هر چیزی در مورد چاپ

آشنایی با تمام سیستم های چاپی و کاربرد های آن

هر چیزی در مورد چاپ

آشنایی با تمام سیستم های چاپی و کاربرد های آن

۱۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

در دو مقاله ی پیشین، به بحث تنظیم بازار برنج و حمایت از بازار برنج داخلی پرداختیم و دانستیم که بر خلاف آن چه در ظاهر نشان می دهد، تنظیم بازار برنج و حمایت از تولید کننده های داخلی، چندان کار ساده و آسانی نیست و در عمل، چالش های گسترده ای به همراه دارد.

در این مقاله سعی داریم تا چارچوب و قاب تحلیل مان را اندکی گسترده تر کنیم و به تحلیل بازار جهانی برنج بپردازیم.

 

چو عضوی به درد آورد روزگار ...

بر خلاف آن چه که عموم مردم جهان می پندارند، طبیعت جهان و بشر، به گونه ای ایجاد شده که از کوچک ترین تا بزرگ ترین آفریده های جهان، همه و همه به هم پیوسته هستند و نمی توان بخشی را جدا از جهان و در ساختاری ایزوله در نظر گرفت. در ادامه به تحلیل سیاست های تنظیم بازار داخلی برنج و اثر آن بر بازار جهانی برنج می پردازیم.

افزایش بهای برنج

در مقاله ی پیشین دانستیم که یکی از سیاست های حمایت از بازار برنج داخلی، سیاست افزایش قیمت برنج و پیش گیری از واردات آن است. حال می خواهیم اثر پروانه ای این سیاست را بررسی کنیم.

 

با افزایش بهای برنج در بازار داخل، کشاورز بیش از پیش به تولید برنج وابسته می شود و تولید خود را بالا می برد. بالا بردن تولید برنج، به معنای به کار گرفتن زمین های بیشتر، نیروی کار بیشتر، انرژی بیشتر و در نهایت سرمایه ی بیشتر است. این در حالی است که نیک می دانیم جامعه و کشور، تنها به برنج نیاز ندارد و فرآورده های کشاورزی مهمی هم چون مرکبات، میوه و سبزیجات نیز هستند که باید کاشت و برداشت شوند. حال چگونه می توان با نیروی کار، انرژی، زمان و سرمایه ای که صرف کاشت برنج شده است، به تامین دیگر نیاز های جامعه پرداخت؟

ادامه ی روند یاد شده، کار را به جایی می رساند که در نهایت سبب واردات دیگر فرآورده های کشاورزی و البته خروج ارز و وابسته شدن دولت به تولید خارج می گردد و این در حالی است که نگاهی خوش بینانه داشته باشیم و بازار جهانی مرکبات و سایر فرآورده های کشاورزی و گیاهی، با مشکل و کمبود مواجه نباشد. بماند که افزایش قابل توجه قیمت، خود سبب ایجاد فساد و بحران های مالی می گردد.

 

چه شد که به اینجا رسیدیم؟؟؟

شاید برای شما هم این پرسش ایجاد شود که چرا کشورها به فکر حمایت از تولید داخل و البته خود کفایی در برنج افتادند؟

در سال 2008، گذشته از بحران های مالی، بحران مهم و جهانی در زمینه ی تامین برنج پدید آمد که کشورها و دولتمرد ها را بر آن داشت تا به فکر خود کفایی در تامین برنج باشند. همین عامل، افزایش بهای برنج و حمایت از بازار برنج داخلی را در پی داشت. سرمایه ها به سمت تولید برنج داخلی سرازیر شدند و امتیاز های ویژه و حمایت های دولتی برای این کار در نظر گرفته شد.

یکی از این سیاست های تشویقی، اعطای یارانه به قشر کم درآمد و کشاورز بود که خود دو مشکل اساسی به دنبال داشت. نخست آن که (به دلیل در دست نبودن آمار و داده های مشخص و مبین) نمی توان به راحتی به شناسایی و کشف قشر فقیر پرداخت. دوم آن که ماهیت و طبیعت اقتصاد، چنین کاری را بر نمی تابد و هر گونه افزایش و کاهش قیمتی که بالاتر یا پایین تر از میانگین بازار باشد، با ایجاد دگرگونی در نحوه ی صرف پول در جامعه (به ویژه قشر فقیر)، سبب ایجاد تورم، مشکل های مالی و گسترش مصرف کالاهای عمومی می شود.

 

پس چاره چیه؟؟؟

تا کنون بیشتر اقتصاد دان ها چاره را در همگرایی جهانی قیمت ها دانسته اند که البته چندان اجرایی و دست یافتنی نیست و تنها به عنوان یک راه کار مطرح شده است. بر این اساس، قیمت برنج، بر اساس میانگین قیمت جهانی آن در بلند مدت تعیین و ارزش گذاری می شود.

با وجود همه ی آن چه که در این سه مقاله مطرح شد، چالش های عمده ای پیش روی تولید و تامین برنج قرار دارند که بیش از دغدغه های اقتصادی رخ نمایی می کنند. کاهش نیروی کار در روستا، افزایش دستمزد کشاورز و کارگر را به دنبال دارد و همین افزایش دستمزد خود به افزایش بهای تولید منتهی می گردد که البته رشد بهای تمام شده را برای مصرف کننده به همراه دارد. با این حال، نگارنده باور دارد که در بلند مدت، دانش و تکنولوژی با دستاورد های خود، بخش مهمی از چالش و دغدغه های بیان شده را حل خواهند کرد.

 

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

پول خوش بختی (میاره/ نمیاره)

 

بنا بر وعده ای که پیش از این دادیم، در این مقاله به مکانیزم حمایت از بازار داخلی برنج می پردازیم. پیش از هر چیز لازم است تا دو مفهوم "تولید کننده ی خالص برنج" و "مصرف کننده ی خالص برنج" را تعریف کنیم:

  1. تولید کننده ی خالص برنج: تولید کننده ی خالص برنج شخص حقیقی یا حقوقی است که تولید و فروش برنج او، از میزان خریدش، به مراتب بیش تر است.
  2. مصرف کننده ی خالص برنج: این عبارت در نقطه ی مقابل تعریف پیشین قرار می گیرد و بر شخص حقیقی یا حقوقی دلالت دارد که مصرف برنج او، از تولید و فروش برنجش، پیشی می گیرد.

