هر چیزی در مورد چاپ

آشنایی با تمام سیستم های چاپی و کاربرد های آن

هر چیزی در مورد چاپ

آشنایی با تمام سیستم های چاپی و کاربرد های آن

۸ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

همان گونه که در گذشته یاد کردیم، برنج از جمله ی کهن ترین دانه های غذایی است که به مدت پنج هزار سال، شکم بشر را سیر کرده است. سهولت کاشت و تهیه ی این دانه ی پربرکت و مقوی سبب شده تا مردم سراسر جهان، از آن در کنار گندم و ذرت، به عنوان یکی از گزینه های اصلی تامین خوراک خود یاد کنند.

با این همه، بر خلاف شهرت و محبوبیت جهان گیر این دانه ی چند رنگ، روش های مختلف پخت برنج چندان شناخته شده نیستند. به همین جهت بر آن شدیم تا با پرداختن به روش های مختلف پخت برنج، نه تنها مخاطب را در پخت بهتر برنج یاری دهیم، بلکه تجربه های مختلف و متنوعی از آشپزی با برنج را برای او رقم بزنیم. در ادامه به روش های مختلف پخت برنج می پردازیم.

 

 

  1. جوشاندن و بخار پز کردن

برنج به طور معمول به روش جوشاندن و بخار پز پخته می شود. در این روش، برنج به میزان زیادی خیسانده می شود و به اصطلاح، آب می خورد. اگر برنج بلند باشد، پس از پخت به صورت پف کرده و کرکی (فلافی) در می آید و اگر برنج کوتاه باشد، به هم چسبیده و ممکن است "شفته" بشود. پس از این می توان برنج را سرو کرد.

این نوع برنج مصرف های غذایی مختلفی دارد. می توان آن را درون سوپ ریخت و سرو کرد. می توان به همراه سبزی های مختلف آن را مصرف کرد و یا می توان به روش چینی ها آن را سرخ و همراه با گونه های مختلف سوشی میل کرد.

از فایده های این روش پخت، می توان به درصد بالای هضم آن (88 درصد هضم در بزرگ سال و کودک) اشاره کرد.

  1. آب کش کردن

این روش همچون روش پیشین است و تنها تفاوت آن در میزان آب مصرفی است. بر خلاف روش پیشین که برنج درون آب پخته می شود، در این روش پس از این که برنج به میزان کافی پخته شد، ظرف را از روی اجاق بر می داریم و آب آن را خارج و به اصطلاح برنج را آب کشی می کنیم. پس از این برنج را مجدد درون ظرف خالی از آب می ریزیم و می گذاریم تا مدتی بخار پز شود. در این روش به دلیل استفاده از آب فراوان و البته آب کشی، بخش زیادی از املاح و مواد مغذی برنج که البته حلال در آب هستند (هم چون نشاسته و پروتئین)، از بین می روند.

  1. پختن با آب بهینه

در این روش تنها به میزانی آب درون برنج می ریزیم که همه ی آن جذب شود و این میزان بسته به نوع و مقدار برنج متفاوت است. پس از این که آب شروع به جوشاندن کرد، میزان شعله را کم می کنیم تا پخت برنج به آرامی و درون ظرف انجام شود. مشخص است که پس از پخت، برنج های کف ظرف نرم تر از برنج های روی ظرف خواهند بود.

  1. سرخ کردن

این روش بیش تر در آشپزی های مکزیکی، چینی و اسپانیایی کاربرد دارد. در این روش برنج به همراه دیگر ماده های غذایی (بسته به دستور پخت متفاوت است) مانند گوشت، سبزی و حبوبات، ابتدا سرخ و سپس به همراه دیگر ماده ها، درون ظرفی حاوی مقدار مشخصی از آب پخته، می شوند.

  1. فرنی یا حریره

این روش در ایران طرفدارهای زیادی دارد. در این شیوه، همانند مورد نخست، برنج را در ظرفی می جوشانیم و در همین حال که برنج در حال جوشیدن است، مقدار زیادی آب به آن اضافه می کنیم. این میزان زیاد آب سبب تجزیه و نرم شدن برنج می شود. فرنی را بیشتر در صبحانه و یا برای بهبودی بیمارها مصرف می کنند و در سراسر جهان، روشی شناخته شده و محبوب برای پختن برنج است.

  1. روش جوانه زدن

در این روش پیش از آن که برنج را به صورت رایج بجوشانند، آن را خیس و سپس آب کشی می کنند. پس از این برای چند روز برنج را کنار می گذارند تا جوانه بزند و خاصیت غذایی آن بیشتر شود. این همان روشی است که در پخت یکی از سین های سفره ی هفت سین به کار می رود.

  1. برنج فشرده (همون دلمه ی خودمون)

برنج فشرده بیشتر در کشورهایی هم چون مالزی و اندونزی طرفدار دارد. در این روش برنج خام یا نیمه پخته را درون برگ نارگیل، پوست موز یا مثل ما ایرانی ها برگ مو قرار می دهند و سپس آن را می پزند. در نهایت برنج فشرده شده و شکل پوشش خود را می گیرد. ناگفته نماند که می توان از گوشت و سبزی نیز در پخت برنج فشرده (دلمه) استفاده کرد.

