هر چیزی در مورد چاپ

آشنایی با تمام سیستم های چاپی و کاربرد های آن

هر چیزی در مورد چاپ

آشنایی با تمام سیستم های چاپی و کاربرد های آن

۱۴ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

روش و فرآیند چاپ استیکر های مربوط به ماشین

 

استیکر های ماشینی یا همان استیک رهایی که برای نصب بر روی ماشین چاپ می شوند، از جمله استیکر های مهم، شناخته شده و پر طرفدار هستند. بر خلاف آن چه که از اسم و ترکیب «استیکر ماشین» بر می آید، این استیکر ها سازه های تبلیغاتیهستند و همه ی چارچوب ها، قانون و البته محدودیت های تبلیغاتی، در مورد آن ها نیز صدق می کند.

 

در کشور ما، استیکر های مخصوص ماشین بیشتر توسط شرکت های چاپ و بسته بندی، به ویژه چاپ و بسته بندی مواد غذایی، عرضه می گردد. به همین دلیل است که می بینیم عمده ی فروشنده و تولید کننده های بسته بندی مواد غذایی، در حاشیه ی بیزنس خود، به ارائه و عرضه ی استیکر ماشین نیز می پردازند. این کارخانه ها و تولید کننده های چاپ استیکر، از جمله عامل و کارگزار هایی هستند که مسئولیت چاپ استیکر، از مرحله ی اندازه گیری، زیرساخت، چاپ و اجرا را بر عهده داند. طراحی از دیگر وظیفه های این صنف است.

 

همان گونه که در آغاز یاد کردیم، استیکر جزو سازه های تبلیغاتی به شمار می رود. از سویی دیگر، سازه های تبلیغاتی، هر یک طراح، گرافیت، مدیر هنری و بازاریاب خاص خود را دارند و همین دلیلی است برای این که نظارت قانونی و دولتی بر طراحی و چاپاین استیکر ها اعمال گردد.

اخذ مجوز برای چاپ استیکر

 

بنا به آن چه پیش از این یاد شد، لازم است تا متقاضی و شخص سفارش دهنده ی چاپ استیکر، نسبت به اخذ و دریافت مجوز های لازم برای چاپ و انتشار استیکر اقدام نماید. سازمان زیبا سازی و التبه پلیس راه ور، دو مورد از سازمان هایی هستند که برای دریافت مجوز چاپ و نشر استیکر باید به آن ها مراجعه کرد. پس از این استیکر را می توان برای نصب بر روی ماشین، اتوبوس، کامیون و دیگر وسیله های نقلیه، به کار گرفت.

 

و اما نکته های مهم در طراحی و چاپ استیکر های ماشین

 

حتما می دانید که ماشین شما هر از گاهی به نظافت و شست و شو نیاز دارد. از سویی دیگر می دانید که به دلیل جنبه و کارکرد تبلیغاتی استیکر، نمی توان آن را از وسیله ی نقلیه جدا کرد و البته باقی ماندن استیکر بر روی ماشین هم چالش هایی را در هنگام نظافت ماشین به همراه خواهد داشت. حال این پرسش مطرح است که چگونه می توان از اسیتکر بر روی ماشین استفاده کرد؟

پاسخ ساده است. اگر به مقاله ی پیشین رو کنید، در می یابید که ماندگاری استیکر مبحثی مهم است که البته عامل های مختلفی و متفاوتی در آن دخالت دارند. یکی از عامل های مهم در ماندگاری استیکر، جوهر به کار رفته در آن است. در یادداشت پیشین گفتیم که هرچه جنس جوهر مرغوب و بهتر باشد، احتمال ماندگاری آن بیشتر و البته مرغوب تر و شفاف تر خواهد بود. به همین دلیل توصیه می شود که اگر برای ماشین استیکر چاپ می کنید، از جوهر آمریکایی و یا در صورت عدم امکان، از نمونه جوهر های چینی استفاده نمایید.

  

در پایان، اطمینان حاصل کنید که استیکر به درستی و با زیبایی بر بدنه ی ماشین نصب گردیده است. هم چنین اگر در این خصوص نگران هستید، می توانید از شخصی یا تولید کننده ی استیکر بخواهید که این کار را برایتان انجام دهد. فراموش نکنید که استیکر برای تبلیغ شما به کار می رود و اگر به خوبی نصب نشود یا ایراد و عیبی در آن باشد، این تبلیغ فایده ای نخواهد داشت.

برای دانلود فایل مقاله ی «روش و فرآیند چاپ استیکر های مربوط به ماشین»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «روش و فرآیند چاپ استیکر های مربوط به ماشین»

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

این مقاله به موضوع نوین «بسته بندی سبز» و جایگاه آن در بازار یابی می پردازد. نظر به تازه بودن موضوع و دغدغه ی مقاله، پیش از هر چیز لازم است ابتدا نگاهی بر ترکیب «بسته بندی سبز» و تحلیل آن داشته باشیم تا خواننده بیشتر با این موضوع آشنا شود و بهتر بتواند چالش و مطلب های یاد شده را درک نماید.

 

بسته بندی

بسته بندی یکی از سه گانه های بازاریابی است. سه عامل تمایز، خلاقیت و بسته بندی، سه وجه بازاریابی را تشکیل می دهند. در خصوص بسته بندی نگارنده مطلب ومقاله های متعدد و گوناگونی نگاشته است که می توانید به آن ها مراجعه کنید. با این حال برای ارائه ی تعریفی کلی ، باید این طور گفت که بسته بندی، پوشش و نمای بیرونی کالا است که وظیفه ی خطیر نگه داری و البته بازاریابی کالا را بر عهده دارد.

سبز، واژه ای است که نگارنده آن را از ترکیب «بازاریابی سبز» وام گرفته است. بازاریابی سبز به گونه ای بازاریابی اطلاق می شود که تمرکز زیادی بر حفظ محیط زیست، کاهش آلاینده ها و استفاده ی بهینه از ماده های اولیه برای تولید کالا و بسته بندی آن ها دارد. پیدایش و رشد بازاریابی سبز را می توان به گسترش دانش بشر و آگاه شدن بشر نسبت به ضرر و خطر های استفاده از ماده های شیمیایی و ماده های اولیه ی تجدید ناپذیر در تولید کالا یاد کرد.