 

با اندکی توجه به دو تعریف یاد شده، در می یابیم که با اجرای سیاست های (یادتون هست سیاست ها چی بودند؟؟؟) حمایت از بازار برنج داخلی، گروه اول سود می برد و گروه دوم، ضرر می کند و این جاست که در می یابیم "از حرف تا عمل .......".

حال بیایید نگاهی به سیاست های حمایت از برنج داخلی، در عرصه کاربرد داشته باشیم.

  1. افزایش قیمت، کنشی ضد مصرف است و با کاهش مصرف، تولید را افزایش می دهد. از آن جایی که برنج غذای اصلی عمده ی مردم جامعه، به ویژه قشر فقیر است، افزایش قیمت برنج سبب آسیب زدن به این قشر می شود، گرچه تولید کننده از آن سود می برد و سبب افزایش رفاه و سطح کیفی زندگی کشاورز می گردد. گذشته از این، با افزایش قیمت تولید برنج، کشاورز و تولید کننده، به استفاده از نیروی کار بومی و البته غیر متخصص که دستمزد کم تری طلب می کند، رو می آورد. همین عامل در بلند مدت سبب افزایش سطح رفاه و اشتغال اهالی غیر شهری و تولید کننده های بومی برنج می شود. گرچه تامین برنج برای دیگر قشر ها، مشکل خواهد شد.
  2. کاهش قیمت، کنشی ضد تولید است و سبب بی میل شدن کشاورز و تامین کننده، نسبت به تولید برنج می شود. از سویی دیگر، با کاهش تولید برنج، هم چون نمونه ی پیشین، بخش کلانی از مردم جامعه، از این ماده ی حیاتی محروم خواهند شد. از سویی دیگر، تولید و کاشت برنج، تنها منبع درآمد کشاورز است و از آن جایی که کاهش قیمت برنج، کاهش تولید آن را به همراه خواهد داشت، در نهایت خود به کاهش درآمد کشاورز منتهی می گردد و روشن است که همین مسئله چه پیامد هایی برای دیگر بخش های تولیدی و اقتصادی جامعه به همراه خواهد داشت.

 

از دو مورد یاد شده در می یابیم که حمایت از بازار داخل، بیش از هر چیز به ساختار و مکانیزم های اقتصادی-اجتماعی حاکم بر کشور وابسته است که اگر «تدبیری» برای بهبود آن اندیشه نشود، نمی توان «امیدی» به آینده ی روشن آن داشت.

حال بیایید موضوع بحث شده را از لنز جهانی بررسی کنیم.

برای کشور های صادر کننده ی برنج: با افزایش قیمت، اشتغال، سطح رفاه و مالی کشور افزایش خواهد یافت و رشد خواهد کرد. هم چنین با ایجاد اشتغال و درآمد زایی در بخشی از جامعه، درآمد ایجاد شده درون جامعه به گردش خواهد افتاد و به دیگر زمینه های اقتصادی تزریق خواهد شد که در نهایت رشد اقتصادی کشور را نوید می دهد.

 

برای کشور های وارد کننده ی برنج: با افزایش قیمت، سطح رفاه و درآمد مردم کاهش خواهد یافت که این خود به افزایش قیمت ها در دیگر گروه های کالایی و در نهایت بیکاری، تورم و رکود اقتصادی منتهی می گردد. فراموش نکنیم که برنج غذای اصلی مردم جهان است و با افزایش قیمت، شاید مصرف آن کاهش پیدا کند، ولی صفر نمی شود.

در این مقاله به تحلیل دو سیاست یاد شده در زمینه ی کنترل بازار برنج و حمایت از بازار برنج داخلی پرداختیم و دانستیم که گرچه در تئوری آسان و جذاب است، ولی در عمل چالش های گسترده و مبهمی پیش روی این مهم قرار دارد. در مقاله ی آتی، نگارنده قصد دارد تا نگاهی به آینده ی بازار برنج و سیاست های مقتضی و مربوط به آن بپردازد.

 

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

شاید شما هم به این فکر افتاده باشید که:

  • چه عامل هایی بر قیمت گذاری برنج اثر گذار هستند؟
  • چرا قیمت برنج های مختلف با هم تفاوت دارد؟
  • چه چیزی سبب می شود برنج ارزان تر یا گران تر تولید شود؟
  • قیمت و تولید برنج چه نقشی در اقتصاد کشور و جهان ایفا می کند؟
  • چگونه می توان برنج با کیفیت، بیشتر و با قیمت ارزان تر تولید کرد؟

پرسش های یاد شده، محور مطلب هایی هستند که نگارنده قصد دارد در این مقاله و مقاله ی بعدی، به آن ها بپردازد.

 

  1. هر کی به فکر خویشه ...

مثل همه ی بازار های جهان، در این بازار هم هر کسی سعی دارد سود و منفعت بیشتری برای خودش ایجاد کند.

کشاورز، مصرف کننده، دولت، صنعت چاپ و بسته بندی، دلال، فروشگاه و حمل و نقل، همه در صدد هستند تا میزان ممکن، حاشیه ی سود خود را افزایش دهند و این نه تنها مربوط به بخشی از جهان، که در همه ی بازار های برنج جهان، نمودار است.

با این حال، عمده ی این نگرانی ها و رقابت ها، در بازار های محلی ایجاد می شود. برای نمونه، می توانیم به تفاوت قابل توجه بهای برنج در میان کشور های مختلف از جمله ژاپن، کره و ترکمنستان اشاره کنیم. بهای برنج در بازار های داخلی این کشور ها، در میزان بالاتری نسبت به دیگر نقطه های جهان قرار دارد که البته نرخ بالای تولید ناخالص داخلی و واردات، اثر عمده ای بر افزایش بهای تمام شده ی آن داشته است.

