم گرفتن در خصوص جنس و گونه ی بسته بندی (مات و براق بودن بسته بندی)، باید ابتدا مخاطب و دریافت کننده ی هدیه و کادو را در نظر داشته باشید.

آیا شخص دریافت کننده ی هدیه کودک است؟

آیا قرار است به یک خانم یا دختر هدیه بدهید؟

آیا مخاطب کادو و هدیه ی شما یک آقا یا پسر است؟

در هر مورد، بسته به این که پاسخ چیست، جنش و گونه ی بسته بندی می تواند متفاوت باشد.

 

تجربه نشان داده است که بچه ها بیشتر از بسته بندی های گلاسه و براق استقبال می کنند. بهتر است برای بسته بندی کادو برای بچه ها، بیشتر طرح های فانتزی و رنگ های شاد و مختلف را انتخاب کنید. هم چنین بسته بندی های متالایز هم می تواند در جلب نظر و نگاه بچه ها موثر باشد. بسته بندی های متالایز به دلیل منعکس کردن نور، نقش موثری در دریافت توجه کودک دارند و می توانند هیجان و کنجکاوی او را تحریک کنند.

بسته بندی نایلون های براق و شفاف نیز در گزینه های بعدی برای بسته بندی کادو کودک قرار می گیرند. نایلون های براق و شیشه ای که از طرح های فانتزی و شخصیت های مختلف و شناخته شده بهره مند هستند، گزینه ای موثر برای شاد کردن کودک و تحریک هیجان او به شمار می روند.

بسته بندی کادو برای خانم ها داستان دیگری دارد. خانم ها بیشتر از بسته بندی های گلاسه، با طرح های هنری، گیاه، طبیعت و گل های مختلف استقبال می کنند. هم چنین بهتر است در ترکیب رنگ مورد نظر برای بسته بندی، بیشتر از رنگ های چشم نواز هم چون صورتی، قرمز، بنفش، زیتونی و دیگر رنگ های محبوب خانم ها استفاده شود. با این همه مشاهده ها نشان می دهد که طرح گل و گیاه های مختلف، برای خانم ها بیشتر جاذب توجه است.

استفاده از رنگ های مات و سنگین (سرمه ای، قهوه ای، مشکی و طوسی)، از جمله الزام های بسته بندی کادو برای آقایان است. بر خلاف خانم ها، مرد ها بیشتر طرح های مات و رنگ های تیره، ولی با طراحی های جذاب (راه راه، هاشوری، پولکادات) را ترجیح می دهند.

با وجود مطلب های یاد شده، همه نیک می دانیم که نمی توان قاعده و چارچوب مشخص و مدونی برای طرح های مورد علاقه و مورد پسند هر قشر تدوین کرد و آن چه یاد شد، تنها برداشت و تحلیلی بود که از عمده ی مشاهده ها و الگو های رایج میان قشر های مختلف استنباط شده است. اگر خواهان جذب توجه گیرنده ی هدیه هستید، بهتر است در هر مورد، نه دیدگاه و برداشت شخصی، که شخص و مخاطب شما تعیین کننده ی گونه ی بسته بندی و طراحی آن باشد.

برای دانلود فایل مقاله ی «بسته بندی کادو و هدیه»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «بسته بندی کادو و هدیه».

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

از دیر باز تا کنون، کیک کاربرد و مصرف زیادی در برنامه ی غذایی و البته مراسم و مناسک های مختلف بشر داشته است. همواره به یاد داریم، می خوانیم و می دانیم کهکیک عنصر و مهمان اصلی هر مراسم، مجلس و جشنی بوده است و بشر کوشیده است تا با استفاده از آن، فضا و اتمسفر بهتری را برای خود و دیگران رقم بزند.

با این حال به لطف تکنولوژی، امروزه می بینیم که بر خلاف گذشته، تولید، پخت و البته مصرف کیک بیش از پیش ساده، سریع و البته ارزان شده است. روشن است که با گسترش یافتن فرآیند تولید و عرضه ی کیک، صنعت های وابسته به آن نیز نقش برجسته ای می یابند و بشر توجه بیشتری به آن ها می کند.