 

بسته بندی سبز از ترکیب دو پاراگراف پیشین پدید آمده است. بسته بندی سبز بر گونه ای از بسته بندی اشاره می کند که در آن، نه تنها از مواد اولیه ی دوست محیط زیست و یا کم خطر برای محیط زیست استفاده شده است، که پس از استفاده از کالا نیز می توان بسته بندی را برای دیگر هدف ها و کارکرد ها به کار گرفت.

چه شد که بسته بندی سبز پدید آمد؟

با گسترش صادرات و تجارت جهانی، رفته رفته بحث انتقال کالا و صادرات و واردات کالا به دیگر کشور ها پدید آمد. در  همین فرآیند، صادر کننده ها و به تبع آن دیگر کارگزار های مربوطه هم چون دانشمندان و حامیان محیط زیست، به اثر و پیامد ها ین نامطلوب بسته بندی و کالا های غیر قابل باز یافت یا دیر باز یافت بر محیط زیست پی بردند. برای نمونه، روزانه میلیون ها کالا در بسته بندی های مختلف و با استفاده از مواد اولیه ی متفاوت و البته تغییر قابل باز یافت، از مسیر های دریایی، هوایی و زمینی مختلف به سراسر جهان فرستاده می شود و همین عامل می تواند آسیب، خسارت و پیامد های جبران ناپذیری برای مردم و البته محیط زیست داشته باشد.

 

حمل و نقل کالا در مسافت های طولانی چطور باعث آسیب رساندن به محیط زیست می شود؟

تصور کنید که قرار است کالایی را از کارخانه ای نزدیک محل سکونت خود خریداری کنید، در این حالت شما به بسته یا پلاستیکی برای بسته بندی و حمل کلا نیاز خواهید داشت. حال تصور کنید که کالایی را از فروشگاهی اینترنتی در کشوری دیگر خریداری می کنید. در این حالت کالا باید بسته بندی شود، به کشتی منتقل شود، از مرز کشور عبور کند و پس از طی کردن مسافتی به دست شما برسد. همین موضوع بر بسته بندی کالا اثر می گذارد و باعث می شود تا بسته بندی های متعدد و البته مقاوم تری به کار گرفته شوند.

عامل یاد شده سبب شد تا نوعی دغدغه ی جهانی برای مقابله با این موضوع میان مردم شکل بگیرد که در آینده  و در محافل آکادمیک و پژوهشی، با نام "بازاریابی سبز" شناخته شد. بسته بندی سبز هم از دل این شاخه سر برآورد و رشد کرد. 

 

بسته بندی سبز (بسته بندی ماندگار)

بسته بندی سبز به فرآیندی اشاره دارد که در آن بسته بندی کالا، با کم ترین میزان انرژی و با استفاده از روش و موادی که کم ترین میزان آسیب و ضرر را برای محیط زیست دارند، انجام می شود. در این روش، موادی قابل باز یافت، دوست محیط زیست و بهینه، استفاده می شوند.

در مقاله ی بعدی به تحلیل جامع بسته بندی سبز، ماده های به کار رفته در آن و راه کار های مرسوم برای این نوع بسته بندی می پردازیم.

برای دانلود فایل مقاله ی «بسته بندی سبز چیست و چه جایگاهی در بازاریابی دارد؟ (1)»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «بسته بندی سبز چیست و چه جایگاهی در بازاریابی دارد؟ (1)»

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

این مقاله در ادامه ی مقاله ی پیشین قرار می گیرد و قصد دارد تا به تحلیل و بررسی دیگر غذا های برنجی در جهان، با توجه بیشتر به قاره ی آسیا، بپردازد.

برنج سرخ شده در چین

نیازی به گفت و گو ندارد که برنج تا چه میزان در کشور چین اهمیت، محبوبیت و البته طرفدار دارد. برنج غذای اصلی مردم این کشور به شمار می رود و در تمام مراسم ها و مناسبت ها، استفاده دارد. با این حال پخت و مصرف این برنج، در شرایط و موقعیت ها مختلف متفاوت است. در وعده های روزانه، برنج را به صورت رایج و به روش جوشاندن می پزند. در مهمانی ها و مراسم ویژه اما، برنج را سرخ می کنند. جدا از روش پخت متفاوت آن، در برنج سرخ شده، بیشتر ماده و خوراکی های مصرف نشده به کار می روند. در واقع برنج سرخ شده را می توان بهانه ای برای مصرف دیگر ماده های خوراکی دانست که گوشت، حبوبات، غلات، سبزیجات، سویا و ادویه، از نمونه های آن هستند.

گذشته از مراسم و وعده های روزانه، مصرف برنج در داخل شهر های چین نیز طرفدار دارد و به عنوان جایگزینی برای ساندویچ و غذا های همراه به کار می رود.

 

برنج باسماتی در هند

برنج هندی که البته با نام برنج باسماتی در سراسر جهان شناخته می شود، از گونه های رایج و پر طرفدار برنج در هندوستان است. شهرت و محبوبیت این برنج در هند، بیش از هر نقطه ی دیگری در جهان است. این برنج با قامت رعنا، طعم دلچسب و بوی خوشی که دارد، خودش را در دل مردم جا کرده است. برنج باسماتی در هند، به صورت معمولی (هم چون ایران و افعانستان) پخته و مصرف می شود.

ریزوتو در ایتالیا

گذشته از اسپاگتی و پاستا، رزیتو یکی از پر طرفدار ترین غذا هایی است که در شمال ایتالیا سرو می شود و برنج ماده ی اصلی آن را تشکیل می دهد. نام ریزوتو، از ریشه ی ایتالیایی «ریزو» به معنای برنج پدید آمده است. هم چون پاستا، ریزوتو نیز در بسته بندی های مختلف و درون قفسه های فروشگاه های مواد غذایی، قابل تهیه است.