 

زیاد نخور، چاق میشی

برنج جزو غذاهای اصلی بیشتر مردم جهان است و همین موضوع، سبب شده تا این دانه، بسته به محیط، شرایط آب و هوایی و فرهنگ های گوناگون، شیوه های پخت مختلفی را تجربه کند. نگارنده باور دارد که آشنایی با سبک ها و روش های مختلف پخت، تجربه های جذاب و گسترده ای از آشپزی برایمان رقم می زند و باعث می شود اندکی از یکنواختی و روزمرگی فاصله بگیریم.

گذشته از این، با گسترش تب و تاب گیاه خوار شدن در جهان، نگارنده پیش بینی می کند که مردم به سمت آزمودن و حتی ابداع روش های مختلف پخت و تهیه ی غذا با استفاده از فرآورده های گیاهی و کشاورزی رو کنند که در این صورت، این مقاله ارزشی دو چندان خواهد یافت.

با این حال فراموش نکنیم که مصرف زیاد برنج، خطر چاقی و بدتر از آن، از دست دادن تناسب اندام را به همراه خواهد داشت. پس توصیه می کنیم هم چون دیگر ماده های غذایی، درک درستی از میزان مصرف آن داشته باشید.

برای دریافت فایل مقاله ی "از ماده تا انرژی: روش های پخت برنج"، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی "از ماده تا انرژی: روش های پخت برنج"

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

مشتری رو بدزد: بنر چاپی و کارکردهای آن

بنر و استند، از جمله ابزارهای بازاریابی و مارکتینگ هستند که کاربردهای گسترده و موثری در جذب مشتری دارند. بنر و استند بیشتر در نمایشگاه، بازار و گردهم آیی های تجاری و سازمانی به کار می روند و هدف آن ها، جذب مشتری ها در یک نقطه و آگاه ساختن ایشان نسبت به یک رویداد، آگهی، شخص یا روند است.

با این حال، هم چون دیگر ابزارها، اگر این ابزار هم با شناخت و آگاهی نسبت به کاربردهای آن استفاده نشود، ممکن است فرصت ها را به تهدید تبدیل کند. پس هرچه بیشتر درباره ی کاربرد و استفاده از بنر بدانیم، بهتر می توانیم از پتانسیل های آن برای تبلیغ کالا و جذب مشتری بهره بگیریم. به همین دلیل بر آن شدیم تا در چند جمله، به بررسی بنر چاپی و این که چرا باید از بنر چاپی استفاده کنیم، بپردازیم.

 

 

  1. برندینگ

بنر سازمان شما، یکی از مهم ترین ابزارهایی است که می تواند آگاهی مشتری از برند شما را افزایش دهد. به همین جهت لازم است تا بنر سازمان، در انطباق و تناسب کامل با برند و ادبیات برند سازمان طراحی و تهیه شود. هرچه میزان سازگاری میان بنر و ادبیات برند سازمان بیشتر باشد، پذیرش آن از سوی مشتری (به ویژه مشتری های وفادار)، ساده و سریع تر انجام می شود.

با این حال، وجه مهم تر بنر در برندینگ، جذب مشتری های جدید است. جدا از راضی نگه داشتن مشتری های پیشین، بنر شما باید بتواند مشتری های جدید را نیز به سمت سازمان جذب و آن ها را برای خرید آماده کند. فراموش نکنید که مشتری های احتمالی، شما را از روی بنرتان قضاوت خواهند کرد. گذشته از این، در یک نمایشگاه و گردهم آیی، مشتری ها وقت چندانی برای سر زدن به همه ی غرفه ها ندارند و گاهی، از روی بنر هر غرفه و برند، تصمیم به مراجعه و بازدید می کنند.

 

  1. سایز بنر

سایز بنر باید با محل برگزاری رویداد و استفاده از بنر، متناسب باشد. سایز بنر باید با هدف و حرفی که می زند، هماهنگ باشد. نمی توان عبارت کلانی مانند "تجارت جهانی" را در یک بنر کوچک نشان داد. نکته ی مهم دیگر، توجه به جنس و ساختار بنر است. آیا بنر ایستاده نیاز دارید یا بنری که بتوان آن را از جایی آویزان کرد؟ آیا بنر شما در نقطه ی دید مشتری قرار دارد یا تنها بخشی از نمایشگاه را اشغال کرده است؟

  1. سادگی نهایت پیچیدگی است

هر رویداد یک بار رخ می دهد و بنابر این، شما تنها یک بار فرصت خواهید داشت تا چشم و توجه مشتری را از آن خود نمایید. پس سعی نکنید با شعارها و حرف های طولانی و زمان بر که توجه و وقت زیادی از مشتری طلب می کنند، او را از خواندن و توجه به بنر منصرف کنید. ساده و سرراست، در کم ترین زمان و واژه، حرف و هدف خود را بیان کنید. شاید دیگر چنین فرصتی دست ندهد.

 

  1. فونت و ترکیب رنگ

این مورد را می توان ادامه ی مورد پیشین و در ستایش سادگی دانست. فونت، ترکیب رنگ، چاپ و جنس بنر شما، باید بتواند حرف خود را به سادگی و خیلی سریع، به مخاطب منتقل کند. حرف خوب شما هیچ فایده و سودی نخواهد داشت اگر مخاطب نتواند با استفاده از بنر آن را درک کند.