 

هم چون دیگر کالا و ماده های غذایی صنعتی، کیک نیز از رشد و گسترش صنعت بسته بندی بی بهره نمانده است و همواره در معرض ارزش های افزوده ای که از این صنعت به صنعت تولید و فرآوری کیک سرازیر می­گردد، قرار گرفته است.

کاپ کیک یا همان مافین، از جمله دستاورد های ارزشمند و بی بدیلی است که صنعت بسته بندی برای صنعت تولید و فرآوری کیک به همراه داشته است. کاپ کیک را می توان ظرفی، کاسه، سینی کوچک و بسته بندی انفرادی برای کیک دانست. کاپ کیک این امکان را به شما می دهد تا کیک های خود را در قالب و میزان های انفرادی، به تعداد و اندازه ی شخصی برای هر یک از مهمان ها، دوست ها و آشنا های خود بپزید و سرو کنید.

از نکته های مهم برای انتخاب و گزینش کاپ کیک مناسب، می توانیم به جنس کاغذ، جنس روکش به کار رفته در درون و بیرون آن اشاره کنیم. مهم است که کاپ کیک از پلاستیک، کاغذ گلاسه و مقوا های مناسب و سالمی تهیه شده باشد.

 

کاپ کیک ها گونه های مختلفی دارند. برخی از آن ها برای مرحله ی پیش از پخت کیک و پخت کیک به کار می روند و برخی دیگر برای مرحله ی پس از پخته شدن کیک استفاده و کاربرد دارند. مهم این است که مصرف کننده درک و شناخت کافی از چرایی مصرف کاپ کیک داشته باشد. برای نمونه، اگر قصد شما سرو کردن کیک در مراسم و محفل است، بهتر است از پیش از کاپ کیک هایی که برای پخت کیک به کار می روند استفاده کنید تا پس از پخت کیک زحمت خاصی برای تقسیم آن و قرار دادن در کاپ کیک نداشته باشید که البته اگر این موضوع پیش از پخت کیک انجام شود به مراتب بهتر است.

خبر خوب این است که عمده ی کاپ کیک های موجود در بازار، برای این گونه مصرف تهیه شده اند و شما می توانید با مراجعه به فروشنده که عمده ی آن ها نیز قنادی ها هستند، کاپ کیک مورد نظر خود را تهیه کنید.

نکته ی بعدی در خرید کاپ کیک، جنس، طرح، شیوه ی مصرف کردن و رنگ و چیدمان آن است که البته نگارنده در مقاله و یادداشت های بعدی، به آن ها نیز خواهد پرداخت. پس اگر قصد استفاده از کاپ کیک را دارید، ادامه ی مقاله ی پیش رو را دنبال کنید تا اهم مطلب و نکته های مهم در خصوص خرید و مصرف کاپ کیک یا همان مافین را دریابید.

برای دانلود فایل مقاله ی «کاپ کیک چیست؟»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «کاپ کیک چیست؟».

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

ابزار ها و سازه های مختلف بسته بندی، هم چون نایلون، نایلکس، کاغذ کرافت، کیسه های پلی پروپیلن، کیسه های برنج، کیسه های پارچه ای و در نهایت گونی های معروف و شناخته شده که در گذشته برای بسته بندی و حمل و نقل برنج به کار می رفتند، هر کدام مصرف، ویژگی و کاربرد خاص و ویژه ی خود را دارند.

بر خلاف باور و دیدگاه عموم، همه ی مورد های بسته بندی که در بالا یاد شد، افزون بر کاربرد بسته بندی و نگه داری محتوای داخلشان (مواد غذایی، میوه، حبوبات، برنج، غلات و نمونه های مشابه)، کاربرد های گسترده و فراوانی در کار های روزمره که در خانه انجام می گیرند، دارند.