 

اما شیوه ی پخت ریزوتو به چه صورت است؟

برای پخت ریزوتو، آن را با خامه و آب گوشت مخلوط می کنند. سپس آن را روی گاز گذاشته و آن قدر حرارت می دهند تا پخته و به طور کامل نرم شود. سپس با ترکیب های مختلفی هم چون قارچ، سیب زمینی، ادویه، حبوبات، سبزیجات و دیگر ماده های خوراکی، روی آن را پوشش می دهند و سرو می کنند. کره، پنیر، پیاز و سرکه، از دیگر ماده هایی هستند که می توان با این نوع غذا سرو کرد. ریزوتو یکی از گزینه های غذایی مناسب برای وعده ی اصلی و البته میان وعده است. 

 

سوشی در ژاپن

هم چون چین و دیگر کشور های شرقی و جنوب شرقی آسیا، ژاپنی ها نیز از طرفدار های دو آتیشه ی برنج و غذا های برنجی هستند. بر خلاف هند، چین و ایران، برنج های ژاپنی کوتاه تر و گرد هستند. سوشی از جمله غذا های محبوب ژاپنی است که برنج نقش مهمی در آن دارد. برنج سوشی با ترکیبی از سرکه و کنجد درست می شود. به این صورت که ابتدا برنج را می پزند و پس از ترکیب آن با ماده های یاد شده، آن را داخل رول ماهی یا جلبک می پیچانند.

برنج اسپانیایی در مکزیک

پلو مکزیکی، از جمله خوشمزه ترین غذا های مکزیک است که به برنج اسپانیایی هم شهرت دارد. جالب است بدانید که صفت «اسپانیایی» در این ترکیب، هیچ ارتباطی با کشور اسپانیا ندارد و نگارنده نیز هم چون خواننده، از توجیه کاربرد آن بی اطلاع است. برای پخت پلو مکزیکی یا همان برنج اسپانیایی، برنج را با گوجه، فلفل، پیاز و سیر، تفت می دهند تا برنج طلایی و برشته شود. سپس به میزان دل خواه، بر روی برنج تفت داده شده آب یا آب گوشت می ریزند و به آن زمان می دهند تا پخته شود.

 

با وجود روش و گونه های غذایی مختلف و متنوعی که در این مقاله و مقاله ی پیشین یاد شد، نگارنده باور دارد که می توان با استفاده از برنج و ماده های غذایی گوناگون و افزودن نوآوری و خلاقیت به میزان لازم، گونه های غذایی جدید و متنوعی ایجاد و اگر اندکی هم چاشنی کارآفرینی به آن اضافه شود، شاید بتوان آن را در جهان عرضه کرد.

برای دانلود فایل مقاله ی «انواع غذاهای برنج در جهان (2)»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «انواع غذاهای برنج در جهان (2)»

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

در مقاله های گذشته عنوان کردیم که برنج، از جمله دانه های غذایی پر مصرف و محبوب در سراسر جهان است و همین سبب شده تا فرآورده و خوراکی های مختلفی هم چون شیر برنج، شیره برنج، سرکه برنج و مورد هایی از این دست، ساخته و به مصرف کننده ها عرضه شود.

اغلب ایرانی ها، به دلیل محبوبیت فراوان برنج، تولید برنج و البته روش های آشپزی متنوع، بر این تصور هستند که دیگر کشور های جهان، تصور و برداشت متنوع و نوآورانه ای نسبت به پخت غذا های مختلف با برنج ندارند. با این حال، در این مقاله به این مهم پی می بریم که دیگر کشور ها نیز هم چون ایران، دستور پخت، مصرف و روش های مختلفی برای پخت برنج دارند که هر یک ویژه، در نوع خود ارزشمند و بحث بر انگیز است. گذشته از این، مطلب های یاد شده در این مقاله می توانند اندکی مخاطب را از یک نواختی غذا های برنجی رها و با ذائقه و متد های دیگری در پخت برنج آشنا کنند.

به همین دلیل، در این مقاله نگارنده سعی دارد به طور تخصصی به بحث غذا های برنجی در جهان بپردازد. تنوع غذا های برنجی و نحوه ی پخت آن ها در سراسر جهان، محور های این یادداشت خواهند بود.

 

افغانستان، کابلی پلو

افزون بر زبان، فرهنگ و تاریخ مشترک، کشور ایران و افعانستان، در زمینه ی غذایی نیز اشتراک های زیادی با هم دارند. هم چون ایران، مردم افغانستان هم علاقه ی شدیدی به برنج نشان می دهند و برنج، غذا و وعده ای اصلی برای آن ها به شمار می رود.

کابلی پلو از جمله غذا های محبوب و لذیذ افغانستان است که از برنج تهیه و بیشتر در مراسم های ویژه میل ازدواج، عقد، جشن و مناسبت ها سرو می شود.

کابلی پلو را در بیانی مختصر می توان ترکیبی از برنج سفید، با گوشت و آبگوشت دانست. کشمش، خلال هویج سرخ شده و پسته نیز برای تزئین و پوشش روی کابلی پلو به کار می روند. با اندکی چشم پوشی و یکسان نگری، شاید بتوان این غذا را همان چلو گوشت ایرانی ها دانست. با این حال، سس، تزئین و دیگر مورد هایی که در این غذا به کار می روند، اثر زیادی بر طعم آن دارند و همین سبب می شود تا تجربه ای متفاوت نسبت به چلو گوشت ایرانی را برای مصرف کننده رقم بزند.

 

کانادا، برنج وحشی

اگر به یاد داشته باشید، پیش از این در یکی دیگر از مقاله ها، نگارنده به برنج وحشی پرداخته بود. برنج کانادایی و برنج سرخ پوستی، از دیگر نام هایی هستند که برای این برنج به کار می روند. با این حال بد نیست بدانید که این ماده ی غذایی، تنها به دلیل ظاهرش برنج نامیده می شود.