  1. فراخواندن مشتری برای خرید

همه ی آن چه بیان شد، برای این است که مشتری به سمت سازمان جذب شود و پس از  آن اقدام به خرید و ایجاد پیوند با سازمان نماید. در نهایت با استفاده از میزان جذب و خرید مشتری است که می توان به اثربخش بودن بنر و دیگر ابزارها پی برد. هر چقدر هم که بنر در جذب اولیه ی مخاطب موثر باشد ولی نتواند مشتری را به خرید تشویق کند، چاپ و استفاده از بنر هیچ سودی نخواهد داشت. بنر باید بتواند میل و اضطرار به خرید را در مشتری ایجاد کند.

 

بدزدش...

امروز در جهانی زندگی می کنیم که به موهبت تکنولوژی، افزایش جمعیت و اتوماسیون، گزینه و راه های متعدد و بی شماری پیش روی خریدار وجود دارند. تعدد تامین کننده، حضور گسترده ی رقیب ها، گسترش کالاهای مشابه و جایگزین، همه سبب شده اند تا سازمان ها از هر راهی، به فکر ربودن مشتری باشند. نگارنده مارکتینگ را یکی از این راه ها می داند که خود ضرورت ها و الزام های خاصی دارد. بنر چاپی یکی از این الزام هاست که به شما این امکان را می دهد تا در نمایشگاه و رویدادهای مربوط به کسب و کارتان، خوش بدرخشید و سهمی از بازار خود داشته باشید.

برای دریافت فایل مقاله ی "مشتری را بدزد: بنر چاپی و کارکردهای آن" بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی "مشتری را بدزد: بنر چاپی و کارکردهای آن"

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

برنج، گندم و ذرت، سه مورد از مهم ترین و پرمصرف ترین غذاهای جهان هستند که روی هم رفته، 42 درصد از کالری مورد نیاز تمام بشر را تامین می کنند. در این بین، برنج هم چنان بهترین گزینه غذایی برای کشورهای میان درآمد و کم درآمد است.

برنج غذای اصلی بیش از نیمی از مردم جهان را تشکیل می دهد. بیش از 3.5 بیلیون از افراد بشر، 20 درصد از کالری روزانه ی مورد نیاز بدن شان را با مصرف برنج تامین می کنند. با وجود گستردگی و استقبالی که در سراسر جهان از برنج می شود، آسیا با 90 درصد، هم چنان در صدر تولید کننده های برنج قرار دارد. ناگفته نماند که تقاضای برنج نیز در این قاره همبستگی مثبتی با تولید آن دارد و هم چنان رو به افزایش است. با این حال، منطقه هایی هم در جهان وجود دارند که گرچه همانند آسیا برنج خیز نیستند، ولی تقاضا برای برنج در آن ها، رشد گسترده ای یافته است. آفریقا و آمریکای لاتین دو مورد از مورد های یاد شده هستند. آن چه مشخص است، این است که با رشد جمعیت و اقتصاد، تولید و تقاضای برنج، رشد خواهد یافت.

 

گرچه برنج هم چنان غذای اصلی این قاره به شمار می رود، با این حال پیش بینی می شود که در آینده و با رشد اقتصادی کشورهای این قاره، ذائقه و رژیم مردم دگرگون شود و میزان تقاضا برای برنج کاهش یابد.

ژاپن، تایوان و کره جنوبی، از نمونه کشورهای با درآمد بالا هستند که پس از رونق اقتصادی، رفته رفته مصرف برنج را کاهش دادند و به مصرف سبزی و گوشت رو آوردند. همین الگو درباره کشورهای میان درآمد هم چون چین، تایلند و مالزی نیز دیده می شود.

هند، ویتنام و اندونزی، از جمله کشورهای در حال توسعه هستند که روند یاد شده، با آهنگ کند تری در آن ها دیده شده است.

با این حال فراموش نکنیم که الگوهای فرهنگی خاص (هم چون گیاه خواری در هند)، شرایط آب و هوایی، جامعه و پیشینه های اجتماعی و ارزشی آن، از جمله فاکتور هایی هستند که در مصرف برنج مداخله می کنند و ممکن است از شکل گیری روند یاد شده پیش گیری و یا در پیش روی آن دگرگونی ایجاد کنند. با این همه، تا کنون تولید و مصرف برنج در آسیا با افزایش همراه بوده است.

 

در آفریقا شرایط کمی متفاوت است. در این کشور سرانه ی مصرف برنج نسبت به دهه های پیشین رشد چشم گیری داشته است و البته در این بین، رشد جمعیت نیز بی تاثیر نبوده است. میزان افزایش مصرف برنج در آفریقا به اندازه ای است که حتی میان شهرنشین ها نیز برنج به عنوان گزینه ای اصلی برای تامین غذای خانواده تبدیل شده است. با این حال، اختلاف معنا داری میان افزایش مصرف برنج در آسیا و آفریقا وجود دارد و نباید آن دو را متاثر از یک عامل پنداشت.

 

"بر خلاف آسیا که با افزایش درآمد میزان مصرف برنج در آن کم می شود، در آفریقا با افزایش درآمد میزان مصرف برنج نیز افزایش می یابد و این خود نشان می دهد که مردم آفریقا تا چه میزان با فقر و قحطی سروکار دارند که برنج برای آن ها، به عنوان غذایی گران قیمت و مفید به شمار می رود."

 

با همه ی این ها، هنوز این قاره در تامین برنج با مشکل مواجه است و عرضه ی برنج، نمی تواند پاسخ گوی تقاضای موجود باشد.