 

  1. حمایت از بازار داخلی: چرا و چگونه؟

روشن است که شرایط اقتصادی جامعه و بازار داخلی، بی تاثیر از افزایش قیمت برنج نخواهد بود و در بلند مدت، پیامد های منفی آن بر اقتصاد هر کشوری، پدیدار خواهد گشت. نگارنده یکی از راه کار های مهم در این بخش را، پشتیبانی از بازار داخل می داند که البته روش و چارچوب خاص خود را دارد.

در کل دو رویکرد برای کنترل بازار داخلی در برابر بازار خارجی وجود دارد:

  1. کاهش قیمت در تقابل با افزایش قیمت: در این رویکرد، زمانی که بهای تولید و تامین برنج افزایش می یابد، دولت با کاهش قیمت برنج داخلی، نه تنها از تولید کننده ی داخلی حمایت می کند، که از واردات برنج و خروج ارز نیز پیش گیری می نماید.
  2. افزایش قیمت در تقابل با کاهش قیمت: در این رویکرد، با ارزان شدن برنج در بازار جهانی، دولت بهای برنج داخلی را افزایش می دهد تا هم از قاچاق آن جلوگیری کند و هم در مقابل واردات برنج، از تامین کننده ی داخلی حمایت کند.

 

سیاست های یاد شده، به شکل و از روش های مختلفی انجام می گیرند و دخالت و تعامل های بخش خصوصی و دولتی در هر یک و بسته به هر کشور، متفاوت است. برای نمونه، کشور هایی هم چون ویتنام، اندونزی و هند، سازمان و نهاد های خصوصی را تشکیل داده اند که هر یک در بخشی از زنجیره تامین برنج جای دارند و با پیاده سازی چارچوب های اعلام شده از سوی دولت، بر روند تولید، تامین، واردات و صادرات برنج (به نفع تولید کننده ی داخلی)، نظارت و اعمال نفوذ می کنند. شرکت NFA در فیلیپین، VINAFOOD در ویتنام، و بنگاه غذا در هند، از جمله نمونه های قابل گفت و گو هستند.

 

  1. از حرف تا عمل فاصله بسیار است

با این حال، اعمال سیاست های یاد شده و حمایت از تولید کننده های داخلی برنج، به این سادگی نیست و هم چون هر موضوع دیگری، چالش و دغدغه های خاص خود را دارد که نگارنده در مقاله ی بعدی آن را مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد داد.

آن چه در آینده خواهید خواند ...

آیا افزایش قیمت برنج به تنهایی می تواند سبب رفاه قشر کشاورز شود؟

آیا رفاه یک قشر به تنهایی، رفاه همه ی جامعه را در پی خواهد داشت؟

چرا با وجود سازنده بودن هدف (حمایت از تولید داخل)، اغلب همکاری سازنده و سینرژی لازم رخ نمی دهد؟

برای دانلود فایل مقاله ی «چه کسی کیسه ی برنج مرا جا به جا کرد (1): بازار برنج»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «چه کسی کیسه ی برنج مرا جا به جا کرد (1): بازار برنج»

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

 

خرید برنج

 

لابد برای شما هم پیش آمده که داخل مغازه می شوید، همان جنسی که دیروز خریدید را بر می دارید و ناگهان متوجه می شوید قیمت آن افزایش یافته است. متعجب، نگران و با حیرت دلیل افزایش قیمت را از مغازه دار جویا می شوید و در می یابید که افزایش قیمت پاسخی کوبنده به افزایش قیمت ارز بوده است که از سوی تامین کننده وارد شده است. در نهایت مغازه دار هم با بیان این جمله که «نون رو باید به نرخ روز خورد»، خودش را از شر نگاه مظلومانه ی مشتری رها می کند و به شما اطمینان خاطر می دهد که افزایش قیمت منصفانه بوده است.

 

با توجه به نوسان های بازار ارز، سیاست های اقتصادی و تجاری، تحریم ها و دیگر چالش های مدیریتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، امروزه می بینیم که هر از گاهی، وضعیت بازار یکی از کالا دچار آشفتگی، بحران و ابهام می شود. برنج هم از جمله کالاهایی است که از این چالش جان سالم به در نبرده است. به همین دلیل نگارندهبر آن شد تا در مقاله ای، به شرح و تحلیل قیمت برنج، وضعیت آن و ارائه ی رهیافتی بر کسب و کار این کالای غذایی با اهمیت، بپردازد.

در ابتدا به گزارشی جدید که از نرخ قیمت برنج منتشر شده است می پردازیم و سپس گزارشی کوتاه از وضعیت کاشت و بازار برنج در کشور و گونه ی جدید برنج به نام «راتون»، ارائه می دهیم.

 

بر اساس گزارش های جدید، نرخ انواع برنج گیلان در مرداد ماه سال جاری به ترتیب زیر است:

برنج هاشمی گیلان 20500

برنج دم سیاه گیلان 20900

برنج علی کاظمی گیلان 20200

گران ترین برنج کدام است:

سازمان جهاد کشاورزی گیلان، برنج صدری را گران ترین برنج گیلان و البته کشور دانست. این گونه ی برنج در بیشتر منطقه های گیلان یافت می شود ولی کاشت آن در فومن و شفت بیشتر است.

افزایش 20 درصدی تولید برنج

 

سازمان جهاد کشاورزی گیلان در ادامه بیان کرد که از 238 هزار هکتار زمین های این استان، تا کنون هفتاد درصد آن ها خوشه دهی و در نتیجه 20 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته اند.

بر اساس داده های این گزارش، برنج هاشمی، بیشترین میزان کشت را در میان دیگر برنج های استان گیلان دارد و همین سبب شده تا هم در بازار داخل و هم بازار خارج، خوش بدرخشد.