برنج وحشی، از گیاهی به نام زیزانیا فرآوری می شود. همان گونه که از نامش پیداست، این برنج نسبت به برنج سفید سخت تر و البته زمان پخت آن نیز طولانی تر است. کانادا از جمله کشور هایی است که این برنج در آن از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است و بی دلیل نیست که آن را برنج کانادایی نیز می نامند.

برنج وحشی در کانادا، به طور معمول با سبزیجات، مواد مغذی، غلات و حبوبات مصرف می شود. در واقع بر خلاف کشور هایی مثل ایران و افعانستان، که برنج ماده ی اصلی غذا است، در کانادا، برنج وحشی خود گونه ای میان دیگر گونه های غذایی به شمار می رود که در یک وعده صرف می شوند.

 

غنا، برنج جولوف

برنج جولوف از معروف ترین و محبوب ترین غذا هایی است که در کشور غنا سرو می شود. این غذا ترکیبی از برنج، گوجه، رب گوجه فرنگی، پیاز، نمک و ادویه های مختلف است و همین سبب شده تا به میزان زیادی شبیه استانولی خودمان شود.

طرز پخت برنج جولوف، همانند آبگوشت است. در این روش همه ی ماده های مختلف را درون قابلمه می ریزند و می گذارند تا پخته شود. گوشت قرمز و تن ماهی از دیگر ماده های خوراکی هستند که در کنار این برنج سرو می شوند.

در این مقاله به کشور های افغانستان، کانادا و غنا پرداختیم. در مقاله ی بعدی، غذا های برنجی را در کشور های چین، ژاپن، ایتالیا، مکزیک و هند بررسی می کنیم. پس اگر تمایل به آشنایی با این دست از غذا ها دارید، با نگارنده همراه شوید.

برای دانلود فایل مقاله ی «انواع غذا های برنجی در جهان (1)»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «انواع غذا های برنجی در جهان (1)»

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

اثرگذاری طراحی و بسته بندی پس از عرضه ی کالا

 

در مقاله ی پیشین به چرایی و دلیل های مختلف که به اهمیت اثرگذاری طراحی وبسته بندی پیش از عرضه ی کالا مربوط می شد پرداختیم. در این مقاله قصد داریم تا از نگاهی دیگر (پس از ورود کالا به بازار)، به تحلیل و بررسی طراحی و بسته بندیبپردازیم.

 

در ادامه با پرداختن به چهار اصل کلیدی برای یک طراحی اثرگذار، بحث پیشین را از سر می گیریم و پس از آن، به تحلیل جایگاه و نقش طراحی در بازار و خرید مخاطب که البته بسط یافته ی همان مورد های یاد شده است، می پردازیم.

چهار اصل برای طراحی اثرگذار

 

  1. بر روی قفسه بدرخشد: لازم است طراحی شما چشم نواز، چشم گیر و البته درخشنده باشد. درخشنده به آن معنا که طرح شما بتواند خودش را از کالای رقیب جدا کند و هویت منحصر به فردش را به رخ بکشد.
  2. فروشنده را جلب کند: فروشنده بازاریاب دیگری است که هرچه بهتر بتواند ارتباط خوبی با کالا بر قرار کند، این ارتباط اثرگذاری خود را بر خرید و استقبال مشتری نشان خواهد داد.
  3. داستان بگوید: بسته بندی و طراحی باید بتواند پیام و سخنی را به مشتری القا و منتقل کند.
  4. قانع ساختن مخاطب: بسته بندی و طراحی باید بتواند مخاطب و مشتری را برای خرید قانع کند.

 

پیوند طراحی و بازار

 

چه بخواهید چه نه، مشتری کالای شما را از بازار و فروشگاه تهیه می کند و در نهایت شما چاره ای ندارید جز این که کالا را در بازار و فروشگاه عرضه کنید و اینجاست که بحث بازاریابی باز و پای بازاریاب به داستان کشیده می شود. متاسفانه در این بخش هم عمده ی سازمان ها تعریف درست و دقیقی از بازاریابی و بازاریاب ندارند. سازمان ها یا به اندازه ی کافی برای بازاریابی هزینه نمی کنند، یا این هزینه را به طور درست صرف نمی کنند یا در مسیر نادرست و توسط فرد نامناسب خرج می کنند که همین موضوع سبب به هدر رفتن تلاش های پیشین می گردد.

 

در این فاز بازاریاب با بهره گیری از دانش و تخصص خود، مشتری و مخاطب را مجاب می کند تا کالای مورد نظر سازمان (نه کالای رقیب) را تهیه و خریداری کند. روشن است که هرچه بازاریاب دیدگاه و دریافت درست و دقیق تری از طراحی، تفکر نهفته در آن و جنبه های مختلفش داشته باشد، بهتر می تواند مخاطب و مشتری را نسبت به خرید آن کالا قانع کند. در این نقطه است که می توانیم ادعا کنیم طراحی اثر گذار بوده است. به لحنی دیگر:

«طراحی اثر گذار، آمیخته ای است از طرحی جذاب که ضمن ایجاد ارتباط با مخاطب، پیامی را به او القا می کند که هدف آن، قانع ساختن مخاطب برای خرید کالا ی مورد نظر است».

پس با صرف طراحی کردن و بسته بندی، فرآیند فروش کالا پایان نیافته و لازم است تا رسیدن کالا به منزل مشتری، این فرآیند با دقت و تمرکز پیگیری شود.

 

در پایان لازم است یادآوری کنیم که طراحی خود سازه و عنصری مجزا از کالا است که البته داده، پیام و استاندارد های خاص خود را به مخاطب و مشتری عرضه می کند. به همین جهت، پیشنهاد می شود که از طراحی و بسته بندی نه به عنوان صرف هزینه، انرژی و وقت، که فرصت و زمینه ای برای سرمایه گذاری و ارزش افزایی ببینیم. فرصتی که گرچه ساده به دست می آید، ولی اگر به آن بی توجهی شود، ممکن است دیگر فرصت ها را نیز مستهلک سازد. گذشته از این، صرف هزینه برای آن چه که مورد پسند و تمایل مشتری است، در نهایت سبب افزایش وفاداری و احساس تعلق او به سازمان می شود که در بلند مدت، استحکام جایگاه سازمان و البته غنای منبع های درآمدی را به همراه خواهد داشت.