اگر بخواهیم یک نتیجه گیری از آن چه یاد شد عرضه کنیم، باید بگوییم که گرچه با وجود رشد جمعیت، تکنولوژی، شهر نشینی و اقتصاد، هم چنان بخشهایی از جهان هستند که در فقر و قحطی به سر می برند و برنج برای آن ها، به عنوان غذایی گران بها و شاید بتوان گفت "کمیاب"، به شمار می آید، ولی قاعده و اصل کلی این است که رشد اقتصادی، افزایش شهرنشینی و رشد جمعیت، از جمله عامل های اثرگذار بر تولید و مصرف برنج هستند و می توانند عرضه و تقاضای آن را دگرگون سازند. با این حال نگارنده باور دارد که با وجود پیشرفت تکنولوژی و رشد اقتصاد، زمین های کشاورزی و منبع های طبیعی، ثابت هستند و افزایش پیدا نمی کنند و همین ممکن است در آینده چالش های گسترده ای را پیش روی صنعت کشاورزی، به ویژه برنج، قرار دهد.

برای دریافت فایل مقاله ی "دور دنیا با برنج"، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی "دور دنیا با برنج"

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

نمک نه تنها یکی از اساسی ترین ماده های معدنی مورد نیاز بدن است، که در اقتصاد و کالبد تجاری کشور نیز نقش مهم و تعیین کننده ای دارد. به دلیل فراوانی و ارزان بودن نمک، بیشتر مردم از فرصت های کارآفرینانۀ نهفته در آن ناآگاه هستند. با این حال تجربه نشان داده که از زمان استخراج نمک از دریا تا رسیدن آن به دست مصرف کنندۀ نهایی و استفاده از آن در غذا، فرصت های کارآفرینانۀ بسیاری وجود دارد که نه تنها سبب اشتغال زایی می شود، که البته افزایش تولید و صادرات ملی را به همراه خواهد داشت.

در این مقاله سعی داریم تا نگاهی بر فرصت های کارآفرینانه که در کسب و کار نمک نهفته است، داشته باشیم.

 

  1. اول اجازه بگیر

در گام نخست، لازم است تا متقاضی با مراجعه به سازمان های بهداشتی و غذایی، درخواست صدور مجوز برای فعالیت در این زمینه را داشته باشد. البته برای دریافت مجوز نیز لازم است تا متقاضی مطلب های مشخصی را دربارۀ نمک، تولید و نگهداری آن فرا بگیرد.

  1. برگرد ببین کجا شوره

پس از گام نخست، لازم است تا مخاطب و متقاضی، منبع و کانال هایی را که می توانند نمک مورد نظر او را تامین کنند، شناسایی نماید. به همین جهت، لازم است تا متقاضی ابتدا به شناسایی خرده فروش ها، فروشنده های نمک، تامین کننده ها و دیگر کانال های تامین نمک بپردازد. با توجه به گوناگونی نمک ها، لازم است تا متقاضی تعریف و برداشت درستی از نمک مورد نظرش داشته باشد تا زودتر و بهتر به نتیجه برسد. در گامی دیگر، متقاضی می تواند از راه برقراری ارتباط با تولید کننده های اصلی نمک، کالای مورد نظرش را با واسطۀ کمتر و راحت تر و ارزان تر تهیه کند. لازم به یادآوری است که عمدۀ نمک تولیدی ایران، از معدن های گرمسار استخراج می شوند. با این حال اندکی پژوهش و مطالعه، به متقاضی کمک می کند تا با برنامۀ درست تری گام در مسیر نهد.

  1. شورشو در بیار

پس از دست یافتن به مادۀ اولیۀ مورد نظر، لازم است تا متقاضی اقدام به تولید نمک در اندازه و شکل مورد نظر و سپس بازاریابی کالای تولید شده بپردازد. به همین جهت، بازاریابی و تبلیغات نقش حیاتی و غیرقابل چشم پوشی، برای به فروش رفتن کالا و خدمت تولید شده دارند. بازاریابی به دنبالۀ تولید می آید و سعی دارد تا کالا و خدمت ایجاد شده را به مشتری معرفی و او را نسبت به مزیت و امتیازهای کالای جدید آگاه سازند.

 

 

بسته بندی و طراحی کالا: بسته بندی و طراحی کالا پس از دو گام نخست می آیند. هرچه جلد و بسته بندی کالا، جذاب تر، گیرا تر و راسخ تر باشد، مشتری انگیزه و دلیل کافی برای خرید خواهد داشت. پس پیشنهاد می شود سازمان ها با صرف هزینه برای پرداختن به این مهم، نه تنها کیفیت کالا را بهبود بخشند، که اندکی از هزینۀ بازاریابی را در این وجه جبران نمایند.

طراحی کیسۀ نمک، از دیگر موضوع های مهمی است که باید در این بخش به آن پرداخت. حضور گستردۀ برندها و نام های مختلف تولید نمک، سبب شده تا دانش مدیریت برند و طراحی، نقش مهمی در موفقیت کالا داشته باشد. به همین جهت توصیه می شود تا طراحی و بسته بندی نمک با صرف وقت و هزینۀ کافی و با کیفیتی مناسب انجام شود.

 

به باور نگارنده، اهمیت بازاریابی و مدیریت برند به میزانی است که می توان آن را با راه اندازی کسب و کاری جدید، هم وزن دانست. برای نمونه، شما می تواند با یکطراحی و بسته بندی جدید و جذاب، همان کالایی که توسط دیگر تولید کننده به فروش می رسد را روانۀ بازار کنید. از سویی دیگر، شما می توانید با ایجاد تمایز در گونۀبسته بندی نمک، مصرف های مختلفی را برای نمک تعریف و از این راه مزیت رقابتی برای کسب و کارتان ایجاد نمایید.