 

راتون

 

راتون از دیگر گونه های برنجی این استان است که در گزارش وضعیت برنج استان گیلان از آن یاد شده است. راتون برنجی با کیفیت مناسب است که تنها به 35 روز زمان برای تولید نیاز دارد و اگر زمان 4 ماهه ی کشت برنج را در نظر داشته باشیم، در می یابیم که این کاشت این نوع برنج، صرفه های اقتصادی زیادی برای این استان و البته کشور خواهد داشت. با این حال، قیمت آن هم 4 هزار تومان از دیگر برنج ها بیشتر است.

حمایت برای تولید راتون

 

مدیر سازمان جهاد و کشاورزی گیلان در ادامه بیان کرد که برای تولید راتون، به ازای هر هکتار 50 کیلو کود به کشاورز داده می شود و همین سبب شده هم تولید داخلی رونق بگیرد، هم اقتصاد این بخش تقویت شود.

 

برنج و نقش تعیین کننده ی آن

 

برنج همواره غذای محبوب، اصلی و تعیین کننده برای ایرانی ها بوده است. با این حال نقش برنج در اقتصاد کشور چیزی از نقش آن در سبد غذایی، کم ندارد.

گرچه تحریم ها پیامد های منفی و مخربی برای کشور داشتند، ولی یکی از چند پیامد مثبت آن، توجه به تولید ملی، حمایت از نیروی کار ایرانی و داخلی و کاهش وابستگی به کالا های خارجی و واردات بوده است.

نگارنده امید دارد که با حمایت های هرچه بیشتر دولت و سیاست گزار از تولید و نیروی کار بومی، در آینده روند فزاینده ی صادرات برنج را ببینیم.

برای دانلود فایل مقاله ی «نکته های مفید و کاربردی در تهیه ی برنج»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «نکته های مفید و کاربردی در تهیه ی برنج»

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

در مقاله های پیشین، به تحلیل فایده ها و کاربردهای کیسه های برنج صنعتی، از جمله کیسه های پلی پروپیلن و پارچه ای پرداختیم.

دانستیم که این کیسه ها، بر خلاف کیسه های پلاستیکی،

  • از دوام و ماندگاری بیشتری برخوردار هستند.

  • هیچ آسیبی برای محیط زیست ندارند و به عبارتی، دوست محیط زیست به شمار می روند.

  • مقرون به صرفه هستند.

  • امکان سفارشی سازی دارند.

  •  طرح، اندازه و جنس های مختلفی و متنوعی دارند.

  • هزینه ی مارکتینگ و بازاریابی را کاهش می دهند.

  • حمل و نگهداری ساده ای دارند.

  • در جذب مشتری و راضی نگه داشتن او موثر هستند.

  • پس از مصرف دور انداخته نمی شوند و می توان برای مورد های مصرفی دیگری آن ها را به کار گرفت.

 

با این حال، این تمام ماجرا نیست. هم چون هر کالا و ابزار دیگری، این کیسه ها هم به مراقبت و نظافت نیاز دارند و به همین دلیل نگارنده بر آن شد تا در این مقاله، بخشی را به نگه داری و تمیز کردن کیسه برنج های صنعتی و پارچه ای اختصاص دهد.

شست و شوی کیسه های برنج

پیش از هر چیز لازم است به یاد داشته باشید که گرچه کیسه های برنج صنعتی، بهتر از کیسه های پلاستیکی و رایج هستند، اما با این حال نباید فراموش کنیم که روی این کیسه با رنگ های صنعتی طراحی و پرداخته شده است. به همین جهت لازم است که دقت زیادی در شست و شوی آن داشته باشیم. در ادامه به نکته های مهم در این رابطه می پردازیم:

 

  • اطمینان حاصل کنید که کیسه از هر ماده، ابزار و هر چیزی که درون آن یا بیرون آن قرار گرفته است، خالی شود.
  • گرچه روشن است، ولی یادآوری آن بی ضرر نیست. توصیه می شود کیسه های برنج را به صورت جداگانه و بدون هیچ گونه تماسی با دیگر لباس ها و پارچه ها شست و شو دهید. با این روش از رنگ دادن کیسه به لباس و لباس به کیسه پیش گیری خواهید کرد.
  • بهتر است هر کیسه را به صورت جداگانه شست و شو دهید. اگر چند کیسه برنج پارچه ای دارید، توصیه می شود که هر یک را به صورت جدا شست و شو دهید تا هم از تمیزی و شست و شوی مناسب آن اطمینان پیدا کنید، و هم از ترکیب شدن آلاینده و انتقال میکروب به کیسه ها، پیش گیری نمایید.
  • اطمینان داشته باشید که آب دمای مناسبی دارد. دمای بیش از اندازه آب، سبب آسیب زدن به طراحی روی کیسه، پخش شدن رنگ، ذوب شدن ماده های به کار رفته در رنگ آمیزی کیسه و مهم تر از همه، فرسوده شدن بافت کیسه می شود. دمای سرد و بیش از اندازه کم نیز سبب می شود تا کیسه به خوبی شسته نشود و میکروب ها درون آن باقی بمانند. پس توصیه می شود که دمای مناسبی را برای شست و شوی کیسه های پارچه ای در نظر بگیرید.
  • آب کشی و خشک کردن از مرحله هایی هستند که دست کمی از شستن کیسه ها ندارند. سعی کنید فرآیند آب کشی را دقیق و کامل انجام دهید و از خارج شدن آب های چرک اطمینان حاصل نمایید. هم چنین توصیه می شود کیسه را پس از آب کشی و برای خشک کردن، در محلی تمیز و عاری از هر گونه گرد و غبار، حشره های موذی و آلاینده قرار دهید. کیسه ی مرطوب پتانسیل بالایی برای جذب هر گونه آلاینده ای دارد.