برای دانلود فایل مقاله ی «بسته بندی و اهمیت بسته بندی پس از تولید کالا»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «بسته بندی و اهمیت بسته بندی پس از تولید کالا».

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

اثرگذاری طراحی و بسته بندی پیش از عرضه ی کالا

 

در این مقاله به تحلیل میزان اهمیت اثرگذاری طراحی و نقش آن در مارکتینگ، عرضه ی کالا و البته بسته بندی، می پردازیم.

طراحی چیست؟

 

پیش از عمیق شدن و پرداختن به قلمرو گسترده بسته بندی و بازاریابی، لازم است که ابتدا تعریفی درخور و مناسب از طراحی داشته باشیم. متاسفانه عموم مخاطب ها، طراحی را پیاده سازی طرح و نقشی بر روی کاغذ و صفحه ی نمایش می دادند. با این حال، طراحی فراتر از این دست تعریف و برداشت های ساده و البته پیش پا افتاده است.

طراحی را بهتر است بازنمایی از بینش، نگرش، جهان بینی و دیدگاه طراح نسبت به پیام، کارکرد و البته اثرگذاری کالا و سوژه ی طراحی بدانیم. هرچه عنصر های یاد شده بیشتر در طرح طراح نمود و بروز بیابند، ضریب نفوذ پیام کالا و حرف سازمان بر ذهن مشتری بیشتر می شود و مشتری تمایل و رغبت دو چندانی نسبت به کالا و حصول آن می یابد و نیازی به گفت و گو ندارد که بی توجهی به آن چه یاد شد، چه آورده هایی را برای سازمان به همراه خواهد داشت.

 

از سویی دیگر، فراموش نکنیم که مخاطب و مشتری، نه نگاهی مادی، که نگاهی ارزشی و معنوی نسبت به طراحی و بسته بندی دارد. هر چه طراحی از ذوق، بینش و ارزش بیشتری برخوردار باشد، بیشتر احترام مشتری را بر می انگیزد و وی را ترغیب می کند تا ارزش بیشتری برای کالایی که طراحی ارزشمندی دارد، صرف کند.

طراحی صرفا طراحی نیست، طراحی پلی است میان نوآوری و البته اثرگذاری

 

نکته ی دیگری که لازم به یادآوری است، این است که طراحی تنها بر جنبه های هنری تمرکز ندارد. به لحنی دیگر، طراحی به تنهایی کافی نیست و لازم است تا پیوند اثرگذاری میان طراحی، نو آوری و کارکرد کالا ایجاد شود. تمرکز و توجه یک جانبه نسبت به جنبه های هنری، ممکن است آسیب بزرگی به فروش و زندگی بازاری کالا وارد کند. به همین جهت، لازم است تا نگاهی بر بازار هم داشته باشیم.

 

طراحی قلب و شخصیت کالا به شمار می رود

 

بر این باور هستیم که طراحی را می توان به مانند قلب و شخصیت کالا تعبیر کرد. قلب کالا باید سرشار از احساس باشد و بتواند در هر لحظه، روحی تازه در کالبد کالا بدمد. هم چنین لازم است تا شخصیت کالا، بتواند تعبیر و دریافت به جایی از گذشته، حال و آینده ی کالا به دست مشتری برساند و زبان بیان ارزش و امتیاز کالا باشد.

طراحی باید بتواند انتظار و چشم داشت های مشتری را برآورده سازد.

 

گذشته از در نظر گرفتن صاحب کالا، طراح و تولید و فروش کالا، طراحی باید بتواند هر آنچه که مشتری مورد نظر (مشتری هدف) از کالا انتظار دارد را برآورده سازد و این ممکن نیست، مگر با ایجاد پیوند عمیق و مستمر، میان مشتری و طراح. روشن است که این مورد به هزینه، زمان و زیرساخت های زیادی نیاز دارد که البته سیستم کسب و کار دیجیتال، این مسیر را هموار کرده است که اگر طراح ها هوشمند باشند، می توانند به خوبی از آن بهره بگیرند.

 

در پایان باید خاطر نشان کنیم که تولیدکننده، کالا، طراح و مصرف کننده، چهار محور اصلی طراحی کالا هستند و طراح باید پیوسته با تفکر، بینش و خواسته ی آن ها در تماس باشد و آن ها را بر طرف سازد. به همین دلیل نگارنده بر آن شد تا در مقاله ی بعدی، همین موضوع را در چارچوب بازار و فاز فروش بررسی کند.

برای دانلود فایل مقاله ی «بسته بندی و کارکرد بسته بندی در طراحی و ساخت کالا»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی بسته بندی و کارکرد بسته بندی در طراحی و ساخت کالا.

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

 

برنج چند؟؟

لابد برای شما هم پیش آمده که داخل مغازه می شوید، همان جنسی که دیروز خریدید را بر می دارید و ناگهان متوجه می شوید قیمت آن افزایش یافته است. متعجب، نگران و با حیرت دلیل افزایش قیمت را از مغازه دار جویا می شوید و در می یابید که افزایش قیمت پاسخی کوبنده به افزایش قیمت ارز بوده است که از سوی تامین کننده وارد شده است. در نهایت مغازه دار هم با بیان این جمله که «نون رو باید به نرخ روز خورد»، خودش را از شر نگاه مظلومانه ی مشتری رها می کند و به شما اطمینان خاطر می دهد که افزایش قیمت منصفانه بوده است.

با توجه به نوسان های بازار ارز، سیاست های اقتصادی و تجاری، تحریم ها و دیگر چالش های مدیریتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، امروزه می بینیم که هر از گاهی، وضعیت بازار یکی از کالا دچار آشفتگی، بحران و ابهام می شود. برنج هم از جمله کالاهایی است که از این چالش جان سالم به در نبرده است. به همین دلیل نگارنده بر آن شد تا در مقاله ای، به شرح و تحلیل قیمت برنج، وضعیت آن و ارائه ی رهیافتی بر کسب و کار این کالای غذایی با اهمیت، بپردازد.

