هر چیزی در مورد چاپ

آشنایی با تمام سیستم های چاپی و کاربرد های آن

هر چیزی در مورد چاپ

آشنایی با تمام سیستم های چاپی و کاربرد های آن

۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بسته بندی سبوس برنج

 

پلو و چلو

وقتی نام برنج و فرآورده های برنجی میاد، بیش تر ما ایرانی ها، به یاد پلو و چلو می افتیم و اگر خیلی اطلاعات خوبی داشته باشیم، شاید کوفته برنجی رو هم به این لیست اضافه کنیم و این در حالی است که تعداد و تنوع فرآورده های برنجی، به بیش از ده ها مورد می رسد و می توان ده ها ساعت درباره ی آن ها بحث کرد. در این مقاله به معرفی تعدادی از فرآورده های مهم برنج در دو دسته ی فرآورده های آردی و فرآورده های مایع می پردازیم.

  1. فرآورده های آردی

این دسته از فرآورده ها، از آرد برنج تهیه می شوند. آرد برنج خود از آسیاب آبی به دست می آید. آسیاب آبی از جمله روش های فرآوری برنج است که بخش زیادی از ماده های مغذی و املاح برنج به سبب حلال بودن، در این روش از دست می روند. آرد برنج و فرآورده های آن، در کشورهایی که مصرف بالای برنج دارند، جزو یکی دیگر از گزینه ها برای تامین غذای مردم است. در دیگر کشورها که چندان سرانه ی بالای مصرف برنج ندارند، آرد برنج می تواند جایگزینی برای آرد گندم و تهیه ی کیک و فرآورده های این چنینی باشد.

 

نودل (رشته) برنجی: رشته یا نودل برنجی، یکی از فرآورده هایی است که از آرد برنج پدید می آید و می تواند به عنوان میان وعده و یا داخل سوپ، مصرف شود.

کاغذ برنج: این مورد یکی از جالب ترین فرآورده های برنج است که به صورت نازک و ورقه ای، از آرد برنج تهیه می شود. کاغذهای برنجی برای تهیه ی غذاهایی هم چون سمبوسه، پیچاندن سبزی، پیچاندن گوشت و مرغ و نمونه های این چنینی استفاده می شود. کاغذ برنج بیش تر در آشپزی های تایلندی و وییتنامی کاربرد دارد. کاغذ برنج را می توان به صورت عادی مصرف و یا داخل روغن سرخ کرد.

کیک و پودینگ: یکی دیگر از فرآورده هایی است که از آرد برنج پدید می آید و می تواند به عنوان دسر، یا میان وعده سرو شود. این فرآورده را شاید بتوان پر طرفدارترین فرآورده ی آرد برنج در شرق و جنوب آسیا دانست.

  1. فرآورده های مایع

روغن سبوس برنج: این فرآورده از سبوس و ریشه ی برنج تهیه می شود. از این روغن که منبعی سرشار از ویتامین ای، آنتی اکسیدان و دیگر ویتامین ها و ماده های مغذی را درون خود دارد، در پخت و پز و سالاد استفاده می شود. افزون بر این، به دلیل نقطه ی دود بالای این روغن (200 درجه ی سانتی گراد)، می توان از آن در سرخ کردن نیز استفاده کرد. چین، هند و ژاپن از جمله کشورهای مهم و پیشتاز در تولید روغن برنج هستند.

سرکه ی برنج: سرکه ی برنج در چین و ژاپن تولید می شود. رنگ این فرآورده از زرد روشن تا قرمز تیره، قهوه ای و مشکی متغیر است. این سرکه چهار تا پنج درصد اسید دارد.

شیر برنج: در کشورهایی چون آمریکا و تایلند، برای مصرف کننده هایی که به لاکتوز حساس هستند، شیر برنج تهیه می شود که البته با استقبال فراوانی همراه است.

شیره ی برنج: این فرآورده از پختن برنج قهوه ای و آنزیم به دست می آید و در تصویر اصلی پست می توانید آن را ببینید.

  1. دیگر فرآورده های برنجی

کراکر برنجی: بیسکویت یا کراکر برنجی، از دیگر فرآورده های مهم برنج است که در شرق آسیا، به خصوص ژاپن، طرفدارهای بسیاری دارد.

 

نشاسته ی برنج: از این ماده به عنوان عاملی برای افزایش چسبندگی میان ماده های غذایی استفاده می شود. نشاسته ی برنج نسبت به دیگر ماده ها کوچک تر است و همین سبب کاربرد بیشتر آن در تهیه ی غذا شده است.

سبزی برنج: از ریشه های برنج وحشی، در کشورهای شرق آسیا به ویژه چین، به عنوان سبزی و همراه با غذای اصلی استفاده می شود.