 

بر خلاف آن چه که عموم مردم باور دارند، کیسه های برنج پارچه ای و صنعتی هم می تواند به میزانی آلودگی جذب کند و همین سبب می شود تا هر از گاهی نیاز به شست و شو و نظافت داشته باشد. با این حال، شست و شوی این کیسه ها نیز روش خاص خود را می خواهد که اگر به درستی انجام نگیرد، آسیب های جدی برای سلامتی افراد خواهد داشت.

برای دانلود فایل مقاله ی «چگونه کیسه های برنج را تمیز کنیم؟»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «چگونه کیسه های برنج را تمیز کنیم؟»

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

هر خرید موفقی، با پرسش های هوش مندانه و مناسب آغاز می شود. خرید کیسه برنج نیز یکی از همین مورد ها است که حساسیت و چالش های خاص خود را دارد. در این مقاله نگارنده به دغدغه و پرسش های مورد نظر برای خرید کیسه برنج می پردازد.

پرسش های رایج هنگام انتخاب بسته بندی و کیسه برنج، حول سه محور قرار می گیرند:

قیمت: کدام بسته بندی و کیسه ارزان تر است؟ بستگی به جنس، ماده های به کار رفته و شیوه ی تهیه ی بسته بندی و کیسه دارد.

عملکرد (کیفیت): کدام بسته بندی و کیسه در مقابل فشار، حرارت و آسیب، مقاوم تر است؟ هم چون مورد پیشین، به جنس کیسه و شیوه ی تولید آن بستگی دارد.

محیط زیست: کدام بسته بندی برای محیط زیست مناسب تر است؟ این مورد هم به مواد اولیه و خام به کار رفته در تولید کیسه و بسته بندی آن وابسته است. عمده ی نگرانی ها در این بخش، متوجه بازیافت و امکان استفاده ی دوباره از کیسه است.

 

در ادامه به بسط و بررسی هر مورد می پردازیم.

  1. قیمت: جنبه و بعد های گوناگونی از کیسه و گونه ی بسته بندی آن بر قیمت تمام شده اثر گذار هستند. ضخامت و قطر پارچه ی به کار رفته و دسته ی کیسه، جزو مهم ترین شاخص ها برای این مورد هستند. در کل می توانیم بسته بندی و کیسه ها را (به ترتیب کیفیت)، در چهار مورد بخش کنیم:

  • کیسه ی پلاستیکی

  • کیسه ی کاغذی

  • کیسه پلی پروبیلن بافته نشده

  • کیسه ی کالیکو

 

  1. عملکرد کیسه: ثبات و انسجام کیسه بسیار بر عملکرد آن اثر گذار است. کیسه ای که به راحتی پاره شود، خراش بردارد و آسیب ببیند، کیسه ی مناسب و مرغوبی نیست.

امکان پرینت بر روی کیسه: یکی از مهم ترین گزینه ها برای انتخاب کیسه ی برنج (بیشتر از سوی تامین کننده)، امکان چاپ و طراحی لوگو و دیگر اطلاعات مورد نیاز بر روی کیسه است. هر چه کیسه امکان بیشتری برای چاپ و طراحی انواع اطلاعات و تصویر ها را فراهم آورد، بیشتر مورد پسند تامین کننده ها قرار می گیرد که از این دیدگاه،کیسه های صنعتی و کاغذی، در اولویت نخست قرار دارند.

  1. محیط زیست: این بخش را می توانیم در دو بخش جدا گانه ی کیسه های کاغذی وکیسه های پلاستیکی بررسی کنیم. در ادامه به فایده و ضرر هر یک در این زمینه می پردازیم.

کیسه های کاغذی

فایده

  • از نظر استاندارد های محیط زیست، قابل بازیافت و تحلیل هستند.
  • قابل استفاده ی دوباره هستند.
  • حجم بیشتری را درون خود جای می دهند.

ضرر

درخت های زیادی برای تولید کاغذ قطع می شوند.

تولید و بازیافت این کیسه ها، مواد شیمیایی زیادی نیاز دارد.

فرآیند تولید آن انرژی زیادی نیاز دارد.

 

کیسه های پلاستیکی

فایده

  • برای تولید به انرژی کم تری از کیسه های کاغذی نیاز دارد.
  • تولید کیسه های پلاستیکی انتشار امواج کم تری دارد.
  • در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد.

ضرر

  • از نفت تولید شده و قابل استفاده ی دوباره نیست.
  • برای نوبت های محدودی قابل بازیافت هستند و پس از مدتی، خاصیت پلاستیکی خود را می بازند.
  • کیسه های پلاستیکی زمان زیادی برای بازیافت نیاز دارند و افزون بر این، بازیافت آن ها به محیط زیست آسیب می زند. آلودگی هوا، به خطر افتادن زندگی حیات وحش و آلودگی آب و دریا، از جمله آسیب های بازیافت و نابودی فرآورده های پلاستیکی هستند.

 

 

و در پایان ...

همان گونه که در یافتیم، هر یک از مورد های یاد شده، فایده و البته آسیب هایی دارند. با این حال، به لطف تکنولوژی و پیش روی دانش، می بینیم که روزانه کالا های بهتری در صنعت های گوناگون پدیدار می شوند که افزون بر کیفیت و قیمت مناسب، مصرف و بازیافت به صرفه ای دارند. با این حال، تجربه و بازار نشان داده است که کیسه های پلی پروبیلن، گزینه ی بهتری نسبت به دیگر مورد ها هستند.

برای دانلود فایل مقاله ی «چگونه کیسه برنج مناسب انتخاب کنیم؟»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «چگونه کیسه برنج مناسب انتخاب کنیم؟»

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

کیسه های پلی پروپیلن بافته شده با پلی پروپیلن بافته نشده چه تفاوتی دارند؟

 

در مقاله ی پیشین به بحث کیسه های پلی پروپیلن پرداختیم و دانستیم که این کیسه ها، افزون بر این که دوست محیط زیست هستند، به دلیل ضد آب بودن، مقاوم بودن در برابر فشار و عامل های نفوذ کننده، به گزینه ای مناسب برایاستفاده در صنعت های مختلف از جمله صنعت غذا و کشاورزی (کیسه برنج)، بدل شده اند.