 

در ابتدا به گزارشی جدید که از نرخ قیمت برنج منتشر شده است می پردازیم و سپس گزارشی کوتاه از وضعیت کاشت و بازار برنج در کشور و گونه ی جدید برنج به نام «راتون»، ارائه می دهیم.

بر اساس گزارش های جدید، نرخ انواع برنج گیلان در مرداد ماه سال جاری به ترتیب زیر است:

برنج هاشمی گیلان 20500

برنج دم سیاه گیلان 20900

برنج علی کاظمی گیلان 20200

گران ترین برنج کدام است:

سازمان جهاد کشاورزی گیلان، برنج صدری را گران ترین برنج گیلان و البته کشور دانست. این گونه ی برنج در بیشتر منطقه های گیلان یافت می شود ولی کاشت آن در فومن و شفت بیشتر است.

 

افزایش 20 درصدی تولید برنج

سازمان جهاد کشاورزی گیلان در ادامه بیان کرد که از 238 هزار هکتار زمین های این استان، تا کنون هفتاد درصد آن ها خوشه دهی و در نتیجه 20 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته اند.

بر اساس داده های این گزارش، برنج هاشمی، بیشترین میزان کشت را در میان دیگر برنج های استان گیلان دارد و همین سبب شده تا هم در بازار داخل و هم بازار خارج، خوش بدرخشد.

راتون

راتون از دیگر گونه های برنجی این استان است که در گزارش وضعیت برنج استان گیلان از آن یاد شده است. راتون برنجی با کیفیت مناسب است که تنها به 35 روز زمان برای تولید نیاز دارد و اگر زمان 4 ماهه ی کشت برنج را در نظر داشته باشیم، در می یابیم که این کاشت این نوع برنج، صرفه های اقتصادی زیادی برای این استان و البته کشور خواهد داشت. با این حال، قیمت آن هم 4 هزار تومان از دیگر برنج ها بیشتر است.

 

حمایت برای تولید راتون

مدیر سازمان جهاد و کشاورزی گیلان در ادامه بیان کرد که برای تولید راتون، به ازای هر هکتار 50 کیلو کود به کشاورز داده می شود و همین سبب شده هم تولید داخلی رونق بگیرد، هم اقتصاد این بخش تقویت شود.

برنج و نقش تعیین کننده ی آن در ایران

برنج همواره غذای محبوب، اصلی و تعیین کننده برای ایرانی ها بوده است. با این حال نقش برنج در اقتصاد کشور چیزی از نقش آن در سبد غذایی، کم ندارد.

 

گرچه تحریم ها پیامد های منفی و مخربی برای کشور داشتند، ولی یکی از چند پیامد مثبت آن، توجه به تولید ملی، حمایت از نیروی کار ایرانی و داخلی و کاهش وابستگی به کالا های خارجی و واردات بوده است.

نگارنده امید دارد که با حمایت های هرچه بیشتر دولت و سیاست گزار از تولید و نیروی کار بومی، در آینده روند فزاینده ی صادرات برنج را ببینیم.

برای دانلود فایل مقاله ی «قیمت برنج و عامل های موثر بر قیمت برنج»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «قیمت برنج و عامل های موثر بر قیمت برنج».

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

آشنایی با روش های چاپ

این مقاله هدف آشنا شدن خواننده با شیوه های مختلف چاپ را دنبال می کند. نگارنده بر این باور است که هرچه خواننده بیشتر با شیوه های چاپ، تکنیک و ابزار های آن در ارتباط باشد، بهتر می تواند خواسته و منظور خود را به چاپ خانه ها منتقل کند و در نتیجه سرویس بهتری دریافت می نماید.

فلکسوگرافی، پوشش سیال و لمینیت، از جمله روش هایی هستند که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت و آن ها را بررسی خواهیم کرد.

 

  1. فلکسوگرافی خطی

این شیوه را شاید بتوان نخستین و ساده ترین تکنیک چاپ مقوای موج دار دانست. فلکسوگرافی خطی به کارخانه و کاربر این امکان را می دهد تا اطلاعات مربوط به بسته بندی، کارخانه ی سازنده، تامین کننده و هر آن چه که لازم است را با هزینه ای پایین تر (نسبت به دیگر روش ها)، انجام دهند. از دیگر مزیت های این روش می توانیم به چاپ تصویر های گرافیکی ساده با استفاده از 1 تا 3 رنگ و با هزینه ای پایین، یاد کرد.

  1.  پیشرفته

همان گونه که از نامش مشخص است، بیشتر برای چاپ تصویر های گرافیکی با کیفیتی بالا و در ترکیبی 4 رنگی به کار می رود. چاپ با کیفیت تصویر، استفاده از تعداد رنگ بیشتر، و تصویر جذاب تر، از مزیت های این روش هستند که البته بر قیمت تمام شده اثر گذار خواهند بود و همین سبب شده تا بهای تمام شده در این شیوه نسبت به شیوه ی قبل بیشتر باشد.

 

  1. از پیش چاپ شده

این روش به مورد پیشین نزدیک است. در این روش مشتری کلیشه هایی از پیش چاپ شده را تهیه می کند و از آن برای چاپ بر روی مقوا بهره می برد. تیراژ چاپ در این روش بسیار بالا است و اگر در حجم انبوه چاپ شود، مقرون به صرفه است. از این روش بیش تر در کالا های غذایی و آشامیدنی استفاده می شود.

  1. پوشش سیال

این تکنیک از دو شیوه ی یاد شده پر کاربرد تر و مهم تر و از چاپ 100 درصدی رنگ، پشتیبانی می کند. به سبب پشتیبانی خوب از رنگ ها، این شیوه بیشتر برای بسته بندی کالا های قابل عرضه در ویترین فروشگاه و فروشگاه های خرده فروشی به کار می رود. از مزیت های این روش می توان به امکان استفاده از صفحه های چاپ دست دوم و استفاده شده اشاره کرد که سبب می شود تا مشتری هزینه ی کلیشه نپردازد.