در پایان اگر همۀ مرحله ها را خوب طی کرده باشید، می توانید امید داشته باشید کالای شما بتواند مسیرش به بازار را طی و جایی در منزل مشتری داشته باشد.

 

همۀ آن چه یاد شد، بر ضرورت و اهمیت طراحی، بسته بندی و بازاریابی دلالت دارد. اگر خوب بنگریم، پی می بریم که در فضای کسب و کار امروز، کالاهایی هم چون برنج، نمک، گندم و دیگر مواد غذایی، ساده تر از گذشته تولید و فرآوری می شوند و این واقعیت، بر اهمیت یافتن فرآیندهای پساتولید صحه می گذارد. 

برای دریافت فایل مقالۀ «نفت سفید (کارآفرینی با نمک)» بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقالۀ «نفت سفید (کارآفرینی با نمک)»

 

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

اندر حکایت بسته بندی و چاپ مواد غذایی: بزار محصولت سری تو سرا در بیاره

در مقالۀ پیشین دانستیم که با گسترش تولید و پدید آمدن تامین کننده های فراوان، مزیت رقابتی را باید در گروه فاکتورهایی چون طراحی و بسته بندی، جست و جو کرد. کافی است نگاهی به فروشگاه های زنجیره ای داشته باشیم تا درک کنیم که روزانه چه تعداد برند و بسته بندی های مختلف و گسترده از کالایی یکسان روانۀ بازار می شوند و می کوشند تا در میان قفسه های فروشگاه جایی برای خود دست و پا کنند.

متخصص های بازاریابی و فروش بر این باور هستند که کیفیت دیگر نه امتیاز که الزام  به شمار می رود. روشن است که در چنین شرایطی از بیزنس، باید در نقطۀ ارائه وعرضۀ کالا مزیت رقابتی مورد نظر خود را بیابیم. به همین دلیل، هر گونه کوتاهی و کاستی در این مورد، می تواند اندک شانس سازمان برای عرضۀ کالا را نابود کند. به همین دلیل در این مقاله به تعدادی از نکته های مهم در بسته بندی و طراحی کالا می پردازیم.

 

  1. سخت نگیر

هرچه طراحی ساده تر و مینیمال تر باشد بهتر است. فراموش نکنیم که امروز مشتری از همه سو با برند، طرح، رنگ و بسته بندی های متفاوت احاطه شده است و وقت و انرژی کافی برای پی بردن به اسرار نهفته در طراحی شما را ندارد.

  1. از چارچوب بزن بیرون

با گسترش برندهای مختلف، کار برای طراح کالا سخت شده است و طراح خود را در جدالی روزمره با نمونه ها و ایده های مختلف می بیند که از هر سو به سمتش سرازیر می شوند. فرا تر از چارچوب حرکت کردن، از جمله راه کارها و البته الزام هایی است که می تواند طراح را در استفاده از ایده های نوآورانه یاری دهد. کافی است کمی از تکرار و هم سان نگری فاصله بگیریم و بکوشیم معنا و دیدگاهی نوین به طراحی و بسته بندی کالا افزوده کنیم.

 

 

  1. برو رو مخ مشتری

طراحی باید به گونه ای باشد که نه تنها در نگاه اول مشتری را جذب کند، که بتواند کنجکاوی مشتری را برانگیخته و او را به خرید کالا تشویق کند. اگر مشتری وسوسه شود که کالا را لمس کند، بردارد یا درون آن را ببیند، می توانیم به طراح تبریک بگوییم. با این حال بهتر است این کنجکاوی به میزانی انگیخته شود که مشتری را به خرید کالا وادار کند.

  1. من اینجا هستم

رنگ بندی از جمله عامل های تعیین کنندۀ طراحی و بسته بندی کالا است. بهتر است که رنگ بندی کالا، بُلد، شفاف و تحریک کننده باشد. رنگ بندی کالا باید به میزانی موثر باشد که بتواند به مشتری چشمک بزند و توجه او را به خود جلب کند.

 

  1. قصۀ کالا رو تعریف کن

قصه گویی از جمله ابزارهای موثر و استراتژیک در طراحی و بسته بندی کالا است. بسته بندی و طراحی کالا باید بتواند سیر تکاملی کالا را از نخستین مرحلۀ تولید تا رسیدن به دست مشتری (و حتی تا مرحلۀ مصرف شدن)، بیان کند. برای نمونه می توانیم به بسته بندی های اسپاگتی اشاره کنیم که با استفاده از تصویرهای روی کاور کالا، سیر تکاملی آن را از مزرعه تا پخته شدن در خانه، نشان می دهند. قصۀ کالا، این اطمینان را به مشتری می دهد که کالای خریداری شده، از مسیر درست و تعریف شده تهیه گردیده و دستاورد خوبی برای او خواهد داشت.

  1. شفاف سازی کن

نکتۀ مهمی که در بسته بندی و طراحی کالا به ویژه کالاهای غذایی وجود دارد، بحث شفاف، صریح و خلاصه بودن داده های مربوط به کالا است. انتظار نداشته باشید که مشتری در نگاه نخست بتونه تشخیص بده که تاریخ انقضای کالای شما کف بسته بندی، پشت یا بالای آن درج شده است. داده های کالا باید به گونه ای درج شوند که مشتری با کم ترین زحمت به آن ها دسترسی داشته باشد. هرچه داده و حقیقت های کالا بیشتر باشند، اعتماد مشتری به کالا و برند مورد نظر بیشتر خواهد شد. هرگونه کاستی در بیان داده های کالا (به ویژه اگر کالا غذایی باشد)، سبب ایجاد بد گمانی در مشتری می شود.