در این مقاله به تحلیل و مقایسه ی دو گونه ی بافته شده و بافته نشده از کیسه های پلی پروپیلن می پردازیم.

 

پی بردن به بافته شده و بافته نشده بودن پلی پروبیلن به کار رفته در کیسه های لمینتی، چندان کار سختی نیست. کافی است نگاهی به درون کیسه داشته باشید. اگر تار و پود کیسه طرحی شطرنجی و قائم الزاویه دارند، پلی پروبیلن بافتنی است و اگر طرح یک دست و ساده داشته باشند، کیسه از پلی پروبیلن بافته نشده ساخته شده است.

هم چون نخ و پشم که گونه های مختلفی دارند، پلاستیک هم جنس و ویژگی های متفاوتی دارد که بر اساس این ویژگی ها، به دسته های مختلف بخش می شود. برای نمونه، ما می دانیم که همه ی نخ ها طبیعی هستند، ولی بخشی از آن ها از حیوان و برخی دیگر از گیاه به دست می آیند. همین مورد درباره پلاستیک و به دنبال آن کیسه های پلاستیکی از جمله کیسه ی پلی پروپیلن نیز نمود دارد.

 

هر دو گونه ی کیسه های بافته شده و بافته نشده ی پلی پروپیلن، از پلاستیک قابل بازیافت تولید می شوند و تفاوت در فرآیند تولید آن ها است. کیسه های پلی پروپیلن بافته شده، به روش سنتی (بافتن) ایجاد می شوند که البته دوام و ماندگاری بالایی دارند. برای ساخت این کیسه ها، ابتدا مولکول های پلی پروپیلن پرس می شوند و به صورت نخ در می آیند، سپس از این نخ ها برای تولید کیسه استفاده می شود. این نوع کیسه بیشتر برای مصرف در صنعت های غذایی هم چون کیسه برنج، کیسه ذرت، حبوبات و مورد هایی از این دست به کار می رود. این کیسه ها تمیز، مقاوم و ساده-دوز هستند.

کیسه های پلی پروپیلن غیربافتنی، از چسباندن فیبر های پلی پروپیلن ایجاد می شوند. برای ساخت این کیسه ها، ابتدا پلمیر ها در محفظه ای از گرما و هوا قرار می گیرند و به شکل نخ و کرک (هم چون شیوه ی تولید پشمک) در می آیند، سپس این نخ و کرک ها بین غلتک های داغ قرار می گیرند که در نهایت به شکل کیسه ای یکپارچه در می آید. از نکته های مربوط به این پارچه ها، می توانیم به ماندگاری بلند مدت رنگ و طرح آن اشاره کنیم که آن را به گزینه ای مناسب برای کارکرد های گرافیکی بدل کرده است.

 

بافته شده یا بافته نشده: کدام بهتر است؟

 

اگر هدف شما تنها استفاده از کیسه برای مصرف های رایج، از جمله کیسه برنج و مواد غذایی است، هر دو مورد مناسب و مقرون به صرفه هستند. با این حال اگر هدف شما مصرف عمده و کلان است، بد نیست دو مورد را خاطر نشان کنیم:

کیسه های پلی پروپیلن بافته شده، از کیسه های بافته نشده گران تر هستند و این خود به دلیل ساختار و سازوکار تولید آن ها است. پس اگر با محدودیت بودجه مواجه هستید، کیسه های بافته نشده گزینه ی بهتری هستند.

 

  1.  

اگر طراحی کیسه شما جزئیات هنری و چاپی زیادی دارد، کیسه های بافته نشده گزینه ی بهتری برای شما به شمار می روند و جزئیات چاپی را بهتر نمایش می دهند.

 

  1.  

 

با توجه به ویژگی های متنوع و گسترده ی این کیسه ها، نگارنده انتظار دارد که استقبال از آن ها در زمینه های گوناگون افزایش یابد و همین سبب می شود تا مشتری و البته تامین کننده های زیادی برای استفاده از این کالا پا به عرصه ی رقابت نهند. پس هرچه سازمان ها زودتر به این عرصه ورود کنند، سهم بیشتری از آینده خواهند داشت.

برای دانلود فایل مقاله ی «کیسه های پلی پروبیلن بافته شده با پلی پروبیلن بافته نشده چه تفاوتی دارند؟»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «کیسه های پلی پروبیلن بافته شده با پلی پروبیلن بافته نشده چه تفاوتی دارند؟»

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

 

کیسه های پلی پروپیلن، یکی از مناسب ترین گزینه ها برای جایگزین شدن با کیسه و گونی های پلاستیکی برنج هستند. هم چون برنج که عمده ی تولید آن در چین انجام می شود، در زمینه ی تولید این کیسه ها نیز چین پیش قراول صنعت به شمار می رود. در این مقاله، نگارنده در تلاش است تا با پاسخ دادن به پرسش های رایج در این زمینه، ذهن مخاطب را با این گونه از کیسه ها، آشنا سازد.

 

 

در ادامه به تحلیل و بررسی پاسخی مناسب برای پرسش های یاد شده می پردازیم.

1. بافتن

از آن جایی که کیسه های پلی پروپیلن نیز به روش بافتن ساخته و پرداخته می شوند، پیش از هر چیز لازم است تا بازبینی دوباره بر روی معنا و مفهوم بافتن داشته باشیم. در این مقاله، بافتن از جمله روش هایی است که در آن، رشته هایی در دو مسیر افقی و عمودی (تار و پود)، به یک دیگر بافته می شوند و قطعه و تکه ای پارچه را شکل می دهند. حال این رشته ها می توانند از جنس پارچه، نخ یا هر ماده ی دیگری باشند.