  1. لیبل لمینیت

همان گونه که از نامش پیداست، در این مورد چاپ به شیوه ی برچسب زدن انجام می گیرد. به این صورت که صفحه های چاپ شده و لیبلی به سطح مقوای موج دار چسبانده می شوند. لازم به یاد آوری است که بیشترین اندازه ی لیبل در این روش، 28 در 40 می باشد. افزون بر این، روش یاد شده به سبب امکان چاپ رنگ های با کیفیت و براق، به گزینه ای غیر قابل چشم پوشی برای چاپ در تیراژ های پایین و متوسط تبدیل شده است. ظاهر شفاف و با کیفیت سطح جعبه، از دیگر مزیت های این روش هستند. هم چنین لیبل های چاپی می توانند تمام جعبه را پوشش دهند و با دیگر روش ها و متد های فلکسوگرافی ترکیب شوند.

  1. لیتو لمینیت

مشابه با روش لیبل لمینیت است، با این تفاوت که تیراژ آن بیشتر است و می توان 10 تا 20 هزار نسخه چاپ کرد. بر خلاف روش لیبل لمینت که در آن سطح چاپ بر رویبسته بندی قرار می گیرد، در این روش سطح چاپ بخشی از بسته بندی است.

 

  1. چاپ اسکرین

از دیگر روش های چاپ تصویر با کیفیت بر سطح بیرونی بسته بندی و جعبه ی کالا است. این روش نسبت به لمینیت لیبل محدودیت کم تری برای ابعاد چاپ دارد و تنها می توان 4 رنگ را در آن چاپ کرد.

به باور نگارنده، هرچه مخاطب با شیوه های چاپ آشنا باشد، بهتر می تواند خواسته و دغدغه ی خود را به چاپ خانه و طراح منتقل کند. نگارنده امیدوار است که این مقاله توانسته باشد شما را با تکنیک های مختلف چاپ و مزیت و کاربرد هر یک آشنا کند.

برای دانلود فایل مقاله ی «روش های مختلف چاپ چه هستند؟»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی روش های مختلف چاپ چه هستند؟.

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

خرید برنج

 

بازار محل و مکانی است که کالای شما باید در آن جا و به تنهایی آزمون خود را پس بدهد. در بازار است که مشخص می شود تلاش و زحمت کشاورز و تامین کننده، چه میزان ارزش و خریدار دارد. در بازار است که کالا باید خود را به فروش برساند و در بازار است که مشتری و مصرف کننده، در جایگاه داور، کیفیت و شایستگی کالای شما را قضاوت می کنند. جمله ی یاد شده به این معنا است که هر میزان که شما از نظر کمی و کیفی، کالای خوب و شایسته ای عرضه کنید، اگر به قانون و چارچوب بازار آشنا نباشید، گوی رقابت را از دست خواهید داد.

این مقاله به شناسایی و تحلیل جایگاه بازار در صنعت تولید برنج و عامل های اثر گذار بر فروش برنج در بازار می پردازد.

 

برنج در بازار

 

عامل و فاکتور های مختلفی بر تعیین کم و کیف برنج در بازار موثر هستند. طراحی کاور، بسته بندی، کیسه، جنس کیسه، برند کیسه برنج و دیگر عامل ها، همه نقش پر رنگی در ارزیابی مشتری از کالا دارند.

به عامل های یاد شده، دگرگونی مشتری ها، تفاوت فرهنگ ها، تنوع جغرافیایی و دیگر متغیر های کلیدی را نیز اضافه کنید. آن گاه در می یابید که تا فرآیند فروش تا زمان خرید بعدی مشتری، هم چنان ادامه خواهد داشت. پس با روانه کردن کالا به فروشگاه، کار تامین کننده تمام نشده است و هر عاملی در این بین می تواند اثر منفی یا مثبت بر آینده ی کسب و کار داشته باشد. در ادامه به عامل های برجسته در تولید و تامین برنج می پردازیم.

 

ویژگی های فیزیکی برنج: رنگ برنج، قد برنج، ضخامت برنج، کیسه ی برنج، جنسکیسه برنج و در کل ظاهر برنج، همه بر قیمت و تقاضای مشتری و مصرف کننده، اثر گذار هستند. روش آسیاب شدن برنج و میزان سبوس خارج شده از آن، از دیگر متریک های مورد نظر مشتری برای ارزیابی کالای شما هستند.

برخی اصطلاح های برنجی بازار

 

هر چقدر هم که به نکته های بالا توجه داشته باشید، باز هم اگر زبان، اصطلاح و دانش مورد نظر در زمینه ی خرید و فروش برنج را ندانید، در خوش بینانه ترین حالت، احتمال آن می رود که چیزی غیر از آن چه که درخواست داشته اید، تحویل بگیرید.

 

برنج استخوانی

 

برنجی است محکم و یکدست که به دلیل مرغوب بودن، استحکام و ثباتش، هنگام پخت شکسته نمی شود. برنج هایی که در زمین های مرغوب شمال کشت می شوند، از این دست هستند.

برنج بوجاری

 

«بوجاری کردن» همان روش الک و غربال کردن برنج است که البته با نامی جدید مطرح می شود.

شلتوک

 

برنجی که پوسته ی خارجی آن گرفته نشده باشد را شلتوک می گویند.

برنج سبوس دار

 

برنجی که پوسته ی خارجی آن گرفته شده است و لایه ی سبوس به اندوسپروم آن چسبیده است.

برنج سفید

 

برنجی که تمام یا بخشی از سبوس و جوانه ی آن گرفته شده است.

برنج بلند

 

برنجی که طول آن حداقل 6 تا 8 میلی متر باشد.

برنج عطری

 

برنجی که به دلیل داشتن ماده های شیمیایی هم چون استیل و پیرولین، بوی مخصوصی دارد که البته از نظر کیفی، در دسته های مختلفی قرار می گیرد.