 

این جملۀ نگارنده را فراموش نکنیم که:

«مشتری به سختی پیدا میشه و به راحتی از دست میره».

برای دریافت فایل مقالۀ «بسته بندی و طراحی: بزار محصولت سری تو سرا در بیاره»، بر لینک زیر کلیلک کنید.

فایل مقالۀ «بسته بندی و طراحی: بزار محصولت سری تو سرا در بیاره»

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰


لباس گرون تن محصولت کن وگرنه برات گرون تموم میشه
در مقالۀ پیشین به بحث اهمیت یافتن طراحی و بسته بندی مواد غذایی و دلیل آن پرداختیم و دانستیم که به لطف تکنولوژی و اتوماسیون صنعتی، امروزه طراحی و بسته بندی به شاخه ای استراتژیک در کسب و کار تبدیل شده است.

با توجه به اهمیت یافتن طراحی کالا، در این مقاله سعی داریم نگاهی به نکته های استراتژیک در طراحی و بسته بندی هرچه بهتر مواد غذایی بپردازیم تا طراح، با آگاهی بیشتر و ریسک کمتری در این مسیر گام نهد.

پیش از طراحی و بسته بندی، به این چهار پرسش اساسی پاسخ دهید:
1. کالای مورد نظر چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ (کالا)
2. مخاطب و مشتری هدف کالا چه کسانی هستند و چه ویژگی هایی دارند؟ (مخاطب)
3. فرآیند خرید کالا توسط مشتری، چگونه انجام می گیرد؟ (خرید)
4. کالا در چه شرایطی و چگونه مصرف می شود؟ (مصرف)
در ادامه هر پرسش را به طور جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم.1. کالای مورد نظر چیست و چه ویژگی هایی دارد؟این پرسشی است که از دو جنبه اهمیت دارد. جنبۀ نخست این است که با مشخص شدن چیستی کالا، طراح و گرافیست برداشت و تعریف مشخصی از کالا خواهند داشت و در نتیجه طراحی کالا، توجه بیشتری از مخاطب جلب می کند. از سویی دیگر، ویژگی ها و چیستی کالا، سبب می شود تا فرآیند بسته بندی، تناسب و سازگاری بیشتری با کالا داشته باشد. برای نمونه، در بسته بندی مواد غذایی لازم است تا فاکتورهایی هم چون ماندگاری، حمل و نقل کالا و نکته های بهداشتی در مصرف آن، مورد توجه قرار بگیرند.


2. مخاطب و مشتری کالا چه کسانی هستند و چه ویژگی هایی دارند؟

شناخت مشتری یکی از گام های راهبردی هر کسب و کاری است. شناخت مخاطب و ویژگی های او، به طراح کمک می کند تا طراحی و بسته بندی را متناسب با نیاز و شرایط مشتری پیاده سازی کند. برای نمونه، اگر کالایی برای مشتری سالمند طراحی می شود، باید لوگو و طراحی آن به اندازۀ کافی درشت و خوانا باشد تا مشتری بتواند به راحتی از فاصلۀ دور نیز آن را ببیند و با آن ارتباط برقرار کند. برای نمونه ای دیگر می توانیم به بسته بندی کالا برای کودکان اشاره کنیم. هرچه بسته بندی کالاهایی هم چون چیپس، لواشک، پفک و بستنی رنگارنگ و دارای تصویرهای فانتزی باشد، برای مخاطب و مشتری آن که کودکان هستند، جذاب تر خواهد بود.

3. خرید کالا توسط مشتری چگونه انجام می گیرد؟

مشتری کالا را در چه محلی و چگونه خریداری می کند. آیا مشتری کالا را در قفسۀ فروشگاه، پشت ویترین یا روی سایت خریداری می کند؟ اگر کالایی روی سایت عرضه می شود، بهتر است که طراحی جذاب و موثری داشته باشد. اگر در بوتیک به فروش می رود، باید چشم گیر باشد و بتواند در نگاه نخست مشتری را جذب کند و اگر در فروشگاه عرضه می شود، باید طراحی و البته بسته بندی آن به میزانی متمایز باشد که از دیگر کالاهای مشابه بیشتر مشتری جذب کند و بسته بندی آن حس خوبی را به مخاطب القا کند.
4. کالا در چه شرایطی و چگونه مصرف می شود؟
این مورد به ویژه درباره بسته بندی مواد غذایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای نمونه اگر قرار است غذایی در بیرون از خانه و در مسافرت مصرف شود، بهتر است تا بسته بندی راحت، کم حجم و سبک داشته باشد. هم چنین توجه به مقاومت بسته بندی در دماهای سرد و گرم، از دیگر فاکتورهای مهم و اثرگذاری است که به چگونگی مصرف کالا مربوط می شود.
 