در این مقاله به فرآورده های گوناگون و مختلف برنج پرداختیم. دانستیم که فرآورده های برنج به دو دسته ی فرآورده های آردی و فرآورده های مایع بخش می شوند. نودل، کیک و کاغذ برنجی جزو فرآوده های آردی، روغن، سرکه و شیره، در گروه فرآورده های مایع هستند.

به نظر نگارنده، اگر خوب به این مقاله نگاه کنیم، در می یابیم که مهم ترین و پر فایده ترین فرآورده های برنج، از سبوس و ریشه ی آن پدید می آیند و این در حالی است که هنوز آن گونه که باید، در ایران به این مهم پرداخته نشده است. اگر فاکتورهای مختلفی چون سلیقه ی عموم جامعه و فرآیند فرآوری برنج، اندکی دگرگون شوند، فرصت های تولید و اشتغال زایی گسترده ای در این صنعت خواهیم داشت که البته مزیت های بهداشتی و درمانی فراوانی نیز به همراه دارد.

برای دریافت فایل مقاله ی «فرآورده های برنجی»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «فرآورده های برنجی»

 

  • پرینتر پرینت
  • ۰
  • ۰

بسته بندی

 

بسته بندی حبوبات

 

لوبیا، عدس، ماش، نخود، لپه و...در گروه حبوبات یا بُنشن  انواع دانه‌های خوراکی هستند کهدارای مقدار زیادی پروتین، کربوهیدرات، مواد معدنی مثل آهن،کلسیم، پتاسیم،منیزیم و ویتامین آ می باشند.

این دانه های خوراکی که حبوبات نامیده می شوند دارای خواص بیشماری هستند که مصرف آن ها در رژیم های مختلف غذایی بسیار توصیه شده است.

اکثر این دانه ها از پروتئین گیاهی تشکیل می­ شوند و جایگزین بسیار مناسبی برای گوشت و پروتئین حیوانی می باشد و برای گیاه ­خواران مفید است.

از مهمترین مزایای حبوبات می توان به مواردی مثل کمک به هضم غذا، جلوگیری از ابتلا به سرطان، کاهش وزن و... اشاره کرد. پس گیاهخوار و گوشتخوار بودن شما مهم نیست چون در هر صورت مصرف حبوبات برای بدن شما بسیار مفید خواهد بود.

همانطور که اشاره شد حبوبات انواع بسیار متنوع و مختلفی دارند که در اینجا به برخی از آنها که مصرف آنها مرسوم تر است به همراه با خواص بی نظیرشان اشاره خواهیم نمود.

برای مثال از گروه لوبیا ها، لوبیا قرمز دانه ای سرشار از پروتئین است و می تواند بهترین جایگزین برای گوشت یا حتی محصولات لبنی باشد.

لوبیا سفید دارای مقدار ویتامین B1 است. این ویتامین برای ساختن سلول ها و کارکرد مغز بسیار مفید می باشد.

 لوبیا سبز علاوه بر اینکهه به دلیل کالری و فاقد چربی بودن برای لاغری استفاده می شود، شامل مقدار زیادی کلروفیل است که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های سرطانی بسیار مفید واقع می شود. 

لوبیا سفید به دلیل مواد معدنی که دارد می تواند فشار خون و ضربان قلب را تنظیم کند.

در مجموع حبوبات به دلیل پروتئین و فیبر سرشاری که دارند مواد مغذی بدن را تامین می کنند و باعث احساس سیری در بدن انسان می­ شوند و به کاهش وزن کمک زیادی می کنند.

با مصرف یک وعده غذایی شامل لوبیا و برنج در واقع شما یک وعده غذایی کامل که تمامی گروه های هرم مواد غذایی را در بر دارد دریافت خواهید کرد.

حال این دانه های خوراکی مفید اگر در شرایط مناسب نگهداری نشوند، امکان دارد رطوبت و نفوذ حشرات آنها را از بین برده و دچار آفت کند.

برای اینکه بتوانید حبوبات را برای مدت بیشتری نگهداری کنید لازم است آنها را با روش درست بسته بندی نموده و برخی نکات را برای بسته بندی حبوبات رعایت کنید.

رایج ترین حشره ای که به عنوان آفت حبوبات شناخته شده است سوسک چهار نقطه ای نامیده می شود.

این حشره که آفت حبوبات است و همه ساله خسارات زیادی به مزارع و انبارهای حبوبات وارد می کند احتمال اینکه آفت حبوبات از مزرعه به همراه محصولات آمده و به انبار منتقل شود وجود دارد اما اگر با بسته بندی صحیح  حبوبات از لحاظ دما و رطوبت در شرایط مناسب نگهداری شود می توان جلوی زیاد شدن آفت را به طور کامل گرفت.

 
  • پرینتر پرینت