 

در این مقاله به عامل های موثر بر کیفیت برنج، خرید برنج و عامل های مربوط به فروش آن پرداختیم. در پایان لازم است یادآور شویم که به دلیل شرایط اقتصادی، چالش های سیاسی و دیگر مسئله ها، امروزه بحث ترکیب کردن برنج های مرغوب و غیر مرغوب بسیار فراگیر شده است و همین سبب کم فروشی فروشنده، نارضایتی مشتری و البته درآمد زایی واسطه ها و کارگزار های مربوطه می شود. به همین دلیل نگارنده پیشنهاد می کند که مردم با آگاهی و دانش لازم نسبت به خرید برنج اقدام کنند.

برای دانلود فایل مقاله ی «کسب و کار برنج: برنج در فروشگاه»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «کسب و کار برنج: برنج در فروشگاه».

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

انواع بسته بندی بر اساس مواد اولیه

 

از اهمیت بسته بندی در زمینه های مختلف، بسیار بحث کرده ایم و به آن ها پرداخته ایم. در مقاله های پیشین، به ضرورت و اهمیت بسته بندی در مارکتینگ، بازاریابی، فروش و جذب مشتری پرداختیم. دانستیم که بسته بندی هم پا با بازاریاب و نماینده ی فروش، در فروش کالا موثر است و در صورت قدرتمند و نافذ بودن، می تواند تا میزان قابل توجهی هزینه ی بازاریابی را کاهش دهد.

 

از سویی دیگر، به اهمیت دیدگاه و ارزیابی مشتری نسبت به طراحی و بسته بندیکالا آگاه شدیم و پی بردیم که بر خلاف باور رایج، بسته بندی باید بر اساس میل و سلیقه ی مشتری انجام شود.

جمله ی آن چه یاد شد، دال بر این است که کسب دانش و آگاهی درباره ی بسته بندی، یکی از پیش نیاز های ضروری برای موفقیت در این زمینه است. در راستای همین دغدغه، نگارنده بر آن شد تا موضوع و هدف این مقاله را به سمت گونه های مختلف بسته بندی بر اساس ماده های اولیه ی به کار رفته سوق دهد.

بسته بندی با استفاده از مواد فلزی

 

بسته های فلزی، همان گونه که از نام و ماده ی به کار رفته در آن مشخص است، بیشتر برای کالا های فلزی، سنگین و صنعتی به کار می رود. عمده ی کالا هایی که در این گروه بسته بندی قرار می گیرند، کالا های صنعتی، فلزی و مواد غذایی هستند.

 

این گونه ی بسته بندی در سال 180 میلادی، توسط شخصی به نام نیکلا اپرت و برای ساخت قوطی های نگه دارنده ی ماده های غذایی به کار رفت.  رفته رفته این شیوه گسترش یافت و در قرن بیستم (انقلاب صنعتی)، به شیوه و گونه ی امروزی اش تبدیل شد. از ویژگی های این بسته بندی می توانیم به مدت بالای نگه داری مواد غذایی در آن و کاهش ضایعات اشاره کنیم. هم چنین این شیوه ی بسته بندی از جمله روش های مرسوم و رایج برای نگه داری غذا و میوه در موقعیت های بحرانی هم چون سیل، جنگ، زلزله و آتش سوزی، می باشد.

بسته بندی با استفاده از مواد شیشه ای

 

از قدیمی ترین روش های بسته بندی، می توان به بسته بندی با استفاده از مواد شیشه ای اشاره کرد. قدمت این روش به هزار ها سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد. این روش برای نگه داری، خرید و فروش ماده های غذایی هم چون مربا، ترشی، غذا های پخته شده و انواع کیک و شیرینی، به کار می رفت.

 

بسته بندی با استفاده از مواد سلولوزی

 

هم چون مورد پیشین، این روش هم از کهن ترین روش های بسته بندی است که قدمت آن به زمان تولید کاغذ از پاپیروس در مصر باستان باز می گردد. در کشور ایران نیز نخستین کارخانه ی تولید کاغذ، در دهه ی 30 خورشیدی احداث و راه اندازی شد. از زمان ابداع این روش، همواره از آن برای انتقال ماده های کاغذی هم چون نامه، لباس و برخی از ماده های غذایی (نان، کیک، برنج، گندم) استفاده شده است.

 

بسته بندی با استفاده از مواد شیمیایی (پتروشیمی)

 

با گسترش یافتن صنعت پلاستیک در قرن نوزدهم، رفته رفته پای مواد اولیه و ماده ای چون اتیلن به صنعت بسته بندی باز شد. این مواد که همه از خانواده ی مواد پتروشیمی بودند، عایق حرارتی خوبی به شمار می رفتند و همین سبب شد تا کارکرد و جایگاه ویژه ای در صنعت بسته بندی بیابند. پلاستیک، پلی اتیلن، نایلون، پلی پروبیلن و دیگر فرآورده های نفتی، پیش قراول صنعت بسته بندی مواد مختلف به ویژه مواد غذایی به شمار می روند.

با نگاهی به مطلب های یاد شده و در نظر گرفتن شرایط امروز جامعه، در می یابیم که مواد سلولوزی و پتروشیمی، هم چنان در صدر جدول مواد اولیه ی مورد استفاده برای بسته بندی هستند. کاغذ کرافت، کیسه های برنج، کاپ کیک، هد رست، کیسه نمک، کیسه و بسته بندی خشکبار، سفره های پلاستیکی و نایلون و نایلکس، همه گونه هایی از بسته بندی هستند که از فرآورده های سلولوزی و پتروشیمی پدید آمده اند. با این حال فراموش نکنیم که بسته بندی با استفاده از شیشه و مواد فلزی نیز هم چنان از محبوبیت و کاربرد تعریف شده ای برخوردار است.

برای دانلود فایل مقاله ی «بسته بندی و انواع بسته بندی بر اساس مواد بسته بندی»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «بسته بندی و انواع بسته بندی بر اساس مواد بسته بندی»

 

  • پرینتر پرینت