در این مقاله دریافتیم که تنها توجه کردن به طراحی و بسته بندی کالا کافی نیست و لازم است تا این توجه و هزینه، به صورت هوشمند و هدفمند و در مسیری درست قرار داده شود که البته بدون شناخت کافی نسبت به کالا، مشتری، خرید کالا و مصرف آن، ممکن نیست و البته این مورد در تماس کامل با بخش بازاریابی قرار دارد و هرچه ارتباط و تعامل دو بخش بازاریابی و طراحی و بسته بندی بیشتر باشد، روشن است که دستاورد بهتری در این زمینه پدید خواهد آمد.

برای دریافت فایل مقالۀ «لباس گرون تن محصولت کن وگرنه برات گرون تموم میشه»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقالۀ «لباس گرون تن محصولت کن وگرنه برات گرون تموم میشه»

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

طرح آن است که خود ببوید، نه آن که طراح بگوید

تا پیش از این، طراحی و بسته بندی کالا، از کم ترین کاربرد و اهمیت برخوردار بود، به این صورت که بسته بندی تنها برای محافظت از کالا در مرحله های مختلف حمل و نقل و نگهداری استفاده می شد و نام و لوگو تنها برای کمک کردن به مشتری برای شناختن محتوای درون بسته به کار می رفت. به لطف پیشرفت تکنولوژِی طراحی و چاپ، امروز می بینیم که حتی کوچک ترین مادۀ غذایی مانند آدامس، نمک تک نفره، قند و چای کیسه ای هم مشکل پسند شده­اند و به هر طرح و رنگی تن نمی دهند.

کافیه نگاهی به سیر تکاملی بقالی ها بندازیم تا متوجه بشیم که چه طور طراحی تا این حد مهم و اثر گذار شد.

 

«از وقتی بقالی سوپر مارکت شد، برنج و چای و حبوبات هم لباس های قشنگ تری پوشیدند».

چه بخواهیم و چه نخواهیم، تکنولوژی به درون مرزهای سخت و محکم زندگی رسوخ پیدا می کند و چارچوب های پیش ساختۀ ما را در هم می شکند. صنعت مواد غذایی هم از این اصل جدا نیست. با پیشرفت تکنولوژی های اتوماسیون و البته کامپیوتر، دگرگونی های گسترده ای در  چرخۀ تولید و پخش صنعت های غذایی ایجاد و زنجیرۀ تامین این صنعت دچار دگردیسی شد.

تا پیش از این، به بقالی می رفتیم و کالای مورد نظرمان را درخواست می کردیم و با پلاستیک و کیسه ای از برنج، چای، قند، شکر و دیگر ماده های غذایی به خانه بر می گشتیم. این در حالی است که امروز به سوپر مارکت، فروشگاه زنجیره ای و مال های بزرگ می رویم و پس از بررسی برندها، طرح ها و بسته بندی های مختلف، کالای مورد نظرمان را گزینش می کنیم و راهی منزل می شویم.

 

پس می توان این گونه یاد کرد که نقش طراح لوگو و بسته بندی کالا، هیچ از نقش بازاریاب و فروشنده کم ندارد و شاید مهم تر هم باشد.

«طراحی و بسته بندی، بدون واسطه و مستقیم با مشتری حرف می زند»

نکتۀ مهمی که دربارۀ طراحی و بسته بندی کالا وجود دارد، این است که طراحی و بسته بندی، خود زبان گویا و بیان گر داشته های خویش است.

در ابتدا طراح حرفش را به طرح و بسته بندی می زند و سپس این بسته بندی و طرح کالا است که برداشت خود از طراح را به مشتری منتقل می کند.

با وجود واقعیتی که بیان شد، بیشتر طراح ها هنوز به برداشت و درک خود از طراحی بسنده می کنند و نسبت به برداشت مخاطب و مشتری بی توجه یا ناآگاه هستند. نگارنده باور دارد اگر دریابیم که طراحی و بسته بندی کالا زیرنویس و تفسیر ندارد، آنگاه شاید وسواس و دقت بیشتری در طراحی و بسته بندی کالا دخالت دهیم.

طراح باید در تمام مرحله های طراحی، «مخاطب هدف» را کنار خود حاضر و ناظر بیابد و طراحی به گونه ای انجام دهد که پیام مورد نظرش بدون هیچ واسطه و کژتابی، به مخاطب و مشتری عرضه شود. هرچه طراح دید و شناخت عمیق و درستی نسبت به طراحی و پیامی که باید در آن اعمال شود داشته باشد، بهتر می تواند این پیام را به مخاطب برساند.

 

«برای مشتری طراحی کنید نه برای مدیر و سازمان»

با توجه به یاد شده های بالا، بهتر آن است که طراح و دیگر عامل های موثر در طراحی و بسته بندی کالا، کار خود را نه برای خوشایند مدیر و سازمان، که برای خوشایند و پسند مشتری و مخاطب کالا انجام دهند. اشتباه مهلک و بزرگی که بیشتر طراح ها (به الزام مدیر) مرتکب می شوند، این است که طرح و بسته بندی را با استفاده از دیدگاه مدیر انجام می دهند. روشن است که مشتری از همه جا بی خبر، برداشت و پیش فرض های متعددی که تولید کنندۀ کالا درون ذهن دارد را با خود ندارد و بر اساس تجربه و پیش فرض های خاص خود اقدام به گزینش و خرید می کند.

 

پس، برای مشتری طراحی کنید.