بی اطلاعی و عدم آگاهی نسبت به کاربرد و استفاده ی شیوه های بسته بندی و استفاده ی دوباره از بسته بندی های مختلف هم چون نایلون، کاغذ کرافت و کیسه های برنج، سبب شده تا این گونه های بسته بندی پس از یک بار مصرف، دور انداخته شوند. شیوه ای که نه تنها برای اقتصاد خانواده مفید و به صرفه نیست، که در بلند مدت به آسیب رساندن به جامعه، محیط زیست، اقتصاد کشور و دیگر بخش و زمینه های مرتبط، می انجامد.

پس نگارنده بر آن شد تا در مجموعه یادداشت هایی جداگانه، به تحلیل و پردازش کاربرد و استفاده های مختلف گونه های متفاوت بسته بندی (به ویژه کاغذ کرافت، نایلون، کیسه برنج و کیسه های پلی پروپیلن) در خانه و خانه داری، بپردازد.

 

این یادداشت به بررسی و آنالیز کاربرد های کاغذ کرافت در کار های روزمره ی منزل نگاه دارد.

استفاده از کاغذ کرافت برای جلد کردن دفتر

کاغذ کرافت به دلیل مقاومت، سادگی، رنگ مناسب و جنس خوبی که دارد، یکی از گزینه های کاربردی و مفید برای جلد کردن کتاب و دفتر کودک ودانش آموز به کار می رود. البته این درباره ی موردی است که کاغذ کرافت پیش از این برای نگه داری موادی مانند گوشت و ماهی که اثری از محتوا بر روی کاغذ باقی می گذارند، استفاده نشده باشد.

 

استفاده از کاغذ کرافت برای نقاشی کردن و یادداشت

در این مورد سالم بودن کاغذ کرافت چندان اهمیت ندارد. تنها کافی است که کاغذ ساده و بدون طرح باشد. شما می توانید کاغذ مورد نظر را در اختیار کودک و فرزند خود قرار دهید تا از آن به عنوان صفحه ای برای نقاشی، طراحی، خوش نویسی و یادداشت کردن، استفاده کند. با این کار شما اطمینان خواهید داشت که اگر کاغذ را دور انداختید، به اندازه ی کافی از آن بهره برده اید.

استفاده از کاغذ کرافت برای پوشاندن سطح و زمینه های مختلف

هم چنین می توانید از کاغذ کرافت برای پوشاندن سطح و زمینه های مختلف در خانه استفاده کنید. برای نمونه می توانید از کاغذ کرافت برای پوشاندن پشت شیشه، پنجره و هر سطح نمایان و شفافی که تمایل دارید پوشانده شود، استفاده کنید.

کاغذ کرافت به دلیل مقاومت نسبی در برابر رطوبت، هم چنین گزینه ی خوبی برای پوشاندن سطح ابزار و وسیله های موجود در انباری به کار می رود. با این کار شما اطمینان خواهید داشت که وسیله ی موجود در انباری نسبت به جذب گرد، خاک، غبار و رطوبت، مقاومت و ایمنی نسبی خواهد داشت.

افزون بر دو مورد یاد شده، می توانید از کاغذ کرافت برای بسته بندی وسیله و سازه های شیشه ای خود و پوشاندن و پر کردن جعبه ی حاوی سازه های شیشه ای و پلاستیکی (لیوان، استکان، بشقاب و دیگر نمونه های همانند)، استفاده کنید.

در نهایت اگر هیچ یک از گزینه های یاد شده به کار شما نیامد، می توانید از کاغذ کرافت برای پاک و تمیز کردن سطح های شیشه ای مختلف هم چون پنجره و یا شیشه ی اتومبیل، استفاده کنید. پیش از این مورد اطمینان حاصل کنید که کاغذ کرافت یاد شده به بوی ماهی و گوشت، آغشته نباشد که البته به کاغذی دیگر برای پاک کردن آلودگی ایجاد شده نیاز خواهید داشت.

برای دانلود فایل مقاله ی «مصرف های کاغذ کرافت در خانه»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «مصرف های کاغذ کرافت در خانه».

 

  • پرینتر پرینت