 

2. پلی پروپیلن های بافتنی

کیسه برنج های پلی پروپیلن که اغلب با نام کیسه های پلی پروپیلن شناخته می شوند، یکی از گونه های رزین ترموپلاست (گرما نرم) هستند که پلیمرازیسیون پلی پروپیلن پدید می آیند. در نتیجه می توانیم بگوییم که کیسه های پلی پروپیلن، از رشته های سبک ولی "قوی" پلی پروپیلن پدید می آیند که با وجود سبکی و سادگی، مقاومت بالایی برای نگه داری ماده های سیال سنگین وزن دارند. گفتنی است که به کیسه های برنج پلی پروپیلن، پلی پروپیلین، کیسه ی پلی پروپیلین نیز گونی پلی پروپیلین نیز گفته می شود.

در بیان ویژگی های این کیسه می توان گفت:

 

3. کاربرد های کیسه برنج پلی پروپیلن

  • در کشاورزی از کیسه های پلی پروپیلن برای نگه داری، انتقال و مصرف دانه های مختلف گیاهی هم چون میوه، سبزی، برنج، غلات و ذرت استفاده می شود که البته ساختار کیسه برای هر مورد متفاوت است.

  • هم چنین خاصیت ایزوله بودن، غیر قابل نفوذ بودن، آب کشی و فیلتر ساده و راحت، سبب شده تا افزون بر مورد نخست، از این کیسه ها در صنعت های ژئوتکنیکال هم چون معدن، بندرگاه ها، راه آهن، جاده و ساختمان سازی نیز استفاده شود.

جدا از همه ی مورد های یاد شده، کیسه های پلی پروپیلن، دوست طبیعت و محیط زیست هستند و می توان پس از مصرف، آن ها را ذوب و برای تولید دیگر کالا ها استفاده کرد. افزون بر این، کیسه های پلی پروپیلن، گزینه ی مناسبی برای چاپ (به ویژه چاپ دیجیتال) و درج نام و اطلاعات کالا بر روی آن هستند و به راحتی می توان گونه های مختلفی از طرح های سفارشی و دل خواه را بر روی آن درج کرد.

برای دانلود فایل مقاله ی «آشو با جاش بخر: کیسه های پلی پروبیلن»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «آشو با جاش بخر: کیسه های پلی پروبیلن»

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

کسب و کار خانگی تان را راه اندازی کنید

با استمرار حرکت رو به جلو و فزاینده ی تکنولوژی، بیم آن می رود که ماشین ها رفته رفته جای انسان ها را بگیرند و نیرو های انسانی گوناگون، به ویژه قشر کارگر، زندگی شغلی خود را در معرض تهدید های مختلف بیابد. با وجود همه ی تهدید ها و پیامد ها، نگارنده فرصت هایی هم در این عرصه می یابد. برای نمونه می توانیم به کسب و کار های خانگی در عرصه ی بسته بندی اشاره کنیم. برگ میوه، مربای خانگی، حبوبات و حتی برنج و دیگر ماده ها و فرآورده های غذایی خانگی، از جمله نمونه هایی هستند که به لطف تکنولوژی و ماشین های پیشرفته و البته چابک، رشد قابل توجهی داشته اند.

 

بسته بندی یا مواد نگه دارنده، پرسش این است...

گرچه صنعتی شدن و اتوماسیون، زندگی را برای بشر ساده و سریع کرده است، با این حال پیامد هایی هم به همراه داشته است که یکی از آن ها، بحث نگه داری مواد غذایی است.

همان گونه که می دانیم، نگه داری مواد غذایی، گرچه سبب ماندگاری بیشتر و بهتر غذا و خوراکی می گردد، اما اثر های جانبی قابل توجهی برای سلامتی دارد که اغلب از دید و توجه مصرف کننده دور می ماند. از بین رفتن منبع های معدنی، ماده های مقوی و طعم ماده ی خوراکی، تنها بخشی از پیامد های استفاده از مواد نگه دارنده هستند.

در این مقاله نگارنده قصد دارد تا با معرفی و بررسی شیوه های مختلف بسته بندی که پیامد و اثر جانبی کمتری دارند، مخاطب را نسبت به این موضوع آگاه سازد.

 

باکتری رو خفه کن

عمده ی روش های بسته بندی، با هدف نابودی باکتری انجام می گیرند و ابزار مورد نظر برای این موضوع، گرفتن اکسیژن از کالا و بسته بندی است. با ممانعت کردن از ورود اکسیژن به بسته بندی، باکتری ها کشته می شوند و رشد نمی کنند.

سه روش عمده برای بسته بندی (با کم ترین میزان مواد نگه دارنده) وجود دارد که عبارتند از:

  1. تغییر دادن میزان اتمسفر بسته
  2. کنترل کردن میزان اتمسفر درون بسته
  3. بسته بندی وکیوم

در ادامه هر یک را بررسی می کنیم.

 

  1. تغییر دادن میزان اتمسفر بسته

این روش که به اختصار آن را MAP می نامند، بر کاهش اکسیژن بسته تمرکز دارد. در این روش میزان اکسیژن داخل بسته بندی به کم ترین میزان می رسد و با دیگر گاز هایی که کم ترین میزان اکسیژن را دارند، جای گزین می گردد. کربن دی اکسید و نیتروژن، دو جایگزین عمده برای این منظور هستند که میزان آن در ماده های غذایی و بسته بندی های مختلف، متفاوت است.

  1.  کنترل اتمسفر بسته بندی

روش نخست بیشتر در زمان بسته بندی کاربرد دارد و پس از آن، فایده ای نخواهد داشت. به این دلیل که پس از بسته بندی، کالا و ماده ی غذایی دوباره تنفس خواهد داشت و همین تنفس سبب رشد باکتری ها خواهد شد. به همین سبب برای ماندگاری های بالا تر، از روش دوم یا CAP استفاده می شود. در این روش، افزون بر وارد کردن گاز های جاذب اکسیژن به بسته بندی کالا، رطوبت و حرارت کالا نیز کنترل می شود تا سلامت آن هم چنان پس از بسته بندی نیز پایدار باشد.