برای دریافت فایل مقالۀ «طرح آن است که خود ببوید نه آن که طراح بگوید»، بر روی لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقالۀ «طرح آن است که خود ببوید نه آن که طراح بگوید»

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

 

بِرَنج نیست، به کیسۀ برنجه

تا مدت ها پیش، تولید برنج و رساندن آن به دست مصرف کنندۀ نهایی، به رنج و زحمت زیادی انجام میشد. امروزه اما با گسترش دستگاه ها و  ماشین آلات صنعتی، رقابت در این عرصه به میزان قابل توجهی گسترده و چالش برانگیز شده است. فراگیر شدن امکان های فروش (سایت، فروشگاه، مغازه و دلال)، دگرگونی های گسترده ای را در زنجیرۀ تامین برنج ایجاد کرده اند که خود زمینه ساز ایجاد دگرگونی در نگرش و شیوۀ تولید و پخش تولیدکننده های برنج شده است.

در این میان اما، دانش برندینگ و مدیریت برند، بیش از پیش اهمیت یافته و به فاکتوری حیاتی برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار در آوردگاه تولید و پخش برنج تبدیل شده است. برند یا نام تجاری، هویت بصری برند (جلوه های گرافیکی نام تجاری) و بسته بندی کالا، از جمله عامل های مهم و استراتژیکی هستند که اگر شرکتی خواهان دوام یافتن در این صنعت است، باید به آن ها توجه ویژه داشته باشد. گرچه عامل های یاد شده همگی اهمیت ویژه ای دارند، با این حال به نظر می رسد که بسته بندی کالا و برنج، بیش از دیگر عامل ها بر تصمیم مشتری به خرید اثرگذار باشند.

  1. تعدد تامین کننده و ورود بازیگرهای جدید

ورود بازیگر های جدید به صنعت تولید برنج و افزایش تامین کننده ها، سبب شده تا بحث کیفیت برنج، هم چون گذشته مطرح نباشد. به همین جهت می بینیم که امروز، این برند و طراحی و بسته بندی کیسۀ برنج است که بیش از پیش تمایز ایجاد می کند و بر نخستین خرید مشتری اثرگذار است.

  1. نخستین تجربۀ مشتری

گرچه طراحی و برند برنج، در همۀ مرحله، از جمله تولید تا پخش آن، اثرگذار است، با این حال این موضوع برای مشتری نخستی که هیچ ذهنیت و تجربه ای نسبت به برند مورد نظرش نداشته است، اهمیتی دوچندان می­یابد. بسته بندی و برند برنج، نخستین عاملی است که می تواند تصویری جالب در ذهن مشتری ترسیم و او را به سمت خرید رهنمون کند.

  1. ذهنیت مشتری و برند ایمیج

نام و طراحی روی کیسه، نفوذ گسترده ای در ذهن مشتری خواهد داشت. به همین جهت، هرچه نام، طراحی و بسته بندی کیسه بتواند پیوند قوی تری با مشتری برقرار کند، ماندگاری آن در ذهن مشتری بیشتر می شود و هرچه برند و کالا در ذهن مشتری ماندگار باشد، ضریب احتمال مراجعۀ بعدی مشتری بالاتر می رود.

برند ایمیج از عامل های اثرگذار بر ذهنیت مشتری است که تصویر او نسبت به کالا و در نتیجه سازمان را شکل می دهد. در این مورد، مدیرهای شرکت و سازمان باید توجه داشته باشند که طراحی و بسته بندی کالا بیشترین تناسب و هماهنگی را با آرمان، هدف، شعار و ماموریت سازمان داشته باشد و بتواند تصویر مطلوب را به مشتری منتقل کند.

  1. کیسۀ برنج، آخرین بازاریاب

طراحی و بسته بندی کیسۀ برنج، زبان گویا و نافذی است که می تواند با اثرگذاری بر ذهنیت مشتری، به عنوان آخرین بازاریابی عمل کند که مشتری را به خرید و مصرف کالا تشویق می نماید. در نهایت، این طراحی و بسته بندی کیسۀ برنج است که مشتری را قانع می کند تا کدام برند را گزینش کند. به همین دلیل لازم است تا پخش کننده ها اهمیتی ویژه برای طراحی و بسته بندی کیسه قائل باشند. جذاب بودن طرح روی کیسه، رسا و مناسب بودن نوشته و متن کیسۀ برنج، جنس کیسه و ساختار بسته بندی کیسه، فاکتورهای اثرگذاری هستند که لازم است هزینه و زمان کافی برای آن ها صرف شود.

عامل های یاد شده سبب شدند تا شرکت های گرافیکی، تبلیغاتی و البته طراح ها، جایگاه مهمی در این صنعت بیابند و طراحی و بسته بندی کیسۀ برنج، به نقطه ای حیاتی در زنجیرۀ تامین این کالای پرمصرف تبدیل شود که البته بی راه هم نیست. بسته بندی برنج و طراحی آن، به مشتری کمک می کند تا با آسودگی بیشتری در این آشفته بازار، برند و کالای مورد نظر خود را بیابد. به همین دلیل، امروز طراح های کیسه و بسته بندی برنج، جایگاه مهمی در این صنعت یافته اند و بر کنش های تجاری سازمان اثرگذار هستند. پس لازم است تا سازمان ها افزون بر توجه به کیفیت، قیمت و بازاریابی، برنامه ای مدون برای طراحی و بسته بندی اثرگذار داشته باشند.

برای دریافت فایل مقالۀ «بِرَنج نیست، به کیسۀ برنجه»، بر روی لینک زیر کلیک کنید:

فایل مقالۀ «بِرَنج نیست، به کیسۀ برنجه»

 

  • پرینتر پرینت