  1. VAC

در این روش که "وکیوم" نام دارد، هوای داخل بسته تا حد امکان تخلیه می گردد و مشخص است که این فرآیند هیچ گاه به صورت کامل رخ نخواهد داد و همواره درصدی از هوا (هر چند بسیار اندک)، درون بسته بندی کالا وجود خواهد داشت. با خروج اکسیژن از داخل بسته، ارگانیسم های درون آن فرصت تنفس و در نتیجه رشد را از دست خواهند داد. هم چنین نبود اکسیژن، از اکسیده شدن کالا و ماده ی غذایی پیش گیری می کند و همین سبب ثابت ماندن رنگ ماده ی غذایی می شود.

 

گرچه هر سه مورد یاد شده، جزو بهینه و به صرفه ترین روش های نگه داری ماده های غذایی هستند، اما فراموش نکنیم که هر ماده ای برای بقا و حفظ فایده و ارزش هایش، به فضا و اکوسیستم طبیعی خود نیاز دارد که اگر از آن سلب یا دگرگون شود، خاصیت و فایده ی نخستین خود را می بازد. پس بهتر است تا جایی که امکان دارد، از ماده های غذایی تازه استفاده کنیم و روش های نگه داری را بیشتر برای مورد های به جا و درستش (صادرات، انتقال مواد غذایی به منطقه های محروم و دور از دسترس و دیگر مورد های مشابه)، به کار بگیریم.

برای دانلود فایل مقاله ی «چگونه با بسته بندی کسب و کار خانگی راه اندازی کنیم؟»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «چگونه با بسته بندی کسب و کار خانگی راه اندازی کنیم؟»

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

در مقاله های پیشین دانستیم که بسته بندی، لباس و خانه ی کالا به شمار می رود. دانستیم که صدای بسته بندی از صدای فروشنده بلند تر است و این کالاست که در نهایت باید خود را به فروش برساند. از سویی دیگر، آگاه شدیم که بهتر آن است که نه طراح، که طرح حرف و حدیث خودش را به گوش مخاطب برساند. در این مقاله به دو زیر گروه مهم از طراحی و بسته بندی می پردازیم:

 

بسته بندی و طراحی داخلی

از آن جایی که در یادداشت های پیشین به میزان کافی به این مورد پرداخته ایم، حال تنها نگاهی بر آن داریم و توجه مان را برای مورد دوم صرف می کنیم.

اگر سودای فعالیت کشوری در سر دارید، این گروه را می توان به زیر مجموعه های متعدد بخش کرد. برای نمونه، اگر تولید کننده ی برنج هستید و به نقطه های مختلف ایران برنج صادر می کنید، می توانید متناسب با شرایط آب و هوایی، فرهنگی، حمل و نقل و دیگر عامل های موثر، به طراحی و بسته بندی کیسه و گونی های برنجبپردازید. توجه به شرایط نگه داری، شرایط فروش، جذابیت برای مشتری، سادگی در استفاده و بازیافت، از عامل های موثر در این مورد هستند.

 

 

بسته بندی و طراحی صادراتی

طراحی و بسته بندی صادراتی ملاحظاتی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

  1. الزام های قانونی و گمرکی: اطمینان حاصل کنید که طراحی و بسته بندی کالای شما، منافی چارچوب و قانون های تدوین شده ی صادرات و گمرک، نباشد. بهتر آن است که پیش از طراحی و بسته بندی کالا، نگاهی بر قانون و چارچوب های حقوقی مربوط به صادرات کالای خود داشته باشید تا کالا از مرز روانه ی کارخانه نشود.
  2. شرایط حمل و نقل: در نظر داشته باشید که پس از مرز و خروج از کشور، کالا چه مسیری طی می کند و یا از اساس طراحی و بسته بندی شما می تواند از کارگاه تا مقصد برون مرزی، از کالا نگه داری کند و در عین حال پایدار بماند. مبادا کامیون خالی از کالا به مقصد برسد (یعنی چی؟؟؟)
  3. کالای خود را در شهر بیگانه تنها رها نکنید: اطمینان حاصل کنید که کالای شما، مطابق و در هماهنگی کامل با دیگر کالاهای مشابه در بازار رقیب و خارجی است. پیشنهاد می کنم قبل از طراحی و بسته بندی کالای صادراتی، دست کم یک بار نگاهی به طراحی و بسته بندی کالا های مشابه خارجی انداخته باشید. این کار سبب می شود تا با اعتماد به نفس بیش تری دست به طراحی و بسته بندی بزنید و هنگام عرضه و ارائه ی کالای خود، عرق سرد بر پیشانی نداشته باشید.
  4. فید بک یادت نره: آخرین و البته مهم ترین گام در طراحی و بسته بندی کالا، این است که با دریافت فید بک از مشتری و مخاطب های کالا، مسیر را برای طراحی، بسته بندی و صادرات کالاهای بعدی هموار سازیم.

 

"اگر گام پایانی انجام نشود، در حقیقت شما هیچ کاری انجام نداده اید".

کاهش ارزش پول ملی که به دنبال نوسان های بازار ارز (دلار)، طلا و سکه پدیدار شد، با کاهش دستمزد و دریافتی های کارگر ها و کارمند ها، نیروی کار داخلی را ارزان کرده و همین موضوع، پنجره های گسترده و متعددی به سمت بازار های جهانی و صادرات کالای ایرانی فراهم آورده است. با این حال، هم چون هر پروژه و رویدادی، این موضوع نیز مرحله و پیش نیاز های خاص خود را دارد که در این یادداشت به یکی از آن ها پرداختیم. بر خلاف باور عموم، نگارنده صرف وقت برای پژوهش را صرفه جویی در هزینه و عدم تلاش برای پژوهش را معادل از دست رفتن سرمایه و "بی گدار به آب زدن" می یابد.

برای دریافت فایل مقاله ی «سفرت به خیر اما: بسته بندی داخلی و صادراتی»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «سفرت به خیر اما: بسته بندی داخلی و صادراتی»

 

  • پرینتر پرینت